Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: gambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 1856 ggr
zickan
0

Smäll på fingrarna. Gp-råttor

Fick en liten smäll på fingrarna av amazonia Flört.
Namnen Jättepås, Jättepung etc är helt fel.
Gp-råttan heter om man skulle vara helt korekt. Gambiansk jättekindpåsråtta. Något vi alla har skrivit lite som vi vill på.
Men korekt ska vara korekt..

Underbart med förstärkning på forumet som säger till.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Och bara för korrekthetens skull så heter det inte gambiansk heller, utan gambisk :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Molle08
0

men alla kanske inte orkar skriva långa namnet på råttan.. så säger man ju gambiansk påsråtta. ;)

RThink
0

Får man vara ofin och fråga vilka referenser man antyder det ena eller andra namnet på ?

Amazonia
1

Om man är så lat att man inte orkar skriva ut ett djurs riktiga namn så är det bättre att man ger f-n i att skriva ut något namn överhuvudtaget.

Det finns säkert nybörjare på "exotisk däggdjur" på detta forum som inte vill veta mer om dessa spännande råttor och då skall de väl ha en chans att lära sig djurens riktiga namn?

/ Micke Amazonia www.amazonia2000.se

Amazonia
0

Blev fel i inlägget ovan, skall stå:

"Det finns säkert nybörjare på "exotisk däggdjur" på detta forum som  vill veta mer om dessa spännande råttor".

/ Micke Amazonia www.amazonia2000.se

Ladyinred
0

Det finns ju redan en förkortning. GP råtta… När jag privat ska förklara vad det är så säger jag förts gp och sen det engelska namnet. Och det är så långt och man oftast säger gp råtta på grund av det. Eller om det är en flyftig konversation i affären så säger jag att det är en jätteråtta från Afrika. De vill oftast inte ha en uppsats och nöjer sig med ett kort enkelt svar.

En fråga. Vilken är den största råttan av alla? E de denna, eller finns det fler? Rörråttan ska ju oxå va stor..

zickan
0

Största råttan på 1 ton  levde för 2-4miljoner år sedan. Döptes till _Josephoartigasia monesi.

_Dagens största råttdjur vet jag inte vad det är. Här finns en lista på lite av de som finns: http://animaldiversity.ummz.umich.edu/site/accounts/classification/Rattus.html

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Amazonia
0

Rörråttor är inga råttor. De är släkt med piggsvinen.

/Micke Amazonia www.amazonia2000.se