Besök Nordens ark !
Nordens ark är en "djurpark" jag rekomenderar starkt att besöka !!!
Detta är ett tillfälle att få möta många utrotningshotade arter. Djuren mår mycket bra i parken och det är kunnig personal!
Om Nordens Ark
Nordens Ark arbetar för att rädda och bevara utrotningshotade djur. Det sker genom avel och uppfödning, återinplantering när så är möjligt, forskning och utbildning samt information som skapar förståelse för behovet av insatser.
Nordens Ark drivs av Stiftelsen Nordens Ark som är en allmännyttig stiftelse. Stiftelsen är ägare av Åby säteri. Åby säteri omfattar 383 hektar fördelat på; 148 ha skogsmark, 70 ha åkermark, 30 ha betesmark och 135 ha lövskog och impediment.
Av de 383 ha är ca 50 ha öppna för besökare. Åby säteri är av riksintresse och byggnaderna är kulturminnesmärkta.
I en avskild del kallad Lunden finns karantän för rovdjur och fåglar samt isoleringshägn för hov- och klövdjur. I denna del bedrivs merparten av avelsarbetet.
Nordens Ark är öppet varje dag, året runt, från kl 10.00. Antalet besökare ligger på runt 100.000 per år.
Nordens Ark håller:
* Hotade nordiska gamla lantraser.
* Hotade vilda nordiska däggdjur, fåglar och amfibier.
* Hotade exotiska vilda djur och fåglar som lever i ett klimat som liknar det nordiska.
http://www.nordensark.se/index.php
På bild: Mindre Panda , Ailurus fulgens
http://www.nordensark.se/vaara-djur/vilda-parken/mindre-panda/
skoj.. vore kul med en tur dit efter at tmin kamer kommit tillbaka.. haha
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Nordens Ark har jag åkt förbi en gång men aldrig varit där.. skulle vara intressant att besöka.
Det ingick praktik på Nordens Ark i utbildningen jag gick så jag har bott där några veckor och hjälpt till med djuren. Väldigt fin "djurpark"!
Kan inte annat än att hålla med ovanstående talare älskar den parken och brukar åka dit minst en gång per år. Brukar ta turerna dit inte bara för att kika på djuren men även för att ha kul modeller när ja över mina fotokunskaper :)
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."