Chinchillor !!
Kan någon som har en chincilla berätta lite om den eller nåt för jag är väldigt nyfiken på den :)
Har ingen själv men vet att de blir uppemot 15 år iaf^^
ooj va länge!!
japp^^
typ hur många barn dom får va dom äter hur stora dom e och sånt :P
Beror på hur tur man har och hur mycket man umgås med dom. De kan bli sjukt tama och underbara. Dock har jag haft omplaceringar som flugit ur händerna på en. De älskar att få vara utanför buren och skutta runt. Låter oftast på nätter och tidig morgon. Inget man kanske vill ha bredvid sängen om man inte sover djupt. Vill gärna ha sand att rulla sig i och sköta pälsen med.
Får inte tas med ut då de är väldigt känsliga. Ska undvikas ifrån drag.
Finns färdig chinchilla pellets som är jätte bra för dom. Ska även ha hö att gnaga på och gärna pinnar.
Kan lätt få diabetes etc?. Får inte äta så mycket mer än sin pellets. Russin är ett gott godis som får ges ca max 5 om dagen. Men inte hundra. Det är inte mycket man får ge iaf pga deras känslighet.
Sussa08 har en färdig artikel som endast väntar på att någon vill bidra med nån bild som kan få finnas med i den.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 ska du ta ungar bör du har mycket kunskap och erfarenhet först och ha ett mål med kullen. Dom får mellan 1-3 i vanliga fall men har t.o.m sett/hört om dom som fått 5 ungar i en kull.
Det finns speciella chinchilla pellets, det viktigaste är att det är bara pellets och inte en massa fröer och godsaker.
Men kan även ge dom "lottie kanin och marsvisn pellets" havre & vetekli, finns att köpa billigt på grangården, det ger jag och är mycket nöjd med det.
Som godis kan man ge russin, knäckebröd och en nypa vetegroddar.
Dom väger mellan 500-800 gram, honorna är något större.
Finns mycket mer att läsa på http://www.chinchilla.se
Dom individ är dom inte som tex kanin och marsvin utan är väldigt personliga, sitter sällan still och alltid full i liv, gillar att vara med när man göra skaker och bör på hoppa löst regelbundet (helt varje dag)
Kräver stor bur ;)
aha okei tack så mkt :)
Varsågod, hojta till om det är nåt mer du undrar över ;)
jadå :)

Jag föder upp chinchillor och du är välkommen in på min hemsida och kika lite ifall du vill.