Annons:
Etiketterallmäntartiklar
Läst 970 ggr
RThink
2008-09-01 18:09

Sommarkatter / Exotiska djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En gammal artikel, men den e lika aktuell fortfarande, håll ögonen och öronen uppe nu när hösten börjar mulna på, de blir kallt för övergivna exotiska djur i svensk vinter. Idag såg jag en vit/ svart fläckig mus spinga över spåret på Björnö ( vad mig vet finns de inte i vår fauna- än ?)

Det är oroväckande att vi har släppt ut så mycket djur att vi idag har kollonier av strumpebandssnokar ( Halland), majsormar  ( Gtbg)och Vattensköldpaddor ( Mälaren/ Västerås)

( Artikeln handlar främst om reptiler, menäven  många dumpar sina näsbjörnar på tågstationer, olika råtter och fåglar släpps ut)

Publicerad 10 juli 2005 22:37

Exotiska husdjur

  • Det finns ingen statistik över antalet exotiska husdjur i Sverige. De två största föreningarna för reptilintresserade är Sveriges herpetologiska förening och Tropikföreningen Amazonas. De har 400 respektive 150 medlemmar.

  • Sedan EU-inträdet är det fritt fram att importera reptiler som fötts upp i fångenskap, även giftormar. För att importera ormar från övriga världen krävs tillstånd från Jordbruksverket.

• Vissa kommuner har ormförbud. Stockholms stad tillåter ogiftiga ormar i bostäder, giftormar måste hållas i särskilda byggnader med tydlig skyltning. Tillstånd söks hos miljöförvaltningen. Den som håller ormar utan tillstånd riskerar upp till 4.000 kronor i böter. I Norge är det inte tillåtet för privatpersoner att ha ormar.

( Större artikel i DN) http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=437504&previousRenderType=6

  • Redigerat 2022-04-17 15:40 av Niklas
Annons:
zickan
2008-09-01 18:43
#1

jag tyckte detta inlägg var jätte bra. klistrade fast det överst så alla kan se.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
2008-09-08 13:02
#2

Jag blir så trött på folk som tycker att man kan släppa ut djur hur som hellst. mötte en gammal tant i somras när jag var ute med min gp. Fick förmaning om att jag inte skulle släppa ut den i skogen. vad tror hon? att jag e gjort av pengar så jag bara kan slänga iväg 1500 bara sådär? Sen har jag fått höra att jag kan ju släppa ut mina möss om jag tröttnar på dom. ja villken bra idé, en långsam plågsam död. Jag måste ha morbida bekanta som gillar sånt. Jag har haft argumentet att min kille får avliva dom i så fall och ge till sina djur om jag inte hittar ett bättre alternativ.  Inte för att jag planerar sånt, men när vi endå pratat i sånna banor…

zickan
2008-09-08 16:51
#3

En av fd. inneboende till mig som jag mötte i en reptil lokal. Han släppte ut sina sköldpaddor i en sjö. Fast ja han var ju inte direkt frisk i skallen heller. Han tjatade hela tiden om att få slå ihjäl nått av mina djur eller släppa en skäggis från 7 våningen(min balkong) och se hur mycket det splaschade..

JAg förstår mig inte heller på folk som släpper ut djuren sådär. Vore ju enklare och billigare att avliva dom hos en veterinär. En katt som släpps ut förpestar hela området länge innan den ger sig av. Kanske borde införas extrapris vid avlivning av djur. Jädra synd att avliva. Men katt, kanin och marsvin finns det så mycket utav att en bortskänkes annons på blocket kan ligga ute i månader.
Tyvärr så har hund sjunkigt så långt också nästan :-/
Börjar bli för enkelt att skaffa djur helt enkelt. På min tid kostade en kanin 3-500:-, blandras hund aldrig under 2000.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wassago
2008-10-07 12:47
#4

"På min tid" Flört Kostade en Rödörad vattensköldpadda 750kr å väntelistan var lång!! Min första gröna leguan köpte jag för 8000kr!!

Vilka bekantar du verkar umgås med zickan!! Förvånad

zickan
2008-10-07 13:54
#5

Ja jo. Jag har ju tyvärr bara mött rätt puckade reptil ägare när man umgåts med de som köper säljer i större mängder. Började umgås med lupus_lupus för flera år sedan. Efteråt fuser006. Nu är lupus_lupus skyldig mig pengar och flörtisen fuser orkar jag inte med och hans omkrets. Känns så omogna allihop, alltid strul med vem som gillar vem och vem som har rätt. Vill inte sitta i mitten av den skaran.
Träffat mycket bättre folk på sista tiden. Micha(cmtropik) är ju den jag pratar med mest. Han är schysst och går inte över gränsen. Går att umgås utan att man behöver riskera händer på fel ställen.  Sedan lite annat flum folk som är helt okej.
Sedan dök du upp här. Vilket också är jätte trevligt för du verkar också ha en sund syn på hur man sköter djur och personerna runt om.

Men ja. I min värld kastar folk ut sina djur på gatan när de har tröttnat. Därav har jag väldigt upp och ned på antalet djur här hemma. Dörren står alltid öppen om det inte finns andra möjligheter.

För nått år sedan när jag höll mest på med reptiler, möss och råttor så var det rejäl ökning av gröna och blåa leguanen som husdjur.  Fick bygga om vardagsrummet då jag hade 7 st lösa. Endast en av dom var utslängd av en "bra" anledning. Det var Tintin en väldigt gammal blue diamond leguan där ägaren gått bort och familjen kunde inte ta hand om den.
Som tur var så gick det rätt fort att hitta hem åt alla. Men tintin behöll jag för han kändes så deprimerad. Verkade sakna sin ägare och gick tyvärr så långt att han slutade äta. Vetten rekomenderade avlivning pga hans ålder.
Sedan Nissmo behöll jag också ett tag men när jag fick hund fick jag även problem. Nisse blev så svartis att han attackerade mig och hunden men ingen annan, Fick låsa in honom vilket inte var så kul för någon av oss då han var van att följa med över allt på sommaren.
En bekant till mig tog honom och tyvärr omplacera vilket jag hade hoppats han inte skulle göra.  Så jag letar efter honom. Var en stor biff med en torr knut på svansen samt en bruten framtå som hade läkt fel. Även skrubbat av nosen i tidigare hem som hade börjat läka. Har troligen ett ärr på nosen i dag. Bör vara runt 7-10 år i dagsläget om han lever.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Wassago
2008-10-08 00:25
#6

Man kan inte ta hand om alla djur som far illa tyvärr!! Man får göra så gott man kan och även kika på vad plånboken säger. Jag får årligen ett hundratal förfrågningar om djur som behöver nytt hem, en del hamnar här hemma, andra finner jag nya hem åt och en del hjälper man bäst genom avlivning tyvärr, men jag kan kanske bara hjälpa till med hälften av allt jag får förfrågningar om. Kan vara svårt att distansera sej ibland, men skall man orka i längden så är man tyväfr tvungen att lära sej det!

Ja.. känner till ett par av dom där, men inga jag umgås med eller gör affärer med! Finns många bluff å bågare å ännu fler "klippare" i den här branchen, dom dyker upp å försvinner å nya tar vid… Håll dej undan från sånt folk, man lär sej snart skilja agnarna från vetet!

Tack föresten! Flört

Annons:
zickan
2008-10-08 00:41
#7

Jo tack. jag har lärt mig sätt bra att  vara beredd på det mesta. hamnade tyvärr lite fel när jag flyttade hit. Var ju van med lilla gotland, där var ju det värsta att folk snackade skit om man hade fel skor.

Jag vet. Jag försöker blunda. Men kan jag så hjälper jag till. På den tiden hade jag mer energi och orkade jobba heltid, sova mindre och städnigt stressa runt. Men känner att det är slut med sånt nu.

Hehe.  får du tag på exotiska(lagliga)djur, schyssta råttor och sånt kul som du inte vet var du ska göra av så säg till ;-). Är det rätt djur så kanske man är intresserad. hihi.

Du får lägga upp listor på det folk behöver bli av med. Alltid någon som söker det.

Nej den där svampen var det ja. Finns inget tråkigare än att rensa svamp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: