Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: gambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 3637 ggr
Demon-Rat
0

Vill skaffa GP-råtta

Hej

Jag har intresse av att skaffa en GP-råtta, jag har redan läst en massa om dem menjag undrar:

Vart kan man hitta uppfödare som föderupp GP-råttor?

Finns det någon uppfödare i norra sverige?

Ladyinred
0

det finns några stycken som föder upp men de är inte många idag, jag vet bara om redrum på zoonen som fortfarande är aktiv och hon bor i stockholm har jag för mig. zickan som e ansvarig för denna sidan tar nån kull ibland men hon ligger lite lågt nu.

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1023477

här finns de annonser längre ner på sidan.

Sen undrar jag vad din familj tycker om ett djur som kan hålla de vakna hela nätterna igenom?

zickan
0

Jepp jag födde upp förut. Men som alla djur så går det i omgångar som det är populärt och bra hem kan hittas. Nu börjar jag få lite intressanta igen på ungar som jag litar på är bra hem. Ladyinred står först på kön om hon vill ha då. Sedan har jag två till som funderar lite ännu.
Är du intresserad så läs gärna på lite mer. Läs gärna varnings texterna och tänk på de andra i familjen.
De målas ut som monster i vissa texter och det är inte alltid helt sant. Men de är inte lätta som en tamråtta!

Läs på lite och kontakta mig om du undrar något. transport brukar kunna fixas.
Jag funderar på en kull mot vår/sommar. Brukar få ca 4 ungar per kull.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Demon-Rat
0

Okej jag ska läsa på mer om dem och känna efter om jag har tid och kan ge ett bra hem till en gp-råtta. Glad

zickan
0

Du kan ju kolla med redrum marie. Hon hittar du i sthlm. Jag söker en hane att låna som är obesläktad. När jag hittar det så kommer jag börja planera för en kull i år.
Jag har ett par intresserade men i slutändan så brukar de flesta ändå backa ur eller visa sig oseriösa. Så det är alltid bra med fler intresserade.
Har en jag vet som vill ha. Ladyinred. Sedan ca 20 st intresserade varav 7 av dom ännu verkar intressanta.

Ladyinred
0

jag får ev hoppa av där. Vi plarerar tillökning av det tvåbenta slaget och jag tror det är dumt att köpa på sig fler djur som tar mycket tid då.

zickan
1

Woho.. här går det undan.. Flört

FunkyShrimp
0

fast är det så smart att redan hoppa på en GP när du nyss blivit råttägare?

zickan
0

#7 det där låter ju inte så bra hörru ;-).. Tänk dig lite för innan du skaffar en gp. Det är verkligen inte i närheten utav en tamråtta och kommer aldrig att bli.
Det är mycket jobb med dom. Lika mer om inte värre än hund för att få dom till en underbar kamrat och familje medlem. För min del och för några andra har det varit värt allt jobb.
Men gp är inte för alla och ska inte införskaffas som ett impuls eller tufft köp. Behövs läsas på en hel del och verkligen förstå allt jobb det ligger bakom.

Det stora problemet med gp är att de är verkligen personliga. Är inte bara att skaffa. Vissa djur accepterar kanske sin ägare men det klickar inte. Andra hantera inte och det blir problem. Vissa fall klickar det direkt och allt går bra.
Sedan är de väldigt kära i sina ägare om det väl blir bra. Kan få problem med stress och vid flytt.
Tar stor skada av att säljas runt.

zickan
0

Förlåt nu ser det ut som om jag säger till funkyshripm :-P.. Var inte meningen. sorry.
Menade givetvis tråd skaparen att läsa på lite mer och verkligen tänka efter innan.
Finns en hel del fakta här inne. Många bilder på hur bett kan se ut när man verkligen har otur.

Ladyinred
0

jag har funderat lite på just det där jag med, inte för att jag planerar att göra mig av med min råtta men om man en dag måste. Vad gör man då? han tycker i stort sätt bara om mig och jag litar inte på honom med andra… En sån enorm mammagris som han är. Lite ego men tveksamt om han skulle bli lycklig med nån annan.

FunkyShrimp
0

#9 det är lugnt :) förstod att det nog va till trådskaparen och inte mig.

Demon-Rat
0

Jag förstår vad ni menar och jag vet att de inte är i närheten att vara som råttor. Hade nyligen ett skolarbete om Gp´s det var då som intresset blommstrade upp, och självklart har jag läst och sett bilder vad de kan åsamka för skador.

Jag är mogen nog att förstå att jag inte är redo för att skaffa en gp-råtta ännu för att skolan tar upp mycket av min tid, visserligen blir det mer intensivt sen men när jag har gått ut gymnasiet

(om 2 år) så kanske jag ska skäffa en om jag verkligen känner att jag kan ge ett bra och kärleksfullt hem åt den. Tills dess är det bara att läsa mer och mer om dem, även fast det inte finns så mycket på svenska om de ännu men det finns ju mycket på engelska som det bara är att läsa.  Glad

FunkyShrimp
0

Måste säga att du har en väldigt vettig inställning! :)
många hoppar på olika djur för fort och sedan tröttnar.

Det gäller att läsa på en massa och sen se om intresset fortfarande är lika starkt sen.

Ett starkt tips kan ju vara att besöka någon som har GP också?
Eller kanske också få testa på att ha en hemma över en helg eller så.

zickan
0

Kan inte mer än hålla med ovan. Väldigt kul att höra.

Demon-rat. Du som är ny här inne och som jag gissar redan har kollat igenom faktan som finns. Vad tycker du saknas i fakta väg som du gärna hade velat ha med på denne sajt ang gp:n?

Gasoline
0

Får jag bara fråga vad en GP är för något?

FunkyShrimp
0

En GP är en råtta, Gambian Pouched Rat (rätta mig om det vart fel nånstans nu? :P)

Finns artiklar att läsa härinne om dom.

Demon-Rat
0

Jo deras foder står det inte så mycket om, visst finns det lite men det hade inte skadat om det funnits mer.

Även pälsvår och vård i övrigt, ska man bada dem och i såfall hur ofta? Ska klorna klippas eller slits den ner av sig själv? det är sånt som jag tycker fattas i fakta väg.

zickan
0

#17 perfekt, tack :-D

Svenskt översatt gambiansk jättekindpåsråtta

gulzebra
0

Ang klorna så även hur kan klipper klorna, och då inte bara hur klorna i sig ska klippas utan tipsa på hur man håller i GPn osv.
Hade själv en del problem på den punkten, Anders ville aldrig sitta still när klotången åkte fram… Jag fick ha honom springande på sängen, smyga fram med klotången och försöka klippa nån enstaka klo i taget när han inte märkte nåt istället. Gick rätt halvdant :P

Och gärna hur man klipper klor på GPs som är livrädda för människor och samtidigt skyddar sig själv från bett. Nog för att man kanske inte ska vara stenhård med klovården på en sån GP men man kan ju inte låta klorna bli hur långa som helst heller. Och där kanske även lite knep på hur man kan hålla efter klovården utan att behöva klippa, typ inredning odyl som sliter ner klorna..?

#18: Nänä. Gambisk heter det ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Demon-Rat
0

Okej