Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 788 ggr
smurfan-13
0

Beteendestörningar?

Läser just nu en kurs i applied ethology och har då börjat fundera på hur vanligt det är med beteendestörningar, problembeteenden och steretopier bland våra sällskapsdjur och då framförallt de lite nyare och ovanligare arterna.

Vad för djur har ni och vilka beteendestörningar har ni sett/ser ni hos dem? Exempel på störningar kan vara att skutta runt samma rutt i buren, gnaga galler, putsa sig  själv/kompis överdrivet så pälsen försvinner etc etc

zickan
0

Gp råttor gnagar galler när de är uttråkade. rätt lika de flesta uttråkade djur.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

smurfan-13
0

#1 ja gallergnagande är ju ett enormt problem för våra "burdjur".

jessi_twini
0

Mina degusar brukar gnaga på gallret. Men jag brukar slänga in kartonger och papper då håller dom på med det men sen är det gallret som gäller ;P Jag tror att någon utav mina honor har putsat hanen få mycket att han har fått en liten kal fläck men pälsen har börjat växa ut igen :)

zickan
0

Jag har inga djur som gnagar galler eller brukar gnaga speciellt mycket. En rätt inredd bur och massa stimulering räcker gott och väl för att slippa det beteendet.
Kan ha lite problem med gp råttor under kvällen när jag vill ta det lungt men de vill ut och springa.

Sedan har jag även märkt att min sibiriska jordekorre hane gillar inte mindre och tråkiga burar. Sätter man han i en mindre, typ hamsterbur när man städar så gör han bakåt volter ungefär fram tills han kommer ut ur den buren. Brukar även hoppa på samma ställe fram och tillbaka i stora buren när grenarna har ramlat ned eller när jag slängt lite inredning och inte hunnit få in nytt.

Taggmus brukar också göra bakåt volter men det vet jag inte vad det beror på.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.