Hur ska han transporteras?
hum.. vatten sköldpadda. (gulbukad?)… en plast petbox eller nått som är mindre hål i på toppen sedan vatten. eller en rejält fuktig/blöt handduk.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Den kan du utan vidare transportera torrt eller som zickan skriver med en fuktad handduk. Att transportera den i vatten rekommenderar jag verkligen inte då det kan skvimpa runt så sköldpaddan får ner det i lungorna när den skall andas!!
Vattensköldpaddor behöver inte vatten för överlevnad (förutom som dricka givetvis) utan dom har anpassat sin livsstil för vatten.
#2 ah.. Tur man har dig med här inne :-) Tänkte inte så långt..

Fast min vattenskoldpadda var pa rymmen i tva veckor nar vi hade den. Hittade honom pigg och kry under frysen!! Fattar INTE hur han hamnade dar eller hur han overlevde. Gissar pa att han gick i ide en kort vanda. Mina grannar brukade aven lagga in sin skoldpadda i kylskapet under vintern for att den skulle fa sova. Ingen av dem torkade :)
Fast de kanske var sumpskoldpaddor? Ar det nagon skillnad?
// Amanda
har man rätt teperatur har jag för mig att sköldpaddor han gå i dvala utan vatten, men att sen när dom vaknar behöver dom vattent igen ^^
Jag vågar inte säga nått ;-)
Själv har jag endast varit jourhem åt fåtal vattensköldisar. Aldrig haft en gulbukad. Trekölkssköldpadda och några sump sköldisar. Trekölisen hade jag gärna behållt själv men visste att jag troligen inte skulle kunna sköta den då. Gav den till min äldre syster och hon är jätte kär i skalman. Han är ensam djuret och är verkligen med över allt. Hon fick han för kanske 3 år sedan nu. Då var han en plutt men verkligen stor. Och ett rejält matvrak.
Han brukar gå omkring på golvet. Brukar rymma ur mat skålen för att gå in till rummet som hon sitter i. Jätte sött.