Är det bästa avlivning? ''/
Min ena deguhona är aggresiv.. Två gånger har hon bitit mig.. Sen en gång har hon attackerat mig, Dom tänkte bita men hon missade som tur va. Hon är snäll mot dom andra men när jag eller någon annan närmar sig buren så piper hon jäättee högt och rusar till närmaste gömställe. Och jaa jag blir ju lite orolig.. När man kommer med handen så lixom varnar hon en, Som om hon vill säga: Kom inte nära för då biter jag! Eller nått.
Vad är det bästa att göra?
Avlivning kanske är bäst för henne?
Hur gammal, vad har du för andra degusar?
Hon låter ju helt klart aggressiv, men har hon inte varit så förut kan hon ju vara sjuk nu, t.ex. ha en tumör i huvudet och få hallucinationer och få för sig saker, som att hon ska bita dig.
Hur verkar hon i övrigt?

Säger som ovanstående att om det kommit plötsligt kan man misstänka att hon är sjuk eller har ont nånstans.
Anfaller hon även om du låter henne vara? Typ när du ger mat och så? Om inte så kan hon väl få bo kvar utan att du håller på med henne. Har hon deguskompisar som hon trivs med och de trivs med henne räcker ju det.
Jag tror hon är 1år. Jag har en kastrerad hane och en till hona som hon trivs bra med. Hon äter, Dricker, tvättar sig normalt och busar och är pigg och allt. Om man kommer för nära så ja då anfaller hon. Men om man låter henne få komma fram så brukar det gå bra. Hon piper lite och går närmare och luktar på handen men sen så skicker hon. När man ger dom ex. Knäckebröd så kommer hon hur snällt som helst och tar en bit ur handen. Om man har ut henne så är hon ganska snäll ute Men det är inte ofta man får tag i henne ;P Och ute så vill hon helst komma bort. Men hon fuknar bra med dom andra och så :]
Hon verkar vara rädd. Luktar du något annat djur som kan skrämma henne? De djur jag har träffat som varit aggro har bitit på en så fort den fått chansen. Oftast bara fingrar/handen då, dock.
Jag kan lukta råtta, Men jag har nästan nyss fått en råtta.. Så jag tror inte det är det. Jag kan oxå lukta katt. Men hon brukar inte bita så fort hon får en chans. Hon varnar en och oftast så springer hon iväg. Ja hon biter i fingrarna Iaf dom två gånger hon bitit mig och den gången hon var nära va oxå i fingrarna.
Det beror väl lite på hur det ligger till.
Är degusen hanterad innan du fick den , har du hanterat den mycket? Var aggresiviteten något som kom plötsligt. har du skrämt henne något. Luktar du anorlunda.
Aggresivitet, räddsla kan vara genetiskt förknippat eller sjukdom/ont.
Om du klarar av att ta hand om henne på ett bra sätt. Städa buren och sånt. Samt att hon går bra i grupp. Så är det ju bara att börja försöka lugna ned henne. Prata mycket, blås lite på henne. Försöka mata med jätte god mat ur handen.
Funkar hon bra i gruppen är det ju dumt att avliva bara för att hon inte går ihop med dig.
Testa lite. Blir hennes humör värre och det verkar som om hon har ont någonstanns så kanske det är dags för veterinär koll eller avlivning.
Blir hon aggresiv mot sina bur kamrater är det troligen genetiskt lagt.
men som sagt. Jag kan inget om degus så jag vågar inte svara att så ska du göra. Bara dumt att avliva djur om man kan ha dom kvar och de funkar bra med de andra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.