Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etiketthälsa-sjukdomar
Läst 1271 ggr
Lollo86
0

Sjuk Gpråtta?

Jag har pratat med en tjej som äger en gpråtta, som hon tror är sjuk. jag visste inte nåt om de symptomen så jag skriver det här istället, så jag kanske kan få något svar:

Han är inte alls pigg på att gå ut eller äta. Sen så sover han överdrivet mycket & han é långsam i rörelserna.. Kan han vara förkyld?

niffen
0

Ålder?

Lollo86
0

hmm jag är inte säker men över 1 år iallafall skulle jag tro

Lollo86
0

Hon är snart ett år sa ägaren

zickan
0

Det låter inte bra :-(

Några frågor

*Är den lite kyligare/tempraturen sjukit?
*Stel i kroppen?
*Rinnig nos/snuva?
*Rossel?
*När kom det?
*Hur länge har det hållit på?
*Haft liknande förr?
*När upptäcktes första symptomen?
*Kan du pma uppfödarens namn?

Min oro hoppas jag inte är det jag tror. Kan lätt vara en förkylning, väldigt enkelt till det nu.
Men jag rekomenderar starkt att ta en försiktighetsåtgärd. Det är att inte ha andra djur i närheten utav den gp råttan. Samt tvätta sig innan ägaren klappar andra djur i hemmet efter hantering av gp. endast ifall att ;-) Inge panik..hehe

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lollo86
0

jag mailade henne frågorna så jag svarar här i morgon om jag vet något mera =)

Lollo86
0

Tyvärr så har alfons gått bort. hans hjärta bara stannade :( Anna ringde och var helt förstörd.. usch jag kan bara tänka mig hur det känns att missta någon som man gillar så mycket. så hemskt :( RIP Alfred

zickan
0

mh haft kontakt med henne… inte alls kul att förlora en kamrat. speciellt inte en man jobbat med och fått tam :-/
Det kanske blir att en av mina gamla ungar flyttar till henne snart. så hon är kanske med gp till jul. Kanske kan lindra såret lite :-(

Lollo86
0

nej verkligen inte :(

åh det vore säkert jätteskoj för henne! kanske inte så mycket jobb med att försöka få tam då heller?

zickan
0

nej. är ju hanterbar. men inte van att hållas fast. är inge problem att lyfta korta stunder eller mata ur handen och klappa i buren. men det är just att sitta fast. brukar brottas lite så ligger hon stilla i famnen. men träning behövs.