Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 2164 ggr
Musiken
0

Tvattbjorn?

Hur ar det, ar tvattbjornar lagliga som husdjur? Har fatt nys om att det finns folk i Sverige som haller sig med tvattbjornar.
Och vad ar isf lampligt foder och lampliga aktiviteter for dem?

CaithSith
0

Tvättbjörnar är olagliga i Sverige eftersom de är rovdjur..Obestämd

Musiken
0

Hmm.. Fragan ar ju bara vart personen i fraga fatt tag i den da.. Ar de lagliga i Danmark? Eftersom det ar Skane det handlar om kanske den kunnat blivit insmygglad via den vagen?

Musiken
0

Mera hmmm… Svar fran personen ang ev. olaglighet "Nej? den har ju varit i karantän och är chippad och har papper och allt"

Musiken
0

Och ar dessutom bara 7 manader gammal.
Finns det nagon som har koll pa dessa saker?

CaithSith
0

"5 § Det är inte tillåtet att hålla, förmedla eller sälja apor, rovdjur, rovfåglar, hybrider mellan tamhund och vilda hunddjur eller hybrider mellan tamkatt och vilda kattdjur för sällskap och hobby. Detsamma gäller för korsningar mellan sådana hybrider och vild art. Tamiller och grävling får dock hållas, förmedlas eller säljas för sällskap och hobby."

http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf

Tvättbjörnar är ju rovdjur.. Så vad jag vet är de olagliga här i Sverige, men jag kan tänka mig att de är lagliga i Danmark..

zickan
0

Det är olagligt med tvättbjörn som husdjur i sv. Men jag känner till en som ändå föder upp dessa och har just bokat mer djur i utlandet att ta in. Verkligen helt fel med tanke på att det finns en god anledning till att vissa djur är förbjudna. Mest intressanta är hur dessa som har tvättbjörn kommer att göra vid behov av veterinär.
Är inte lagliga djur så jag tror inte det finns veterinär för dessa ens om man inte kontaktar en djurpark Men gör man det får  man böter och förlorar djuren.

nej sånt bör anmälas. Även som i mitt fall när man känner personen. fast ännu vet ja inte var de är.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Musiken
0

Det var val det jag tankte. Tyvarr vet jag inte vad personen heter annat an i fornamn, eller vart han bor annat an i Skane.. Usch jag blir sa upprord nar folk importerar olagliga djur!

zickan
0

haha.. jasså nissen har kommit tillbaka till skåne. om vi pratar om samma  person så är denne även skyldig mig massa pengar och vägrar att svara när jag ringer och mailar. svarade en gång när jag sa att han har blivit polis anmäld pga att jag inte fått pengarna.

Musiken
0

Oh, later som en riktig toppen-manniska med andra ord Obestämd

Vattnadal
0

Fast hur kan ett olagligt djur ha karantänats?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

zickan
0

precis.. det är en bra fråga. jag har mailat jbv för att kolla  vad de säger om tvättbjörn.

Musiken
0

Oh nyligen Zickan, eller forut? Tror du att du kan lagga in svaret har?

Jag undrar ocksa hur det kan sitta i karantan om det ar olagligt. Kanske lyckas de om de sager att den ar pa "genomresa", eller om den suttit i karantan i t.ex. Danmark och sedan smugglats till Sverige?

Mezzzanina
0

BNär jag bodde i USA så var det ju en del som höll på med tvättbjörnar.Men de flesta sa att de passade bra till husdjur fram tills de blev könsmogna.det var då folk fick problem med dem och inte ville ha dem kvar.

Tycker inte heller att dessa är lämpliga som husdjur efter att jag har sett dem ute i naturen.Där lever de oftast i större grupperingar.De dyker gärna upp vid folks soptunnor i skymmningen.Men annars så ser man vanligtvis inte så mycket av dem.

Musiken
0

Kan tanka mig att de blir jobbiga att ha att gora med nar de blir konsmogna. Tycker att det ar valdigt konstigt att manniskan i fraga har har fatt tag pa vetrinar som ar villig att utfora kastrationer! Samt att det verkar finnas ett "natverk" av tvattbjornsagare, uppfodare, inkopare osv.

Amazonia
0

Han lurar bara er. Att ett olagligt djur skulle sitta i karantän ( en karantän måste godkännas av Jordbruksverket för att få vara en karantän) är inte troligt.

Det finns personer som har både det ena och det andra olagliga djuren hemma som privatpersoner. Och det finns en stor efterfrågan och priserna är höga.

Precis som med allt annat som är olagligt så finns det "nätverk" med folk som håller på med dessa djur.

/ Micke Amazonia www.amazonia2000.se

Ladyinred
0

jag har bara råkat ut för en av dessa personer och han hade två björnungar i gaderoben en tid….. säger väl endå endel om hur deras djur kan få ha det.

zickan
0

mh. Hörde nu att personen är den samma. Han har varit i skåne precis men bor inte där längre.
Lite synd att folk inte kan begränsa sina djur till de lagliga. Kan ju inte vara lätt att ta hand om olagliga djur på ett bra sätt om de inte ens kan tas till veterinären. Sedan smussla runt med dom. suck. stackars djur :-/