Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 2772 ggr
UlrikaD
0

Vad betalar ni i månaden?

Jag gjorde nåt idag som jag önskade att jag inte gjort om man säger så…Jag räknade på vad mina djur kostar mig i månaden. Det är ju inte konstigt att jag går minus varje månad.

9 illrar-ca 1000kr i försäkring och torrfoder.

4 katter-500kr i torrfoder (pinsamt nog oförsäkrade)

10 hamstrar, 2 dvärghamstrar-500kr i bottenströ och mat.

60 chinchillor-ca1600kr i foder, hö, strö och sand.

Det är 3600kr i månaden!!!

Då har jag ändå INTE räknat med: Illrarnas vaccinering för 3000kr varje år, färskt kött till illrarna, färska grönsaker och annan mat till hamstrarna, extra godis till alla djuren. Detta går ju på en hel del varje månad också. Och definitivt inte saker som leksaker, nya vattenflaskor, matskålar osv som måste bytas med jämna mellanrum.

Och de åtskilliga tusenlappar man ger till veterinären såklart.

Inte så konstigt att man ibland inte ens har råd med nudlar.Obestämd

RThink
0

Hundarna:  mellan 5-10000:-  ( går utbilningar, privat tränare, dyra vanor och onödigt lyx) Bortsett från allt lullull som man kan leva utan kostar hundarna ca 5-1500:-

Vemling ( Gp ) : ca 7-1000:-

Lämmlar :ca 100:-

Musiken
0

Jag har bestamt att jag inte ska rakna de pengarna jag lagger ut pa illrarna :P Lever sjalv sa snalt jag kan och koper fisk och kott for en femma till mig och over femtilappen till monstrena varje gang jag gar och handlar >( Och sa alla roliga tillagg som kattsand, vetrinaren, leksaker osv.

Men jag ser det som en utmaning att sluta ata fardigratter och leva pa skitbillig mat jag gor sjalv. Sa bor jag ju kunna spara lite iaf :P Oh, och sa dricker jag bara billigt vin pa hemmafesterna och billig ol pa krogen Flört

zickan
0

Herregud.. vågar inte ens räkna :-S
Iof så har jag mindre djur nu så det är billigare än sist jag räknade på det där.
1hund, 2 illrar är försäkrade på 1 år. ca3- 4000:-

Normala är 500:- mig 500:- djuren. Men känns som om det inte funkar i slutändan. Vet inte hur jag fick ihop det.

Jag kör på väldigt mycket vanlig mat. Mycket ris och grönsaks rätter. Sedan bick pack, stor kok och frys på alla matrester. Svårt att räkna ut när man köper mycket och delar på alla.
ca 20 råttor. mest vanlig mat, tbh 500-2000:-
Ekorrar. Billigaste om man inte köper nya tbh. 100:-
Igelkottarna:  1-200:- (2 kottar)
Iller:  Torrfoder,sand,råvaror typ 300:- mån? (2st)
Gp: Beroende på vad de har sönder. ca 300-1000(2st) Sedan 1 extra just nu så dubbla utgifter.
Hunden: Dyraste, vanligmat blandat med torrfoder & tbh. 1-500:- vid tur.
Vid otur har han sönder nått dyrt.
Kanin:  Äter gräs dagtid, torrfoder,hö och grönsaker på kvällarna. Just nu ca 100:- mån. I vinter när hon blir fullvuxen och gräset inte finns. ca 300:-?
Mössen: 100:-?
2 majsormar: el kanske 200:-?.. har bytt till mig frysfoder för ett tag framöver.

Känns lite konstigt men mer djur har jag inte just nu.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
0

inte en aning faktiskt vad djuren kostar.

2 katter= 500 mat och strö

gnagarna räknar jag ihop. 4 råttor, 7 möss och en gp. = 300 -400 torrfoder. sen får de matrester som annars slängs (lagar alltid lite extra så det räcker till dom med). strö är kanske en tia i mån. Kör med reklam och en stor spånbal för hundra kr och den räcker hur länge som helst.

ormarna vet jag inte vad de kostar. 5 ormar, ev 300 i mån.

Molle08
0

Jag lägger ut ca 200 varje månad på mina 2 råtthanar..

Toalätt, mat/gottigott, lite tillbehör typ gamla handdukar och andra dittendatten.

Mioo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Låt se! Tre råttor, tio marsvin och två franska vädurar…

ops… blir overkligt när man räknar! Råttorna är väl billigast, äter ju för det mesta det vi äter men visst finns det basfrön som jag köper och blandar själv. Bottenströ går på marsvinskontot… lite kattsand i bajseboa… typ nån 100ing i månaden. Kaniner och marsvin billiga under sommaren och dyrare p vintern. Sommar nästan gratis… går ute och äter gräs i stora hagar… lite hö och så kraftfoder någon dag i veckan. Vinterhalvåret blir det ju strö, halm och kraftfoder och massor av grönsaker…. typ 500-2000 i månaden med allt som behövs… visst nog lever vi i lyx.. men det är djuren värda. Jag skulle kunna dra ner kostnaderna om jag skulle vara tvungen någon månad eller så!

[Catteklina]
0

Reptiler: 700-1000:-/månad beroende på vad som redan finns hemma.
Illrar: 200-500:-/månad.
Igelkottar: 200-500:-/månad.
Tammössen & råttorna: 400-500:-/månad.
Katterna: 300:-/månad.
Hunden: 300-600:-/månad beroende på om en ny matsäck behövs hem eller inte.
Kaninerna: 100-200:-/månad.

Så totalt ungefär mellan: 2200-3600:-
Fast det är ju helt ungefärligt. Så svårt när man har mycket samma djur som äter samma mat t.ex. att dela upp det så.
Men shit ändån, hehe. Får gömma dessa siffrorna i alla fall för pojkvännen (A)

UlrikaD
0

#7 Du verkar ligga på samma summa som mig ungefär. Hur fasen överlever du? Jag börjar bli lite desperat nu faktiskt, mycket mer utgifter nuförtiden än vad som kommer in. Kan bero på att jag har varit en hel del extra hos veterinären på senaste tiden också.

zickan
0

Räknat på det där ett tag. Blir ca 1500-4000:- på djuren prmånad beroende på om jag behöver köpa medicin eller liknande. Det värsta är ju att jag går hemma arbetslös så jag vet inte vart pengarna kommer ifrån.. haha

UlrikaD
0

#9 Hemma, sjukskriven och pank.Obestämd

gulzebra
0

Svårt att säga, går inte att dela upp riktigt iom att jag bland annat har samma bottenströ till alla djur utom finkarna, alla utom marsvinen och finkarna får i princip samma färskmat osv…

Marsvinen (4) hamnar nog på runt 100-200 kr för hö, plus grönsaker som jag har noll koll på.

Råttorna (12) hamnar på typ 50-60 kr för torrfoder om jag inte köper nåt mer att blanda i, plus färskmat som jag även där har noll koll på.

Mössen (9) och hamstrarna (4) går väl på typ en hundring totalt kanske?

Finkarna (4) har jag ingen som helst koll på kostnaderna på än. Fröblandningen kostade 57 kr för en påse iaf men jag har haft finkarna så kort tid nu så jag vet inte hur mycket som går åt på en månad. En biobox har de iofs också, köptes för 30 kr totalt med refill och allt… Tror jag. Övriga grejer vet jag inte heller iom att jag haft de så kort tid.

Sen tillkommer ju bottenströ, vilket varierar beroende på ströet som köps… Händer att jag slänger in tidningspapper istället och Metro är ju gratis, medan det går åt 30 liter Toa-Lätt bara för marsvinen och råttorna vid varje rengöring. Funderar på att köpa dammfritt kutterspån i storbal dock, och så bara upphetta det innan användning så terpentinet försvinner. Får rengöra oftare men det räcker så länge så det är det värt. Jag tar mig fram med buss och cykel och är utan tillgång till skjuts så Toa-Lätt är ingen höjdare att köpa i stora säckar och småsäckarna går ju åt som smör i solsken istället… Med spån kan jag iaf få skjuts de få gånger det behöver köpasm, till skillnad från Toa-Lätt som måste köpas stup i kvarten.

Och så tillkommer förstås färskmat men jag räknar in det i min egen matbudget så jag har ingen koll alls. Nya grejer är inget som köps regelbundet nog eller för en viss summa så det går inte att säga nåt om det heller. Men nog blir det en massa nya leksaker, godis osv också när pengarna dimper in på kontot och man får vara lite rik för en stund… Har djuraffären några meter från banken så då shoppar man loss lite samtidigt som hyran ändå ska betalas :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Molle08
0

Jag glömde tillägga att Jag betalar inte för maten för mina dagishundar,, de tar mat med hemifrån till mig….

zickan
0

#10 jisses. starkt jobbat!.. rätt imponerade att du klarar den mängden djur. chinchilla är inte det billigaste att ha.
Förhoppningsvis är min arbetslöshets tid över nu. Ringde precis från bauhaus och ville att jag komer in på intervju på måndag :-)

UlrikaD
0

#13 Hoppas du får jobbet. Det är en jäkla motsättning det hela. Är man sjukskriven så har man egentligen inte råd med djuren, men jobbar man så har man ju inte tiden så…..Obestämd

[Catteklina]
0

#8 Känns dumt att säga men pojkvännen betalar ju all veterinärkostnad som det blir. Sen jobbar jag i djuraffär och typ allt jag tjänar går tillbaka till djuraffären i mån om mat osv.
Men ibland känns det hopplöst, för oftast behövs djuren tas till veterinären samma månder…

UlrikaD
0

#15 Fasen, det är en pojkvän som saknas här hemma tydligen.Tungan ute

zickan
0

ahhh.. Det är så det är. Inte undra på att det är dyrt när man är singel ;-).. måste shopa kille.

Molle08
0

Haha.. Måste tillägga ut, Hö, gurka, grönt/salladhuvud).. sallad, morötter och så..  ca under 200 kr till marsvintjejerna… beror på vad de äter…

2 RÅTTTOR snart  råttor… mat, leksaker, katt strö pellets delar ju de kostnaden med tjejerna. så det blir max 200 kr, sen väntan på ny bur också.. så.. Snart blir det fler råttor så blir det 100 lapp mer då *ler* det var  numera 300 i månaden *ler* eftersom jag är arbetslös..

jessi_twini
0

Hmm nu har jag inte så många djur då men iaf ;P

3 katter: ca 200:- Mat, kattsand och nya leksaker. Kattmat kostar ca 9:-/st och man köper ju några. Kattsandet vet jag inte.. Det är ju inte jag som köper åt dom ^^ Och nya leksaker behöver ju dom(iaf kattungarna)

3 degusar: Maten kostar 29:- så jag brukar köpa två förpackningar för dom är ganska små, Chinchilla blandning, Två kostar alltså 58:- och sen är det hö, halm och toa-lätt, nya leksaker(vattenflaska) så dom kostar kanske ca 250-300:-/mån

1 Råtta: ca 100-150:-/mån. Han får en gnagarblandning som frön och sen får han ju matrester ;P Så det kostar inte så mkt. Toa-lätt är oxå ganska billigt och han leker inte så mkt så man behöver inte köpa nya leksaker så ofta :)

Det var alla mina djur x) :D

empan-hampus
0

Okej här kommer mina djur ^^)

8 stycken råttor: Maten blandar vi oftast egen :P Men det är cirka 50 kr. Sen så toa-lätt cirka 59kr.. Sen så leksaker köper jag inte till dom längre för att dom redan har ;)

1 hund: Maten går väl på 60kr, sen leksaker 100kr, och godis 70kr.. Koppel och halsband köper man väl en gång om året ;P

Sådär :D    (på bilden är våran hund Oscar) 339 kr i månaden ;P Inte så farligt :) (Men sen är det ju om djuren blir sjuka oxå)

Wassago
0

Ormbod, totalkostnad med djur, foder å el.. ca 3000/månad sen övriga djur ytterligare ca 1000kr cå ung 4000kr/månad blir det väl.. men sen har jag ju viss uppfödning samt försäljning så det kommer ju in lite med.. men back går jag!! :)

BareEssentials
0

Katterna: 1700 i mån i försäkringar, 1500 i mat, 1000 i sand, 1000 i övrigt: 5200 kr

Leguan: el 500 kr i mån, mat 1500, försäkring 50, bottenmaterial 300 kr, övrigt 500: 2850 kr

UlrikaD
0

#22 Nu blev jag otroligt nyfiken. Hur fasen kan det kosta så mycket i månade med försäkring. Jag betalar inte ens 500kr i månaden för nio illrar. Har du uppfödning? Tänkte med mängden mat och sand också.

Gerbilflicka
0

Gerbilerna (25st): 300kr mat/spån/sand i månaden… 100kr extra om jag har någon fått blodad tand på vattenflaskor för tillfället.
Ekorrarna (2st): 50kr mat/spån/hö i månaden. Äter mycket matrester och sånt så de kostar inte mycket alls.

Jag lägger ner ungefär 600kr på spån varje halvår (köper stora balar), 600kr på mat (beställer hem) och 400kr (beställer hem stora säckar). Ibland blir det mer och ibland blir det mindre, men i regel så lyckas jag hålla det på en ganska bra nivå.

Ceciliaolucifer
0

Hmm..

Jag har 1 häst som jag betalar ca 4000kr/mån (dvs stallplats,foder)
Sen tillkommer avgifter för försäkring, skoning var 8e vecka (1200kr), vaccinationer, godis, frukt. Även lektioner om det får räknas in?

5st illrar, försäkringar ca 250kr mån, foder 500kr mån
+ vaccinationer 1700kr per år.

7 katter
2 ödlor
1 hund
Nääe, jag vill inte räkna efter.. Tyst