Annons:
Etiketterallmäntartiklar
Läst 1845 ggr
Molle08
2008-10-16 01:04

Djur som är med i filmer

Hur vi arbetar

I filmdjur i filmen finns det flera djurtränare som samarbetar med övriga som håller på och producenterar filmen. De ofta som är djuragenter bollar gemensamt rollförfrågningar med de övriga. Detta för att få fram det bästa djuret till just den rollen som efterfrågas. Oftast ringer eller mejlas en förfrågan in om ett djur. Ibland är rollen viktigare än djuret, agenterna kan då fritt välja den dom tror klarar uppdraget bäst. Ibland kan en Yorkshireterrier vara bättre på plats än en aldrig så väldrillad häst. Andra gånger efterfrågas just den rasen, färgen eller tom ett speciellt djur, exotiskt.tex schimpans. Då har agenterna oftast ett stort urval att söka ibland andra djur som .tex från djurparker, tama djur från nationalparker.

Mycket ska spela in

Man måste titta på så många faktorer kring djurrollen. Skall det vara en långserie eller film så djuret skall finnas till hands för en längre tid?. Då måste man även välja in en individ som i värsta fall kan bytas ut. Det kan ju hända saker under resans gång.

Flera faktorer är: utomhus? inomhus? på vatten? i skogen? bunden? fri? störningar? täta scener? vida scener?, dessa o många fler detaljer måste man ta ställning till innan man presenterar ett djur. Film kostar att producera ca 40000kr i timmen, så på plats vill man inte ha några överraskningar. För många tror att bara djuret är tillgängligt så sköter resten sig själv. Som djurtränare/agent har den  kontakten att fråga, fråga och fråga regissören vad han vill ha djuren i position. Fördelen med att ha varit med i många olika inspelningsmiljöer är att man kan förutse problemen. För problem finns alltid, men problem är till för att lösas.

En negativt påverkan är att djuren blir oftast stressade och pressade om det är fel träningsmetoder.. som intensivt träning flera timmar.Att specialträna djuret hemma, ringa, hämta, härbärgera och planera tar en hel del tid i anspråk. God planering är dock en förutsättning för att det skall gå smidigt senare. djurtränare är alltid med, ibland även ägaren till djuret. Antalet personer kring djuret överstiger inte två-tre.

Djuren kan vägra att träna eller har inte antagligen lust.. Deteller tappat formen. Så man kan inte tvinga djur som inte vill vara i rampljuset.

Svåra scener, kan för en hund tex. vara hälsning-roller.
Eller djuret överdrivet glatt skri och hälsa en för den okänd person välkommen. Detta händer ofta sex till sju gånger på raken. Eller för en katt att vara still i en scen, gång på gång. Eller för en and, att sitta och "prata" med en skådespelare i ett kylskåp.

Oftast får man till scenerna med att hitta "plusknappen" hos det enskilda djuret. Vad kan inte en köttbulle åstadkomma!.

"Att djuren som agenterna och tränare eller ägare ser som arbetspartners aldrig får komma till skada, eller utsättas för lidande är självklart. Det finns en linslus i dom flesta djur, det kan jag lova. Långa dagar i blandade väder, men med jättetrevligt folk bakom produktionerna gör att man för ett minne för livet vid varje tillfälle."

// Molle08

  • Redigerat 2022-04-17 15:51 av Niklas
Annons:
zickan
2008-10-16 01:20
#1

Kul att veta. Väldigt intressant artikel ! :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wassago
2008-10-16 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

He he! Bra skrivet! Min gamle Berguv "Greven var med i nån reklamfilm en gång i tiden, sen var en av mina spindlar med i nåt från kanal 3 för "hundra år sen" typ.. :)

zickan
2008-10-16 12:18
#3

Jag har varit med påtv4 nyheterna med min första orm som jag ännu har kvar. Amel majs hanen :-)..

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Muszimba
2008-10-17 11:00
#4

Mymlan som finns med på bland annat mus.ifokus, hade den mus som var med i TV4´s serie HJÄLP, första säsongen.

Upp till toppen
Annons: