Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettgambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 1149 ggr
Ladyinred
0

Gp+kyla?

jag ska åka hem till mamma på torsdag och det blir första gången nu när han är vuxen som vi ska ut i kylan. Som bebis hade jag honom alltid innanför jackan när vi var utomhus. Behöver jag ha det nu med? det är lite längre väntan ibland som vi får vara utomhus. 20-30 min är inte ovanligt.

gulzebra
0

Skulle tro att det beror på var i landet du befinner dig också… Det är ju lite varmare i Skåne än uppe i Kiruna liksom :P

Men mja, fleecefiltar värmer ju väldigt bra annars. Det och om du kan ha petflaskor med varmvatten i transportburen kanske hjälper så du slipper ha honom under jackan? Och så kan du ju dra något över transportburen, typ en fleecefilt eller en vindjacka eller så som kan skydda mot drag och hjälpa till att hålla kvar värmen inne i buren. Är inte säker på att det fungerar riktigt så, men en tanke iaf :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

han är van att bli buren och går att hålla fast. Men en sele är en bra säkerhetsåtgärd om han blir skrämd. Han är ju som sagt lite större nu (2 kg). Har kollat tiderna och vi får vänta 40 min på ett ställe.

Funderar tom på att skippa transport helt. Man borde väl få ha kopplade djur på buss/tåg oavsett art?

gulzebra
0

Det vete sjutton, tror jag har sett att SJ vill att djur (förutom hundar) ska sitta i bur iaf… Men jag kan minnas fel, och det beror ju på vilket/vilka du ska åka med också. Jag kan utan problem åka utan transport här, mend et är inom lilla Borlänge och jag antar att du inte ska åka runt här ;P Men antar att iaf sele är ett krav.

Fast om du inte tar med transport - var ska han gå på toa? ;P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

på mej?:P

jag åker med kustpilen som går mellan linköpin och kalmar. nu tillhör dom sj men var egna innan.

gulzebra
0

Ok :P Tänkte mest hur förskräckta folk blir om de hittar råttbajs på golvet x)

zickan
0

Jag tror det är rätt lugnt. Det är drag som är största faran.
tamråttor kan ju bo utom hus året runt bara det inte drar en massa. Känner en kille som har alla sina råttor i garaget på vintern.
Själv funderat på att ha mina råttor ute i garaget om det skulle funka.
Skulle tro att man dock bör vara lite mer försiktig i minusgrader. Kanske sy en tröja till honom eller använda transport bur och petflaska med varvatten.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Åh, tänk en GP med en liten tjocktröja med luva, och självklart sånt där fack på magen också, fan vad gulligt :D Men lycka till med att behålla något sånt på :P

Förresten, till råttor brukade man ju ofta sy råttväskor förut. Kanske fortfarande, har inte sett sånt på ett par år… Men hur som helst, det går ju att sy rätt varmt, exempelvis med insida i fleece och något som skyddar mot drag på utsidan, och kanske med ett fack att lägga något varmt i (vetekudde tex, om du har tillgång till micro ett tag innan väntan). Bara att hänga runt halsen och bära med sig. Borde gå att sy av en gammal vinterjacka egentligen… Hur som helst, då slipper man ju kanske böket med att stoppa in en så pass stor råtta under jackan, om det inte är en stor jacka då. Men ändå samma skydd liksom. Blir visserligen en öppning upptill men det går ju att helt enkelt sy nån liten "luva" att hänga över öppningen eller så också. Bara fantasin sätter gränserna :)

Ladyinred
0

jag har bara kattbur så det kommer att dra genom den. Tänkte om man har transport som man använder på tågen och så men tar upp och stoppar innanför jackan när man ska kliva av.

gulzebra
0

Låter som en bra idé ^^

Ladyinred
0

då kör vi på det :D

zickan
0

Låter bra. Tror som sagt att det är drag som är det farligaste.
Lär ju frysa om han inte är van med låga tempraturer. Men jag tror nog att han inte kommer åka på några förkylningar om han inte är ute så länge och kan bli uppvärmd så fort han kommer in.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

Tänkte på de där men förkylningar. I början var jag orolig, men kom fram till att dom gör nog så, han nyser. Inte konstant men det är oftast så jag hör att han är vaken. Gör era så med?