Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 5071 ggr
Fireant
0

Miljö & Hälsovårdsnämnden...

Tjena alla glada..

Här har ni en som är glad just nu..
Vi fick besök igår utav ovanstående nämnd, som vi själva ringde efter, för att göra ett besök här hemma..
Anledningen till detta var först och främst att det gick rykten att vissa Skåningar va lite förtrödna på vår hållning utav våra djur.. ( vi älskar skitsnack..NOT!!!)
Men samtidigt så ville vi själva ha en bekräftelse att djuren har det bra.. och ifall vi skulle ändra på något burmått eller justera något annat..

Så igår måndag så dök de upp med papper och tumstock och granskade alla djur, burmått, inredningar, foder, kunskap, sjukvårdsartiklar m.m.

De trodde att det skaulle ta ca 30min för att gå igenom alla burar och terrarier.. summan utav kardemumman bidde lite mer än 2 timmat.. *ler* hon var väldigt effektiv ändå.. *ler*

Vi visade alla pappren på div. djur och hon fick faktiskt en kopp kaffe också.. *ler* Nej, det va inget fjäsk!!!
vi visade upp våra bebbar på div. exotiska djur och hon smalt..he he he (det va fjäsket!!)

Efter dessa två timmar så fick vi toppen betyget utav henne och hon skriver ut dessa intyg inom det snaraste, vilket kommer att ramas in..
Så efter 2 timmar så fanns det inte en enda anmärkning att komma med, så nu är mina frågor till er:

Skulle du frivilligt ringt efter Miljö och hälsovård, för att de skulle komma hem till dig och granska dina djurförhållanden?

Och tycker ni det är värt 650:-/timmes arbete??

Jag kan bara avsluta med ett leende och säga:
Ja det var värt det!!!

mvh
Ante

niffen
0

Skoj för er! :D
Även om det kostar en liten peng och man vet att djuren har det bra så är det alltid kul med lite "vad var det jag sa" upp i någons ansikte  Flört

Wassago
0

Som jag skrev i smset igår så e det bara att grattulera!!! Gött att ha ordning å reda med myndigheterna så man har nåt å stoppa i truten på skitsnackare!!

Å jag har i alla år alltid haft en god å nära relation till miljö- hälsoskydd och tycker fler borde höra av sej till dom, dom e inte farliga å har man ordning på sina djur/papper mm har man allt att vinna på att ha en nära kontakt med dom!!

Jag har ju dessutom den fördelen att jag slipper betala för besöken å pappersexeersisen då dom vet att jag i så fall skulle kunna fakturera skapliga arvoden för alla gånger jag ställt upp som rådgivare å så kallad "expertis" hjälp.

Ha det bäst//I

zickan
0

Det är ju toppen :-).. Nu är ni ju själva säkra på att ni sköter djuren på bästa sätt. Även skönt att ha det bekräftat om folk börjar snacka.

Idag skulle jag inte vilja ha hit folk. Illrarna har tagit sig ut från deras rum och levt loppan med att riva ned blommkrukor och bajsa. Grannen var här i söndags och jag kom hem i måndags och då var allt kaos.
Ska städa hela dagen. Ende anmärkning jag vet att jag kommer att få är på ena gp buren, men den gp råttan är inte ens min så den blir jag glad om de tar med.

Kanske kommer få någon tillsägelse på att den finns en hundbur i vardagsrummet. Läste att det var olagligt att använda numer. Men ett måste för att min hund inte ska skada sig när jag är i affären. 

Sedan vet jag att jag kommer få klagomål om jag bjöd på kaffe. Min kaffebryggare börjar bli gammal och läcker vatten(ånga).  ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

Om det gick rykten bland grannar, vänner, andra om att jag hade bristfällig djurhållning skulle jag utan tvekan kunna lägga de pengarna på att få en kontroll av myndigheterna! Men jag vet även att det inte finns något att klaga på här (läser till djurskyddsinspektör) ;)

zickan
1

här kommer det aldrig gå rykten. grannarna avgudar mig och mina djur.

om det skulle komma rykten är det ifrån folk som bara vill göra livet surt för en. Eller som man grälar med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Kul! Fast jikes vad dyrt :O

Nu håller inte jag på med exotiska djur (har haft GP-råttor, det är typ allt) men den dagen jag skaffar exotiskt igen och folk börjar gnälla över djurhållningen (ja, jag inbillar mig att folk inte gnäller så mycket när man har vanligare djur :P) så skulle jag glatt dra hit de för en inspektion. Beroende på gnället då förstås, för det känns inte som om det vore värt pengarna om det bara är nån gnälltant som tycker att man har för mycket djur eller ojar sig över att den skitstora råttan kommer rymma och bita ihjäl henne…

Och så beror det på djurarten. Skulle nån tex få för sig att jag missköter mina tamråttor och sprider såna rykten så skulle jag troligen inte dra hit inspektörer öht pga tidigare dåliga erfarenheter av "myndighetsfolk" (inte inspektörer dock, men de faller i min ack så fördomsfulla skalle under samma kategori), utan då får folk helt enkelt vara så urbota korkade att de hellre tror på rykten än tar sig en titt/frågar mig själva. Jag har liksom inget att förlora på det ändå för sånt folk ingår inte och kommer aldrig ingå i min umgängeskrets what so ever.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Fireant
0

Jag tackar alla somläst och skrivit på denna insänmdare och även alla som skickat personliga mails..

7 inläggs svar på denna länk och ……. 23 privata svar via denna sida.. hmmmmm..

men här i Skåne så går ett par med ett fånigt leende och öser kärlek över våra djur och varandra..

TACK!!!

Oskyldig