Vad är ett exotiskt djur?
Vart drar man egentligen gränsen på vad som anses vara ett exotiskt djur?.
Jag hittade en sida på engelska som beskriver det hela rätt bra. Men vad tycker ni egentligen? Stämmer det som de skriver?
http://en.wikipedia.org/wiki/Exotic_pet
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
sorry. skulle inte bli med betyg. verkar inte vilja försvinna heller. bry er inte om den ;-)
De beskrev det bra tycker jag. Sedan handlar det ju om hur vanligt ett djur är… exotiskt är allting som är ovanligt eller annorlunda, t.ex. är regnskog exotiskt för oss och för någon som bara sett regnskog vore barrskog exotiskt.
#2 Precis geografisk avstånd och efterfråga / tillgång …
Även population av djuret kan ha betydelse.
Kunskap och fakta .
Exotisk betyder "från fjärran land".
/ Micke
#4 mh. men är då alla djur ifrån andra länder under rubriken exotiskt?
Isf finns det ingen gräns på exotiska djur.
Nja, "fjärran" betyder långt borta. Man kan säga att alla djur som inte är ifrån Europa är exotiska. För oss är en elefant exotisk. För en afrikan är en älg exotisk.
/ Micke Amazonia www.amazonia2000.se
Mh. Men då är teoretiskt sett över halva sveriges hundar och katter exotiska ;-).
Men det tycker man ju inte direkt längre. Så frågan är ju hur länge ska vi ha haft djuren i Sverige för att de inte längre hamnar under den kategorin?.
Jag tycker inte chinchilla, tagg/zebra/pygme mus eller degu är speciellt exotiskt men verkar ännu hamna under kategorin ändå.
jo då, det är många i sverige som knappt vet vad de e för djur du har rabblat upp där… Endå var jag 7 år första gången jag träffade en taggmus. Min kompis fick en.. Det är nästan 20 år sen så det är ju inget jätte nytt djur.
#8 jag vet. blir ännu stoppad på gatan för att folk undrar om det verkligen är lagligt att ha iller som sällskap. Vet inte riktigt hur man kan ha missat det.
Har ju jagats med iller långt innan jag föddes. Själv växt upp runt folk med jakt illrar. Samma som degusen. Den har ju funnits att köpa på zoo affären i flera år nu.
Taggmus var jag själv rätt sen med att höra talas om. Var när jag hade flyttat till sthlm. Kanske 5-6år sedan.
Var nog så med de mesta djuren tror jag. Igelkott visste jag om att man kunde ha som sällskapdjur och ville ha när jag var yngre men det fick jag inte. Så jag körde med vild kotte i barnvagnen. Inte uppskattat av mamma.. haha
Tyskarna tycker att våran svenska älgar är exotiska.. dom knycker ju våra vägmärken med älg på och tar med den hem till sitt hemland *S*