Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettannonser
Läst 4515 ggr
Kvadding
4

Sköldpaddan ska dö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OMPLACERING:

…. min far tog för några år sedan hem en sköldpadda som han fått av en av sina jobbkollegor, fick stort akvarie med… nu, massa år senare, har den lilla fina sköldpaddan blivit stor, och nu är akvariet alltför litet, ingen bryr sig om sköldpaddan längre… det bytas vatten och gers mat, mer sker inte….

jag bor inte hemma längre och har flyttat till Göteborg, nu är jag dock hemma o Klippan (skåne) och hälsar på… och nu säger pappa att han ska avliva sköldpaddan för att han inte vill ha den mer (idioten ser väl det som en enkel o bekväm utväg)… så nu sitter jag här måttligt förbannad på han och försöker finna någon där ute som kan ta sig an denna sköldpaddan, någon med en stor damm eller tillräckligt stort akvarium och mycket tid för att ge den lilla krabaten ett så bra liv som möjligt…

eller kanske vet ni något ställe som tar emot sköldpaddor?…

pappa har snackat om att han kan skänka bort sköldpaddan med akvariet till, men det anser inte jag vara någon lösning då sköldpaddan behöver ett större akvarium… eftersom det han bor i nu är ALLDELES för litet…

Snälla hjälp "lilla" skalis! innan idioten dödar den…

Tyvärr vet jag inte vad det är för kön, eller för sort… men har iaf fotat den … så här kommer lite bilder!

Tack på förhand!

Kvadding
0

en bild till

Kvadding
0

och ännu en….

Musiken
1

Kolla svansen pa den for att bestamma kon :) Tror att det ar honor som har kort stubbig svans och hanar som har lang smal svans.
Har sjalv haft en liknande skoldpadda, och den blev kallad "falsk kartskoldpadda" av nagon djuraffarsagare, men jag vet inte om jag litar pa honom :P

zickan
0

hum.. väldigt vanlig med den rasen av sköldpadda. Jätte söt och pluttig som liten men blir väldigt stor som vuxen.

Går ju att lägga upp en bort skänkes annons utan akvarium på tex blocket. Men du har även repti.net
Skulle det vara så kan du alltid kontakta livlinan, lso som parakiss är med i här inne. och en hel del andra akut/jourhems föreningar som kanske kan hjälpa till att söka hem.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kvadding
0

*Putt*

CaithSith
0

Fråga djurparker och offentliga akvarium eller djurvårdsskolor om de kan ta emot den(vet att Kolmården och min skola har tagit emot sköldpaddor). Sätt ut annonser överallt där du kan, blocket, eniro, lokala affärer osv. Skriv på forum där sköldpaddsintresserade finns typ repti, zoonen eller liknande, där brukar man kunna hitta starkt intresserade som tar hand om djur.. Och kolla självklart upp omplaceringshem i närheten.

Länkar;

http://skoldpaddsforum.invisionzone.com/

http://www.repti.net/repti2/index.php

http://www.zoonen.com/

http://djur.forum24.se/djur.html

Lycka till!

Beaver
0

Djurparker och tropikhus tar sällan emot dessa, tyvärr. De är ofta redan överbelamrade av vattenskäldpaddor de själva köpt in från början och sorgliga besökare som anonymt dumpar sköldpaddorna i parken. Det är ett jättestort problem och mycket vanligare än man tror. Många tror ju inte att dessa söta småttingar blir så stora.

Men testa att sätta upp lappar, annonsera som bara attan.

Kvadding
0

Har ordnat nu med Borås tropikhus! :)

Åker väl upp där på söndag :)

damm på 6000 Liter :)

ParaKiss
0

Skönt att det löste sig! =)

Ceciliaolucifer
0

Vad underbart att det löste sig!!
Jag förstår inte hur man inte kan tycka om dem när dem har blivit större. Jag menar, hur underbart är det inte att lyckas få en liten parvel att bli så stor? :)

zickan
0

#10 stora problemet är ju att akvariumet blir för litet. Därför jag föredrar landsköldpaddor.

Jätte skönt att det löste sig. Är oftast extremt svårt, nästin till komplett omöjligt att hitta nytt hem till så stor vatten sköldisar. Blocket är fullt av dom :-(

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.