Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettburar-bostad-byggen
Läst 2584 ggr
smurfan-13
0

Funderar på att köpa terrarium...

till degusarna, men behöver tips/hjälp rörande lite saker.

Det är ett terrarium som gjort i glas och rostfriplåt. Glaset är 4 och 6 mm tjockt och plåten är botten och bakgrunden. Är det glaset tjockt nog för att hålla bra? Har en katt som gärna "studsar" mot burarna, så lite stötar måste det ju tåla!

Måtten är 180x155x80 (hxbxd) och det saknar idag ventiliation. Blir det för instängt? Det går att fixa ventiliation lätt i taket, men räcker det isf?

Idag sitter det en "bakgrund" fastlimmat på bakstycket. Den är gjord i frigolit & husfix samt målad. Är det farligt för degun att gnaga på detta? Någon som vet? Ägaren minns inte vad för limm som användes för att få fast den, så tar jag loss den måste jag säkerställa att det inte finns limm kvar eller sätta dit något som är ofarligt.

Tidigare har det bott gröna leguaner i det och jag kan ingenting om reptiler så jag undrar om man behöver skura med något speciellt innan man kan sätta in degusarna?

Nåt annat man ska tänka på?

zickan
0

glaset är tåligt. nej det leguaner har i kanske ohyra etc smittar inte till gnagare. annat lär ha dött ut. finns också bakterie dödande medel att köpa. men tror inte du behöver det. själv aldrig använt och har nu mössen där jag hade ormen innan.

frigolit bakgrunden bör tas bort. man använder mestadels cilikon och glas lim. bör nog skura bort så mycket du kan.

kan sätta dit en bark/kork vägg. de kommer äta på den men inget som är farligt.

det måste finnas någon fort utav ventilation?. annar lär ju inte nått djur kunnat leva där. leguaner måste ha god ventilation själva.

Tips är att be en glas mästare att göra en cirkel på både långsidorna som sedan täcks med nätplåt eller nät.

Sedan även skära ut 1-2 linjer i taket som kan täckas med samma typ av ventil nät.

Så ser mitt terrarium ut till mina möss.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här har jag gjort. kanske kan göra fler hål eller större.
Men bra att ha ventil nere och uppe.

zickan
0

taket

zickan
0

annat terrarium sitter ventilen såhär

smurfan-13
0

Tack för tipsen. :) Det är ingen ventilation nu, vilket vi starkt ifrågasatt och undrat om det är värt det. Igår upptäckte vi dock ett stort problem och tyvärr verkar det vara så att det inte går in genom våran ytterdörr. :( Så det blir nog inget köp :(

Annars var det väldigt bra pris på det om vi bara kunde hämta det omgående.