Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettgambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 4015 ggr
whiskaz
0

gp-råtta

hej!

vi har nu under en tid funderat på att skaffa oss en gp. och jag har några frågor som jag hoppas kunna få hjälp med..

för det första så har vi barn. en på 4 och två till på väg i magen.. bör tillägga att vårt barn är uppväxta med katter/möss och vet ett djurs värde och att de EJ är leksaker. hemma hos är inte djuren bara husdjur utan familjemedlemmar. någon som vet hur en gp fungerar i en barnfamilj?

sedan så kommer nästa fråga, någon som har något humm om ex. hanar går att få tamare än honor eller tvärt om? vet att det kan vara svårt att svara på då alla är egna individer men jag är villig att lägga ner mycke tid på att få vår gp tam..

sedan lästa jag om bur här inne på forumet.. vad anser ni är en bra bur? mått etc?

och finns det någon uppfödare i stockholm?

tacksam för svar mvh

zickan
0

ja du har en uppfödare i sthlm. redrum. tror inte hon har några kullar på g men du kan ju kolla det. mest aktiv på zoonen.com

jag har även lite äldre tjejer som precis gått ur tonårs stadiet som söker egna hem.

Väldigt individuellt hur de blir. spelar inte så stor roll på könet. hänger mer på hur mycket man hanterar gp råttan och om man klarar att att fostra den som en blandning på 3åring/hund/iller ;-)

Jag har just varit hos en tjej i sthlm och lämnat av alva. de har en rätt stor familj. niffen är tonåring, sedan har hon en lilla syster jag skulle gissa på kanek 8-9 års ålder och en lillebror som kanske är 1år?
Där går allt jätte bra. Men det kan gå käpprätt åt helvetet också. Svårt att säga innan.
men gp råttor går inte och attackerar barn eller biter om man stoppar in finger. De jag har haft och fött upp undviker att bita. brukar böja bort huvudet eller gå iväg. ibland hota med att puffa undan med framtassar.
men trycker man in en gp i ett hörn eller bråkar en hel del och håller fast och skrämmer dom rejält så finns risken till bett..
Skulle nog säga att de yngre barnen inte ska hantera en gp råtta själva men kan klappa på dom när någon annan håller i.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

whiskaz
0

tusen tack för ditt svar! är det en fördel att ta en lite äldre gp?

haha ja då är det tur att man har en treåring.. har fostrat en hund.. men iller där ligger jag i lä.. tror att mycke blir vad man gör det till och jag är villig att lägga ner tid och energi för att få den tam och bli en medlem i vår lilla familj.. har i detta nu katter..men har en känsla av att det kommer att vara råttan som sätter de på plats?

hur stor bur är lagom att ha/bygga? för kommer garanterat behöva en då man är iväg på jobb etc.

vad kan man säga att en gp kostar ca? har kollat runt lite på nätet och hittar faktiskt inte alltför många..

Ladyinred
0

Hemmabyggen kan vara svårt om man inte är svetsare. Du kan få vara berädd på att den rätt som det är tröttnat på sin bur och knallat ut. Lagen säger 6 kvm. Tror inte nån har så stort. Utan använder ofta stora fågelvoljärer samtidigt som de får vara lösa mycket. jag har katt och gp och gp,n jagar katterna om de e för nära. En unge kostar oftast 1500 kr, men omplaceringar ligger på några hundra. Men då ska man ta med i beräkningen att de präglas på sin ägare och kan få det tufft vid en flytt och inte alltid hitta förtroendet för nästa ägare. Sen får man ofta betala mer för en tam än en ohanterad. Och är den inte tam innan så blir den nästan inte det alls sen.

zickan
0

Jag gillar att ta en unge från bebis ålder. Kan då uppfostra den själv. Men tonårsåldern är den ålder som de flesta gp hamnar på annons. De kan vara allt från hanterbara till monster under samma dag. En gp som inte är livrädd och hoppig kan med lite tid fås hanterad även om de är vuxna.
Jag har haft ett totalt monster hemma som hatade mig. Kunde inte plocka upp henne. Var tvungen att tvinga henne att stanna i min famn. Testade alla mina gränser. Nu bor alva hos niffen och lät sig fast hållas från första timmarna. Låter sig klappas av små barnen i familjen.
Så gp väljer mycket sin egen ägare. Kan alltid få den att gilla en med lite tid. Ibland klickar det direkt.

Ungar brukar ligga på 1-2000:- beroende på hur hanterade de är, hur seriös uppfödare, vad man får med.

Omplaceringar kan ligga på 5-2000:- (mindre pris kan ifråga sätta temprament!)

Jag har en hanterbar tjej som söker hem 500:-. Men ännu lite små strulig. Går att klappa i buren. Inte bitit mig. Gillar inte att sitta fast men det går., Varit ute i sele och det går bra.
Har för många gp som behöver mer tid än vad jag kan ge. Unge ifrån alva som kom ifrån tjuvparning. född april 08. Ännu lite små trottsig men helt okej.
Finns i västmanland men kan tas till sthlm.

whiskaz
0

okej.. då kanske det är en ide med större bur av något slag.. hade inte tänkt ha den där mer än nödvändigt utan försöka att få den så tam det bara går och även att den får löpa fritt.. och känner jag mina katter rätt så är det dom som kommer bli jagade.. de börjar alla att bli till åren och soffan hägrar före fågeljakt..

om gp´n måste uträtta sina behov är det att likna med kattlåda och invänjningsfas eller får man ta det som det kommer?

hmm då är det nog bäst i vårt fall att inte skaffa en omplacerings gp.. utan starta från början..

måste bara säga att de är så otroligt söta de "små" liven =)

whiskaz
0

zikan:

absolut så är jag otroligt jätte sugen men måste först fixa de praktiska sakerna som bur mm.. skall även överlägga med min andra halva.. vore ju helt perfekt då vi är bosatta i sthlm Skrattande har du några bilder på henne?

Ladyinred
0

Låda är inga problem. Gp råttor väljer själva ett passande hörna och håller sig sedan där. Bara att sätta dit en toa sen. Problemet jag haft är att min sätter upp rumpan högt mog väggen när han bajsar så han bajsar alltid utanför. Tidning funkar inte heller för den bär han iväg och bäddar med nån stanns. Så jag går med sopskyffel och blött papper och torkar med jämna mellanrum. En liten hög bredvid tvn på golvet stör inte mej. Vardagsrummet är del lite värre. Vi har parkett och han har valt ett hörn fullt med sladdar så det är jätte bökigt att städa där.

Håller med Zickan om att trottsåldern är förjävlig, var själv i valet och kvalet om jag verkligen orkade.

zickan
0

Jag har iller/katt lådor lite över allt. alla mina går där, tillbaka till buren eller i dusch avloppet/duschen.

#7 precis, det är väl en av de anledningar till att jag skulle rekomendera en lite äldre råtta. Trottsåldern kräver det mesta av sin ägare. Vissa orkar med nöd och näppe komma förbi med råttan kvar hemma. Flesta hamnar på blocket.
Men istället missar man chansen att få vara med från starten.

Ladyinred
0

jag vill vara med från starten, jobbigt som fan men värt det.

gulzebra
0

Kruxet med äldre är väl mycket det med tillgivenheten bara… Såg ju hur det gick för mina flickor, funkade inte alls :(

Personligen kommer jag inte köpa någon vuxen GP igen, vill också vara med från starten, som jag var med Anders. Trotsåldern går ju över till slut och ärligt talat, en GP-bebbe som somnar i famnen är bannemig oslagbart <3

Gaah vad GP-sjuk jag blir nu! Eller Anders-sjuk snarare. Ska hälsa på honom i januari är det bestämt… Men jag vill åka nuuuu, det är alldeles för längesen jag fick träffa pälsk :(

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram