Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettifokus-sajten
Läst 866 ggr
zickan
0

annons regler?

Det har kommit upp flera annonser om små burar. Vilket är jätte bra som transport och tillfällig plats när man städar orginal buren.
Men det påpekades om att det kan tas på fel sätt att det är så mycket små burar som annonseras på denna sida.
Små burar hör ju mer till hamster, mus etc.

Men då är ju frågan. Behöver vi annons regler här inne. Eller tycker ni att jag ska låsa/ta bort annonser och pma annonsören.
Eller kan vi alla hjälpas åt med att frammställa en lista på bra grundregler för annonsering?
Isf, fram med tips ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Mja… Man kanske kan ha en regel om att man ska skriva på ett ungefär vilka arter burarna passar till, eller om de helt enkelt passar som transportbur?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

#1 Det finns nästan inga exotiska djur som kan bo i en hamter, mus, rått bur för 2 råttor. Så nästan alla de burarna bör skrivas som transport eller tillfällig bostad.
Zebramus behöver akvarium då de kan skada sig på gallret. Pygmemus försvinner rakt igenom.
Finns inte så mycket djur för små burar så de kanske bör annonseras om på hamster, mus, råttor iFokus

Det var en Medarbetare som startade en dold tråd och nu har alla Medarbetare sagt samma sak. De är eniga men jag vill veta vad medlemmarna tycker.

Fireant
0

tjena..

visst finns det exotiska djur i den lilla storleken, många som snurrar runt här i sverige, tex:

• Kortsvansad opossum
  • Sjusovare
  • m.m.

Men visst tycker jag att, det finns som ni säger ett forum för smådjur också..Oskyldig

zickan
0

För sjusovare krävs ju en musbur vilket det ännu inte funnits på annons.De kommer ut genom gallret på en hamster bur.
Extremt duktiga rymmare, även ur terrarium.

Opossum vet jag inte men hade gärna velat veta. Skulle gärna vilja ha  om ett tag :-)

Om man ska annonsera ut en mindre bur. Kanske man ska skriva ut exempelt på vad det är till. Eller att en viss text är obligatorisk.
Typ, Tänk på att kolla upp kraven på vad dit djur kräver. Vissa djur behöver större än vad man tror.

Tänker lite på blocket annonsen som var för inte så länge sedan. Med sibiriska jordekorren i en väldigt liten hamsterbur.
Ekorren är lika stor som en hamster så folk kan ju tro att det funkar med en hamsterbur.

smurfan-13
0

Tycker en obligatorisk text om att man ska kolla upp vad för regler som gäller för sitt djurslag innan man skaffar bur är en bra ide. Men att förbjuda en viss typ av annonsobjekt känns för mig helt konstigt. Jag har själv ett antal små burar (mindre än vad som är lämpligt för ngt av mina djur) men som kan vara bra att ha vid sjukdom, transport, städning etc. Skulle dessutom kunna tänka mig att köpa fler om det kom upp annonser om billiga.

gulzebra
0

Fast det beror ju samtidigt på övrig djurhållning också. Kan inte komma på något bra exotiskt exempel nu men själv ska jag skaffa kanin och kaninen kommer få en olagligt liten bur. Den kaninen ska dock få springa löst i hela lägenheten dygnet runt, buren kommer bara agera toa, höförråd och hängare till flaskan tills jag fixat bättre flaskupphängning och köpt kattlådor till hö och toa. Samma bur har använts som reserv till marsvin när det krisat. Innan jag bestämde mig för att skaffa kaninen la jag ut buren på annons som just reservbur till marsvin - kort sagt inget att bo i permanent men funkar som sjukbur odyl. Det lär ju finnas flera såna burar man kan ha även till exotiska djur (ja inte marsvinsburar i sig då, men burar överlag som inte duger som permanent boende men som sjukbur, som "hemma"-bur om djuret är lösgående osv)

En hamsterbur kan ju tex modifieras också, med tätt nät, plexiglas osv. Eller användas som transportbur, byggas ihop med andra burar, eller helt enkelt agera krypin i en större bur. Jag hade hamsterbur till Anders, den agerade hus i hans voljär Skrattande

Kort sagt, som jag brukar säga - alla burar kan användas oavsett storlek (okej, en hamsterbur gör knappast nytta till en häst, men ändå), så att förbjuda vissa burtyper tycker jag inte vore bra. Däremot det där med en viss text som ska finnas med i annonserna (eller bland annonsreglerna) borde ju kunna funka :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

niffen
0

#6 Du är ju inte nybörjare direkt, och kan ju dina djur. Flört
Men text i inlägget för nybörjare framförallt, röstar jag för.