Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: burar-bostad-byggen
Läst 2902 ggr
jessi_twini
0

När era degusar gnager på nätterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har/haft degusar, Vad gör ni när dom gnager på gallret på natten? Mina 3 som jag har gör det varje natt och jag kan inte sova då :P Så jag behöver lite hälp och tips vad man kan göra för att dom ska vara lite tystare? :D

zickan
0

väldigt vanligt hos vissa djur. svårt att bryta. hålla djuren vakna på dagarna. ge massor med variation i buren där till också mycket gnag saker inne i buren. toarullar, papper, trähus, kvistar etc…
Gallergnag brukar komma av uttråkning. Citron/lime som man  smetar på gallerpinnarna kan också hjälpa. smakar inte gott.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

jessi_twini
0

#1 Okeej :D jaa jag la nyss i en antal toarullar som dom älskar x) Men kan man sätta in kartonger av olika slag? T ex. Mjölkpaket(vet inte om det är kartong) eller nått, Fast det kanske är giftigt om dom gnager i sig? :)

zickan
0

ja mjölk paket går om de är ursköljda. laktos är inte bra.
Men alla former av kartonger. jag slånge rin allt till mina råttor och gnagar djur. papperspåsar, kartonger, förpackningar. blir mindre att slänga senare när det bara är små bitar kvar

zickan
0

jag kör även på tidningspapper. men där måste man komma ihåg att ta bort stiftet.

jessi_twini
0

ahaa smart ;P Men okey! då vet jag det  :D Tack tack ;)

RThink
0

Det finns " Bit stopp" i zoo butiker  och även bit stopp på apotek

Sen kan även spruta vatten på dem när de börjar gnaga på gallret

inte så snällt men bryter den dåliga ovanan

zickan
0

Kanske snällare med vatten än sitta bredvid mitt i natten och svära en massa;-)

Molle08
0

#7 *skrattar*

RThink
0

Jag brukar ta ut vemling och alltingen släppa henne så hon får springa av sig eller så vaggar jag henne till söms .. Zzzzzz

Ladyinred
0

att ta ut zambezi vid det tillfället e dödsdömt. då vinner han ju. jag brukar öppna buren och fy honom o knäppa till på nosen. ibland tar jag upp honom när jag gör detta för att få mer tyngd i det hela. nu efter snart ett år är han nästan helt tyst om nätterna. Har skrivit en artikel om hur jag gjort.

zickan
0

#10 woho.. det har gått bra alltså :-)..

Ladyinred
0

japp, han låter i regel en halvtimma en gång i veckan.

kattenochmusen
0

Bild på Limpan-->

Jag brukar sitta brevid buren i en fotölj när jag pluggar och då är det som värst gnageri på mina degar (du sitter ju så nära då kan du väl leka lite eller ge oss maaat), jag gör ljudet "psssssst" och pekar på dom, dom upphör några sekunder, börjar igen, och jag gör ljudet och pekar. Efter några "psst" och pekningar slutar dom och går därifrån. Nu hade jag ingen citron hemma så jag tog lite handcreme och strök på gallren. Huu vad det inte luktade gott tyckte dom och slutade.

Meeeen då gav dom sig på ståltråden som vattenflaskan hänger i.. så den smörjde jag på fort. Degen pep irriterat på mig ;-)

Innan jag lägger mig så har jag lekt med dom och möblerat lite samt lagt in lite gott att äta och nya leksaker.

Annars så har jag alltid öronproppar under kudden. Då hör man ingenting. Men serulterar även i att man försover sig och missar föreläsningar på universitetet..

Ladyinred
0

prova ha öronpropp i ena örat och ha det mot kudden utan. kan fungera, har du tur hör du inte degusarna så mycket men tillräckligt bra för att höra klockan.

jessi_twini
0

hmm ja det skulle man ju kunna pröva ;P

Så här såg buren ut i fredags när jag kom hem ifrån skolan ;P Som tur va hade inget utav dom hoppat ut :) Ska sätta dit något typ runt hela buren så jag kan vara säker x)

jessi_twini
0

haha han va söt när han satt där och kollade ut xD