Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettfoder-mat
Läst 10036 ggr
spindel-fan
2008-12-28 20:53
0

Spindel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, jag vet inte om de hör hemma här men jag hade & välja bland reptiler eller exotiska djur, så jag valde detta. Nån som har en spindel?? hur mycket kostar de?? bur/akvarium kostar?? asså den billigaste. ras? mat? äter de inseker? måste man ge dem de? var får man tag på det isåfall? snälla svara!! tacksam lunar: grisia__      (med 2 understreck _ )

zickan
2008-12-29 00:54
0

Nextopia är duktig på spindlar. Men skulle nog rekomendera dig att skriva på reptiler iFokus. Lite mer deras inriktning och folk.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wassago
2008-12-29 10:27
1

Det var inte lite frågor det inte… lol Själv har jag ett tiotal spindlar, bla några småttingar till salu! Priset på spindlar beror på storlek å art, allt från en 50 lapp upp till 12-1500kr. Men de flesta "nybörjar arter" ligger vanligen på ca 200-250 kr om dom kommit upp lite i storlek… Petboxar e oftast alldeles utmärkta terrarier till spindlar å kostar inte många kronor å födan kan man odla själv… tror inte mina spindlar kostar mer än 20-30 kr per år i foder å då har jag ju några stycken.. Dom äter ju olika beroende på storlek, men allt ifrån buffaloworms, mjölmask, vaxmott, syrsor, kackerlackor, pinkisar till fullvuxna möss kan man ge. Själv kör jag mest med pinkis å kackerlacka ddå det e det jag odlar här hemma! Annars finns det att köpa i djuraffären! Men köper man fodret blir det ju dyrare, men e ju ändå inga stora summer vi talar omm per år! VVermekulit en stor påsee kostar ca 45kr e det man oftast har som bottensubstrat å en sån påse räcker i upp till två år för en spindel om inte längre!

Väl mött//I

Wassago
2008-12-29 10:41
0

Här e min Wolly å den ovanför är en Tigerrumpdappelganger

Wassago
2008-12-29 14:33
0

Å här har du min Mexikanska rödknädae dam vid namn smulan

Wassago
2008-12-29 14:41
0

Å min vitknäde tarantel vid namn Cupkace!

Nextopia
2008-12-29 16:04
0

Nån som har en spindel??

- Jag har och haft flera olika arter av spindlar, både giftiga och ogiftiga , stora , gigantiska och pytte små.

Hur mycket kostar de?? bur/akvarium kostar??

-Kostanaden för djur kan man göra minimal till extrem allt efter smak och tycke.  Bara för att spindeln är ett bekvämt  litet djur och vissa arter lämnar knappt sitt nät så ska man ju inte ändå snåla på utrymmet, tänk hur de lever i naturen.  Sen handlar ju bur/ terrarium lite om inrednings smak oxå.

Men Om vi ska tala om nybörjar kit så skulle jag rekomendera Zoomed 30*30*30 cm tex:

http://www.reptillagret.se/zoomed-naturalistic-terrarium-30x30x30cm-p-703.html

Pris ca 3-500:-  + tillbehör ( botte strö, vattenskål, lampa, värme matta ect … )  ca 2-500:- 

Bästa är ju om man har ett terrarium med lås för att undvika nyfikna fingrar.

Ras?

- Nybörjar arter, såklart minsta tänkbara ogiftiga! Surfa runt och läs på. Välj inte en "tråkig nybörjar " spindel bara för att. Du kommer ha mer glädje av ett djur du är intresserad av .

Priset för spindlar varierar mellan 50:- - 1500:- ( Privat personer och "uppfödare" / reptil mässor" är mycket mycket billigare än Zoo butiker)

Några arter jag kan rekomendera som jag började med va:

- Grammostola Rosea

-Avicularia Aurantiaca

-Brachypelma Smithi (Mexikan red knee)

-Brachypelma Emilia

Mat? äter de inseker? måste man ge dem de? var får man tag på det isåfall?

Alla levande ting vill ha vätska och foder. Spindlar behöver färskt rent vatten dagligen ( ska ha tillgång till det )

Spindlar är bekväma djur i foderhanteringen och billiga. Många arter äter syrsor, larver, maskar, pinkisar, bananflugor, gräshopper ect.   Är man lite händig kan man fånga mycket utomhus på sommaren ( obs. läs på vad du matar den med )

De flesta djuraffärer har foder djur, en syrsa brukar kosta ca 0.50:- - 3:- / st , pinkisar ca 3:- - 10:- / st , av reptil folk kan man köpa såklart oftast billigare, tex www.reti.net

Om man har en bekväm spindel kan man även köpa "torkad" foder , insekter på burk i djuraffärer. Inget jag kanske rekomenderar mer än att ha som reserv hemma. Bästa är såklart att ge levande ,färsk och friska insekter.

Drift kostnaden av foder för en spindel blir inte många kronor per år.

Jag är långt ifrån nån spindel  expert ägare, men man läser på, läser på lite till och lär sig av erfarenhet och kunskap.

Jag rekomenderar att du pratar med reptil folket, spindel hamnar nog under deras kategori ändå även om vi smyger oss in på djuret då o då på exotiska djur.

En sida med MYCKET info , forum, annonser och bilder är www.Repti.net

Det kommer snart vara en mässa i Stockholm där de säljer tillbehör, spindlar ( och annat såklart i reptil väg )  rekomenderar att du besöker den och ev inhandlar där ( bli mycket billigare än zoo )

Lycka till med dina spindel planer.

Om du skulle ändra dig kan du besöka :

http://www.smidigt.se/rc-tarantula-en-radiostyrd-spindel/4007/

Wassago
2008-12-29 18:02
0

Här har du en bra sida skriven å skött av Tommy Myrberg, en riktigt duktig kille när det kommer till spindlar!

http://web.comhem.se/~u13216798/tarantel/arter.html

Här har du ytterligare kanonsida för dej! Späckat med fina bilder, bra artbeskrivningar på både bra å riktiga värstingar till spindlar samt bra info om skötsel mm.

http://web.comhem.se/~u59820201/Bra%20arter.html

Wassago
2008-12-29 18:05
0

#6 Måste ju fråga vad för slags ogiftiga spindlar du haft??Flört

Nextopia
2008-12-29 23:00
0

#8 Ja lite språk missbruk. Vad ska man kalla dem då ? Alla spindlar är giftiga, men mindre dödligt giftiga för människor ?

Cool

Wassago
2008-12-29 23:12
0

Jo, jag förstod att du menade nåt sånt, men ville bara tetas lite.. e sån! Inge illa ment! Glad

Väl mött//I

Nextopia
2008-12-30 22:12
0

Tungan ute

zickan
2008-12-30 23:39
0

Spider burger.. nammi…. hahaha

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.