Djurhem i Bollnäs (Hälsingland)
Hejsan!
Jag letar efter snälla seriösa djurvänner som vill hjälpa till att bygga upp ett djurhem tillsammans här i Bollnäs. Det är frivilligt och ideellt.
Vi börjar då med en liten skala för att sedan bygga oss sakta men säkert uppåt så att vi blir större. Eftersom djurskyddet redan finns här i staden så tänkte jag att vi kan börja med smådjur (ej katt eller hund). Så som gnagare, kaniner, reptil, fisk, fågel, osv. Och sedan bygga oss uppåt.
Mitt mål är att ha ett stort djurhem där vi är flera som hjälps åt tillsammans
för att hjälpa de hemlösa djuren, och djuren som behöver akut nya hem pga. tidigare ägaren på något sätt inte kan ha sin vän kvar.
Mitt mål är att kunna hjälpa alla slags djur. Från en liten tam mus till en häst.
Flera mål finns!
Största målet är såklart att se till att djuren mår bra och får lyckliga slut! Och att de slutar hanteras som saker.
Men, vi måste ju börja någon stans för att hjälpa våra vänner!
Och jag tänkte då vi som vill ställa upp och hjälpa till på något sätt, samlas någonstans för ett litet möte där vi träffas & diskuterar!
Så ni som vill hjälpa till på något sätt och vara med på det här så anmäl er till mig genom att mejla mig med ditt namn, mejl adress & ev. MSN adress, ev. även mobil nummer & gärna liten presentation om dig själv så ska vi sedan tillsammans bestämma tid och datum för det första mötet för att diskutera det hela! Berätta också gärna lite tider och dagar du är ledig som du kan vara med på mötet. Jag ska försöka och pricka in så att vi kan träffas när alla eller de flesta kan komma och vara med!
All slags hjälp är välkommen och det här är seriöst och vill också att du med är seriös!
Min e-mail/msn: Anniiie86a@hotmail.com
mvh Annie i Bollnäs!
PS: Vi har nu kommit fram till ett datum och tid för det första mötet i djurhemmet. Och jag hoppas att alla kan då komma eller på något sätt kan göra så att du/ni kommer iväg någon timme! Det vore bra om alla kunde komma då. Så att vi får träffas.
Datum & Tid: Lördagen den 31a Maj, Klockan 18.00 i Bollnäs (Hos mig).
Adress och vägbeskrivning kan du få om du behöver och tänker komma.
Om du planerar att komma eller ej får du gärna säga till om så att jag vet hur många vi blir. Kommer även att bjuda på fika. Bra att ta med sig är penna & block/papper ifall du vill skriva ner uppgifter eller information som kan dyka upp. obs: Pälsdjur finns i hemmet.
Det vi kommer först göra är att träffas, lära känna varann & prata.
Vi kommer sedan börja att diskutera lite hur vi ska göra och gå till vägar. Ta upp frågor och förslag. Vi kommer även diskutera om lokal, tillstånd, regler, lagar, ekonomi, namn till djurhemmet, hemsida, och mycket mera. Men vi tar lite först. Och sedan så tar vi lite då och då. Vi ska se till att få en bra grund först och sedan utvecklas. Så att det blir bra =)
Mitt förslag som jag gärna vill säga nu direkt är att börja med smådjur först (ej katt eller hund) Så som kaniner, marsvin, hamster, råttor, osv. Även ev. reptiler, fåglar, fiskar. mm. Och sedan utveckla oss till flera arter. Men det är något vi kommer att diskutera på mötet med.
Om du har tips, frågor, föslag, eller något du vill ta upp. Tips är att skriva ner allt på ett papper och sedan ta upp på mötet. Om det är något du undrar över annat eller snabbt vill få svar på något så är det bara att mejla mig. (Har dock tel. fobi)
Då vi är seriös så vill vi också att du är seriös med att öppna djurhemmet. Och vill kunna lita på dig. DS.
Kan jag få nån bild skickat via mail och ihop skrift vad för bostad du har att erbjuda ect?.. Så kan vi fixa ihop en artikel om djurhemmet!!
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag kan skicka sedan när man har fått en mera grund på det hela :D
Blir fan irriterad över att det inte är härborta hos mig istället… :P haha. Hade lätt ställt upp om jag bodde däruppe! Men tyvärr gör jag ju inte det =/
Du bor typ så långt ner man kan göra ^^ men vi kommer sedan att behöva jourhem igenom hela sverige igenom djurhemmet. Men det blir först senare det eftersom vi vill först fixa en bra och stadig grund =) Och kommer även behöver andra slags hjälp med. Som inte bara är att ta hand om djur. Om man nu inte skulle kunna ta hand om djur utan även kan hjälpa på andra sätt. Så kommer det finnas sånt med =)
haha jo :D jag bor ju rätt långt ner.
Okay :) låter bra det iallafall. Hjälper gärna till med djur i nöd! =)
hehe ok =) vad bra =) det är bara o gå in på forumet då typ ^^
Ja det är ju det som är problemet att man bor för långt bort.
jo det är ju det ;/
#6 yepp :)
#7 det är ju det. väldigt synd med. men men.
finns iaf hjälp runt om i Sv om det behövs.
Jo det gör ju det som tur är =) Men tyvärr så känns djuren för många som behöver hjälp så att man måste bli flera :P
Mötet gick jätte bra härom kvällen! Om ni vill läsa mera om hur det gick på mötet så kan ni läsa om de här inne: http://www.djur.forum24.se/
Nästa möte är den: 9 Juni 2008 Kl: 18.30 Hos mig här i Bollnäs!
Hoppas på att flera vill haka på detta och komma på nästa möte.
Eftersom det var folk som gnällde om mitt inlägg så puttar jag väll upp min gammla tråd då och lägger in det inlägget hit då ^^ (och jag som trode att de flesta djurvänner ville hjälpa hemlösa djur ^^ men men alla är ju olika :D) Här kommer den ist då…. Hoppas på flera napp i närheten (Hälsingland) utav djurvänner som vill hjälpa hemlösa och utsatta djur. Finns flera olika saker man kan hjälpa till. Kom på nästa möte så får ni veta mera! :)
Söker efter flera frivilliga som vill hjälpa till i djurhemmet Lilla Skagans Omplaceringshem för djur (LSO)! Lättaste är om du bor i Hälsingland och kan ta dig på mötena. Eller om du vill åka en bit ändå.
Detta är frivilligt och ideelt arbetande för djuren. Att hjälpa hemlösa och utsatta djur.
Finns en massa jobb och arbetsområden som det behövs hjälp till i djurhemmet. Vi behöver som sagt mera arbetskraft. Vill du vara med och hjälpa djur?
Kom på nästa möte och var med och hjälp djuren. Finns ingen åldersgräns. Det vi vill är att du ska ha intresse för detta och vilja hjälpa till. Även om du inte kan/vill arbeta på de större områdena. Så finns det alltid andra småjobb att hjälpa till med. Eller om du bara är nyfiken ändå.
Nästa möte är Lördagen den 28 Juni 2008 hos mig här i Bollnäs. Vi bjuder på fika! Om du inte vet vart jag bor så hör av dig till mig!
E-mail/MSN: Anniiie86a@hotmail.com
Om du är intresserad utav att komma så hör av dig. =)
Vi hoppas att flera är intresserad utav att komma.
Djuren behöver våran hjälp!
Vi har även nu även en hemsida som byggs om som ni gärna får kolla in: http://www.omplaceringsdjur.se/
mvh Annie
E-mail/MSN: Anniiie86a@hotmail.com
#13 tänk på att reklam egentligen inte får skrivas på forum utan tillåtelse utav sajtvärden. Eftersom vi tänker på djuren så har jag inte brytt mig men folk har all rätt att gnälla.
Du ska vara tacksam att få annonsera överhuvudtaget såhär mycket på iFokus. Sett att du redan är låst på flera forum inne på värdsajten ;-)
Ok. är ändå inte speciellt seriöst aktiv i något forum så whatever =)
Men det är för godgärning anser jag att hjälpa hemlösa och utsatta djur. Då tycker jag det mesta borde vara tillåtet för djurens skull (om man är djurvän)
och sedan om sk "djurvänner" har något emot det så. visst. det är väll upp till dem då. Så då får de väll gnälla hur mkt som de vill =) Är allafall en del (djurvänner!) som uppskattar det. =)
Tycker inte heller att det är reklam. då borde alla annonser vara reklam som läggs in på flera sidor =)
Ajja går ur detta nu. Anser inte att jag har gjort något fel genom att försöka hjälpa hemlösa & utsatta djur. Sen så får ni väll ta det som ni själva vill ^^ bye bye.
jag har redan bett om en artikel med all info vad du menar med djurhemmet. vad det hela går ut på, priser, vad du vill ha för hjälp. regler/krav på jour/akut hem. Skriv hellre en artikel än flera inlägg.
Och tyvärr så är det väldigt många som annonserara om akuthem, jourhem och lusten att öppna omplacerings hem. Man kan inte tillåta reklamen för alla då är det bättre om ni öppnar egen iFokus sida helt enkelt.
Inge behov av att vara otrevlig när ni får gratis reklam för eran verksamhet.
Håll en trevlig och icke kaxig ton och tänk på att du är en del av ansiktet utåt för omplaceringshemmet du reprencerar.
Passar det inte att tänka sig för lite och komprimissa så kan jag spärra din åtkomst på denna sida också.
tar de på msn
Lite dålig formulering som kan tolkas på dåligt sätt. i början utav inlägg #15
puttar upp.. väntar ännu på artikel ;-)
Tror inte du får nån..
Du ska få en artikel sen när jag får tid att göra en.
Liten snabb rapport:
Djurhemmet kommer att ha ett MSN möte en gång i veckan som de flesta som är intresserade är välkommen att vara med på. Och sedan styrelse möte en gång i månaden.
- MSN möte Söndagen den 6 Juli -08 kl: 20.00
Där alla som är intresserad utav att hjälpa till är välkommen.
Adda mig på: Anniiie86a@hotmail.com om du vill vara med. Plinga till då hos mig vid den tiden och säg till att du vill komma in så drar jag in dig.
- Styrelse möte hos mig i Bollnäs Söndagen den 27 Juli -08 kl: 18.00 . Om du är seriöst intresserad och vill också vara med i styrelsen så är du välkommen.
Att vi har msn möte en gång i veckan är för att uppdatera och rapportera det som har hänt. Så slipper det bli så mkt på styrelse mötet.
En del utav iFokus forums ägare har frågat efter artikel om djurhemmet LSO för att lägga upp. Minns dock inte vilka forum. Men här inlägg/artikel för er som ville ha (om den duger?):
Lilla Skagans Omplaceringshem (LSO) för djur är ett litet djurhem som finns i Hälsingland där vi jobbar ideelt och frivilligt för att hjälpa oönskade djur till bättre liv. Vi har nu funnits och hjälpt djur sedan 2004. Framför allt gnagare och kaniner för tillfälligt. Men vi försöker även hjälpa andra djur så gott vi kan. Och vi vill utveckla oss för att kunna hjälpa flera djur till bättre liv. Vi hjälper djur som behöver våran hjälp, hemlösa, övergivna, vanvårdade djur. Men vi hjälper även djurägare som pga någon annledning inte kan ha kvar sin vän längre, och måste akut hitta ett nytt hem åt den. Vi hjälper så mycket och gott vi kan. Vi tar in djur hit, där vi tar hand om dem och ger dem en massa kärlek & bra skötsel. Samtidigt som vi letar efter nya och kärleksfulla hem.
Just nu finns det även lite djur hos oss som söker efter nya, livslånga & kärleksfulla hem. Med god omvårdnad och bra skötsel.
Behöver du och din vän hjälp? Eller kan & vill du hjälpa oss & djuren? Eller letar du kanske efter en ny vän/familjemedlem? Hör av dig till oss eller besök gärna våran hemsida för mera information.
Då våran hemsida byggs upp så har vi en tillfällig hemsida så länge som ni får besöka.
Tillfälliga hemsidan: www.freewebs.com/lillaskagan
(Hemsidan som byggs upp: www.omplaceringsdjur.se)
Våran e-mail: lillaskagan@hotmail.com
mvh LSO