Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 1871 ggr
Ladyinred
0

Många djur=Lite fritid?

Jag anatar att vi är några stycken som har endel djur där hemma som tar endel tid. Efter hand brukar man ju bygga upp rutiner i tillvaron och vore roligt att få en inblick i eran vardag. Hur ser det ut? Kanske ringer klockan halv fem för att hinna gå ut med hundarna, äta frukost och sedan gå till jobbet. Kommer hem igen efter fyra och rider en stund för att sen komma hem och låta alla fåglarna få sträcka på vingarna samtidigt som iller familjen blir instängda.

Berätta gärna om en helt vanlig vardag, hur ser er tillvaro ut?

zickan
0

Öhm.. ja min vardag är ju inte normal just nu. Jag köpte ju bostad på landet och sade upp jobbet. Är arbetslös så jag har ju rätt mycket tid.

Eftersom alla djuren är natt aktiva och morgon trötta förutom ekorrarna så är det sällan man kommer upp ur sängen innan 11-15 typ.

Vanligaste ser ut:
*Vaknar mellan 11-15.
*Går på toa och sitter där inte med tidningen utan en gp råtta i famnen och gosar.
* Duschar. sätter på datorn. klär på mig.
*tar fram frukosten. glömmer den på bänken när jag springer in till råttorna och ger dom en bit. 
* efter ca 30min upp till 2tim kommer hunden lunkandes och nyvaken.
*ut med hunden. ingen av oss två har vaknat ordentligt så det blir mest en kiss runda till garaget.
* i garaget svär jag och plockat in kaninerna i inhägnaderna för de har troligen hoppat över. ger dom mat och gosar lite. går in igen.
*magen protesterar och då mins man frukosten. fastnar vid datorn och hunden somnar i soffan.
*1-4 timmar senare har illrarna vaknat till liv igen och busar över allt. river ned allt.
*man börjar plocka upp efter dom i ett rum innan man kommer in i djur rummet.  där plocka man ut gp råttorna och pussar dom godmorgon. alla tamråttorna sitter klistrade vid gallret och vill ha frukost. så där sitter man sedan fast och gullar i 1tim innan man kommer till köket.
*fyller alla nydiskade matskålar med torrfoder och grönsaker. stoppar in tilldjuren och tar ut det gamla som hamnar i disken.
*plockar ned alla vattenflaskor i en bytta och bär allt till kranen för påfyllning. Kommer troligen glömma av vatten flaskorna när jag börjar busa med illrarna och sedan gosa med djuren.
*sedan är det upp med alla vattenflaskor och fastna i djur rummet för att gulla en massa.
*fastnar vid datorn med luvtröjan full av råttor. glömmer av sig och börjar fundera på om hunden stulit frukosten man glömde bredvid  datorn eller om man själv ätit den. Hittar frukosten bakom datorn. (bordet är gult bakom datorn som inte går bort efter gurka pga råttor)
*In med alla i buren. kanske på med sele på en gp och ut med hunden på en skogs promenad. ute i kanske 1-2 timmar. Numer är det svam plockning som gäller.
*fastnar vid datorn hemma. sitter där till kanske 22 innan man kommer på att man är hungrig och det är mörkt ute. hunden snarkar i soffan. kastar sig ut med hunden på en lång tur.
*hem och fort in i djur rummet för att prata med djuren och städa lite.
*in i köket runt 21-04 för att laga mat till sig själv och råttorna.
*tina säger åt en att jag borde sova runt 23-3 typ.
*fastnar troligen framför tvn tills ca 2-3 tiden när gp råttorna har vaknat helt och protesterar. lägger upp mat som oftast mest består av kokta grönsaker, potatis, ris, pasta, kyckling, blodpudding och havregrynsgröt. 
*fastnar vid datorn till in sent på natten. mot kl 4 tiden vaknar ekorrarna och sitter och blänger på en.
då går man fram och gosar lite med freja och matar bones. plockar lite i buren. fixar med dom etc.
brukar samtidigt fylla på och byta vatten till igelkottarna. plocka lite med dom. kanske stoppa ned dom i handfatet och bada.
*kommer på att jag borde sova. ut med hunden igen. går förbi garaget och tittar till kaninerna och ser till så de har mat och vatten.
Har kaninerna varit ute under dagen så tar jag in dom under natten pga ev lo som strycker omkring här.
*går och lägger sig…….

*det låter som fan. går upp och säger godnatt till gp råttorna och svär lite till alva. går och lägger mig igen.
*illern biter på hunden i sängen och ska leka under täcket. springer upp och låser in casper i en transport bur. Kollar till gp råttorna som inte alls vill vara instängda.
* går och lägger mig igen. alva surar lite och kastar omkring i buren sedan är det tyst.
*jag kan inte somna och börjar leka med hunden. sedan slocknar man med att ha en hund vid bröstet som man ligger och kramar på.

typ så kan en dag se ut ho mig. troligen glömt en hel del men ungefär.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

FunkyShrimp
0

Hahaha shit. Mycket jobb^^
Bra uppsats! :P

Ladyinred
0

#1 riktigt intressant läsning. Kul att få inblick i andras tillvaro som sagt :)

Mikaela_B
0

En dag hemma hos mig i vanligordning om sömnen tillåter.
Så här ska dagen se ut

* Upp kl 6 dricka kaffe och ut med hunden på 1 times promenad på morgonen efter en "skön" natts sömn efter att ha lyssnat på djuren som lever loppan när skymmningen faller.

* Kl 8 springer man runt som en yr höna och städar i alla inhängnader,burar,terrarium etc plockar bort den värsta skiten som är där och ser till att de är snyggt och hygieniskt för djuren som bor där. Tömmer kattlådan för katten, sedan illerns lådor och igelkottarnas sedan så fortsätter städandet.

* Runt kl 12 är man klar med städning av djurens hem och mitt eget, för min egna del är det min disk, dammsugning, damning etc ( ja jag är pedant ) som sker varje dag i hushållet.
Det är nu man åter igen springer runt  som en yr höna och samlar in alla mat och vatten skålar

Efter 8 igelkottar,hunden,katten,illern,Gp-råttan,ödlor och ormar etc så blir det en HEL DEL skålar!
Alla dessa diskas noga och görs iordning.

Nu sker även upptidning av fryst foder, och alla burkar med div djurs namn på ställs fram och börjar dela upp efter matschemanen som hänger på kylskåpet! Varje djur har sitt eget matschema ;)

Kalk, vitaminer, foder tillskott, ersättningar etc hälls på de djuret de tillhörs mat och i vatten och sedan är de bara att börja placera ut det där det skall vara.

Här skall även hunden ut emellan och kissa!

* kl:15 brukar jag vara klar med utfodringen av djuren, och då är det dags för hunden att gå ut igen och dagens träning sätter fart, upp till SBK eller stallet blir det här beroende på vilken dag på veckan vi pratar om.

* Därefter får man lite ro i kroppen, dricker kaffe sitter vid datan kollar mailen och gör de man skall, även driva sin egna sajt här på iFokus. Oftast sitter man med pappers arbeten för uppfödningen, fyller i stamtavlor, antecknar planer på kullar,in köp mm.

* Ut med hunden på kvällen på en kisse runda, kl är väl mot 20 snåret på kvällen, dags att åter igen diska alla djurens matskålar, sedan laga mat till sig själv vilket ofta blir nudlar har jag märkt.

sedna sitter man ner och försöker varva ner inför kvällen, och djuren som är nattaktiva börjar sätta fart och har fest hemma kan man lugnt säga.

Kan ju säga att under dessa aktiviteter så  har man så mycket annat att göra och när de väl är storstädning på schemat så kan ni tänka er hur man får ligga i! Det skall rastas Gp-råtta varje dag, ut med illern, släppa ut igelkottar i hela lägenheten, ormar ska matas, hanteras etc ungar från kullar hemma ska vägas, tas kort på, hanteras etc

En sådan här "lugn" dag hos mig är väl slut helt runt 00.00 varje dag. Då blir jag klar. Storstädning etc kan ta fram till 03.00 om jag inte väljer  att kliva upp 3 timmar tidigare :P alltså 03.00 :P

Lite snabb och kompakt info från mig!

www.blueberryhedgehogs.com

FunkyShrimp
0

Men ni som har såhär mkt. Du mikalea o zickan. Hur hinner ni med allt med skola o jobb när det kommer till, om detta redan tar upp all tid under dagarna?

Ladyinred
0

jag kan berätta om mig själv lite då. Jag är för stunden arbetslös så jag får gå efter hur det ser ut just nu.

kl 6 ringer min sambos väckarklocka och han stiger upp, slänger på sig kläder och går till jobbet. När ytterdörren slår igen så stiger jag upp och hämtar min gp råtta och går och lägger mig igen. Zambezi hoppar ner från sängen och kissar i sitt hörn och springer några varv på golvet för att se så allt är ok. när han gjort det så kommer han upp till mig igen och vill in under täcket. Så ligger vi o myser i en halvtimme/timme tills vi båda somnar om.

Mellan 9-10 nån gång e det dags att kliva upp igen. Råttan sover nu hårt. Man går på toalätten och fixar lite där med morronbestyren och tömmer kattlådan vid behov.

In i vardagsrummet och sätter på datorn samtidigt som jag tar ett morronbloss. Sen sätter jag på tv så att jag får lite sällskap och kollar till råttorna och fyller på nytt torrfoder och tar ut färskmatskålar. Mössen får oxå lite nytt torrfoder om det behövs. På vägen ut med disken så går jag förbi reptilrummet och hämtar gp råttans skål med. Det läggs i blöt samtidigt som jag hämtar min egen frukost och släpar med mig in i vardagsrummet. Nu brukar även gp råttan vakna till igen och riva nåt i köket. Man går och kollar vad det är och han följer efter in i vardagsrummet och får en bit av min smörgås som han helatiden försöker ta. Är han väldigt jobbig denna dag åker han in i buren igen. annars får han vara kvar.

Sen dukar man undan frukosten och ger katterna mat, samtidigt delar jag ut lite av torrfodret till de andra djuren.

man kollar runt lite bland tv kanalerna o ser om det finns nån dålig tv-cerie man kan fastna framför eller sitter vid datorn. Gör det inte det så går jag ut och diskar. det är en konst när man har en gp råtta runt fötterna som vill upp och käka lödder hela tiden. Efter en tid brukar jag tröttna och släppa in honom i buren.

Sen är det dags att duscha och fixa till sig lite, försöker hålla mig lite snygg för killen även om det gått så många år nu.

Nu är det dags att städa hos råttorna och mössen. Ibland delar jag upp det så att jag tar råttor och möss ena dagen och voljär med gp nästa för den buren är grymt tråkig att rengöra. Nu fyller jag även på och diskar vattenflaskor. Samtidigt som jag pysslar i vardagsrummet där råttor och möss bor så får råttorna komma ut och springa av sig lite. man möblerar om lite i inredningar och gosar med långsvansade hårbollar. Ger dom sin middag och nytt färskt vatten. När det är färdigt så är kl mellan halv tre och fyra och då brukar jag ringa mamma samtidigt som jag går till affären. Vad det är bra att det finns mobiler:)

När man kommer hem igen så har man förhoppningsvis bestämt vad det ska vara till middag. mamma håller mig sällskap i telenfon när jag börjar med maten.

Efter en halvtimma kommer sambon hem och hoppar in i en dusch. När han är ren och torr så brukar han vela prata lite så då är det dags att lägga på luren. (ja jag pratar mycket i telefon:P)

Sen äter vi och ser på tv. Råttorna får lite rester om det blir några. Efter så vill han koppla av med en kopp kaffe framför datan. då passar jag på att ta ut gp råttan igen och låsa in oss i sovrummet. Min kille e rädd för råttan vilket gör det ganska besvärligt. Efter nån timma eller två när vi har lekt färdigt och Zambezi försöker sova så stängs han in igen. Undertiden så har killen även städat terrarierna och gett ormarna nytt vatten. Nu är det dags att ge sambon lite uppmärksamhet. Kanske lägger vi oss i sängen och ser på nån film eller så pratar vi bara. Med jämna mellanrum kan han smita iväg och kolla nån råtta han håller på och tinar upp. Med tiden har han lärt sig att säga till när han har fram foder för jag tycker att det är en väldigt obehaglig överaskning när jag inte e berädd.

När han är färdig inne hos ormarna för kvällen brunkar jag ge gp råttan sin färskmat. Då är kl runt 22..

Varannan dag så städar jag burar och varannan dag så städar jag hemmet. Om jag inte har delat upp det för då tar jag en bur på hemmets städdag oxå. Under dagen så tar jag flera mindre avbrott och sitter framför datorn eller går ut och röker.

zickan
0

jag har inget jobb.
När jag jobbade så sov jag max 5 timmar. vanliga var 3-4timmar.

typ upp kl 6. mata alla djuren och kela lite med dom.
7. släpa upp hunden ur sängen och springa till bussen. Lämna av hund hos hundvakt. till jobbet.
hämta hundhunden hos hundvakten ca 17. gå hem ca 1 tim.
laga mat till mig och djuren samtidigt som några springer lösa runt benen på mig. äta mat framför datorn med djuren över allt. städa ev burar.
ut med hunden och träna lite.
20-23 halv dö i soffan. dricka en liter cola. igång igen.
fixa med djurn. springa ned en trappa till grannen och spela alfapet.
har med minst ett djur ned dit. hunden leker av sig med hennes hund.
sedan mest hålla på med djuren och städa fram till 2-5. sova upp kl 6.

men jag bodde ju med en inneboende som var hemma hela tiden. min kompis en trapp ned jobbade på zoo. min kompis ett kvarter b ort var ofta hemma hos mig och lekte med djuren.
det gick rätt bra. nu kommer det gå med jobb för jag får inte jobba 100% längre.

Mikaela_B
0

#5 Jag jobbar inte just nu, men jag har ju studerat 100% innan, de är bara att lägga om tiderna och ändra om på schemat helt enkelt, sover genomsnitt 3-4 timmar / natt har alltid gjort så min kropp är ju van vid den sömnen…

www.blueberryhedgehogs.com

gulzebra
0

Jag har inga speciella rutiner riktigt… Enda rutinen är utfodring innan jag går och lägger mig. Annars sker burrengöring när det behövs, utsläpp och gos när jag känner för det osv :P

Jag har iofs en sjukt varierande dygnsrytm (har en sömnstörning) så rutiner vore omöjliga att hålla.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Gerbilflicka
0

Har runt 20-30 gerbiler (varierar ständigt), 2 trettonlinjerade jordekorrar och 1 hamster.

Vaknar mellan 6-7
Sen visiterar jag djuren ytligt (tar inte upp alla) och medicinerar om det är någon som är sjuk. Äter sällan frukost själv på mer än 5-10 minuter.

Skola mellan 8/9-15/17
(Jobb ibland 15/17-22)

Eftermiddagen: Städa burar, visitera alla djuren ordentligt, byter vatten i flaskor och motionerar. Tar ca.1-4 timmar eller så, beroende på om det är städdag eller inte. Jobbar jag inte har jag massor av tid över så då spelar det ingen roll om jag träffar kompisar eller så innan jag åker hem.
Kvällen: Pluggar, umgås/snackar med pojkvännen eller skriver… alternativt alla tre samtidigt. ;) Motionerar ofta djur samtidigt som jag pluggar på eftermiddagen/kvällen.
Matar (ev. medicinerar) ungefär en halvtimme innan jag börjar göra mig klar för att sova. Somnar runt 12-2.

Tycker inte jag har lite fritid pga mina djur, men jag kanske inte har så jättemånga heller i jämfört med många här. :) Iaf inte djur som kräver lika mycket somn vissa andra. Jag spenderar inte mer tid på djuren än många av mina vänner gör på att kolla på tv t.ex. Slutade kolla på tv och genast sparade jag iaf 2-3 timmar om dagen!

zickan
0

Har man djur är det ju ett val som tar bort fritid och festande. Men vart leder egentligen att ut och festa varje helg?. När jag går ut och ska festa de få gånger så blir de mer speciella ;-)
Jag har ju tur och är omringad av djur galna kompisar. Så man kan umgås med dom men ändå ha nått djur med i bilden, handla djur saker eller åka till utlandet på en mässa.

Ladyinred
0

jag bor ju så dumt till så jag har mina vänner några mil bort. vill jag träffa dom får jag oftast sova över. Då brukar jag se till innan jag åker att alla djuren har mat och vatten, gp råttan följer oftast med. De gånger han inte gör det så ser jag till att jag har tid att rasta honom innan jag sticker. Eller när jag åker till mamma nån helg/vecka så får han oxå följa med. Men på torsdagen innan jag åker är det fullt upp. då ska alla burar storstädas så att det inte luktar apa när jag kommer hem. De djuren som är kvar hemma får sambon se till. Det har hänt ett par gånger att jag fått komma hem tidigare om det hänt nåt eller om jag haft många råttor och sambon inte stått ut med lukten ;)

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fritid, vad är det?Flört

Jag har 60 chinchillor, 9 illrar, 10 hamstrar och 4 katter. Chinchillorna, hamstarna och jag är nattaktiva djur. Men min allra första chilla som jag fick är vaken även på dagarna så henne släpper jag ut vid 14-tiden så får hon vara lös i chilla-rummet några timmar, de andra vill inte börja vakna förräns vid 17-tiden. Kollar igenom alla burar lite snabbt så ingenting har hänt medans man sovit.

Ifall vädret tillåter är det dags att ta ut illrarna. Tar ut dem helst 3 och 3 annars blir det så himla trassligt. Inte alltid säkert att alla nio hinner ut på samma dag, beror på hur länge varje gäng är ute. Ska jag göra något ärende på stan tar jag alltid med mig en eller två illrar så de får lite längre tur.

När jag kommer in igen ger jag alla chillor och hamstrarna mat, hö (inte till hamstrarna då såklart) och färskt vatten. Det tar ju en stund. Kollar också igenom alla chillor och hamstrar mer noggrant så alla ser ut att må bra osv. Har nästan alltid chilla-bebisar så de behöver ju vägas och kollas lite extra. Börjar även rasta de andra chillorna. Släpper ut varje bur 45 min till 1 1/2 timma beroende på behov. Det håller jag på med tills kl.6 på morgonen. Släpper även ut hamstrarna då dessa går alldeles utmärkt ihop med de flesta chillorna.

Städar iller- och katt-lådor och ställer fram kött till dem förutom torrfodret som alltid står framme. Diskar vattenskålen och ställer fram nytt vatten. Under tiden gosar man ju med alla illrarna som "hjälper till".Tungan ute

Sen är det dags för paus framför datorn ett tag samtidigt som man har illrar högt och lågt som busar. Eventuellt däckar man lite framför tv:n men inte så långa stunder i taget i och med att jag går in i chillarummet hela tiden för att släppa ut nya gäng med chillor.

Var 10:e dag ungefär städar jag alla chilla-burar och hamster-burarna en gång i veckan. Då är man lagom mör i kroppen kan jag lovaObestämd

Sen vid 6-tiden på morgonen så är det dags att släcka och natta chillorna. Då kryper jag ner i sängen med ett antal illrar i påslakanet, på huvudkudden osv och försöker få plats så gott jag kan.Skrattande Sen vaknar man ju med jämna mellanrum såklart av att man blir slickad i örat, knävecken, någon springer över ansiktet osv, men man börjar bli van, ha, ha. Och sen sover vi väl till 13 iallafall innan det är dags att gå upp och börja om igen.

Så fritid, vad är det? Men så värt varenda minut!!Skrattande

zickan
0

UlrikaD.. finns det tid någon gång vore det väldigt intressant med en intervju ang dina chinchillor. Typ, sköttsel, behov av aktivering, boende, mat, chinchilla och andra djur, utgifter, sjukdomar, veterinär,avel,samt hur man håller och hinner med 60 st , deras nattaktivitet och hur mycker ljud för dom ;-)..

Skulle även passa med en artikel om chinchilla här inne. Vill du ta på dig och skriva en vore det toppen. Så mycket bättre när du själv har chinchilla. Jag har haft men det var bara väldigt kort stund.
Det är ju inte mycket en chinchilla klarar av att äta t.ex.

UlrikaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var ju det här med tid att skriva nåt också….. Försöker ju febrilt få igånt chinchilla.ifokus med. Sånt kommer ju tyvärr sist på "att göra" listan, dygnet räcker inte riktigt till ibland.Flört

zickan
0

mahh.. det där är det sötaste jag sett!!!

ah. det skulle kunna behövas ;-)… Men du får låna exo iFokus så länge om du vill. Sedan när du får upp chinchilla är det bara att kopiera över alla trådar till nya forumet som innehåller chinchilla.

Stj3rnfallet
0

#15 Åååh, så söt!:D

Svansar
0

Men djuren ÄR fritiden ju! Finns inget jag hellre lägger min tid på en mina pälsbollar. Det är en prioriteringsfråga, den dagen djuren inte känns som ett fritidsintresse längre så är det dags att sluta tycker jag.

Själv har jag inte så många djur, 2 schäfrar, 2 råttor, 2 möss och 2 sugar gliders, så det tar inte såååå mycket tid. Dessutom är jag arbetslös så jag har i alla fall långtråkigt om dagarna i slutändan, så det blir ingen spännande logg från mig.

Planerar att ha mer djur nån gång i framtiden när jag har gård, båte "gosdjur" och "nyttodjur" Får se om jag är av samma åsikt då :P

Molle08
0

Jag har 2 råttor och 2 hundar så ändå mkt fritids kvar

vardagar:

Går upp klockan 07.00 sen börjar jobba halv åtta.

äter frukost

hundarna kommer.

surfande på nätet en 1,5 timme

ut med vovvarna en timme

12.00 lunch för mig och dom

surfning igen på nätet.. fastnar antagligen här eller är ute och gör ärende

Uterastning vid 13.00-14.00

sen arbetsdagen brukar sluta varierar mellan 15-17

Middag såklart under em.

sen gullar med råddisarna.. ser till mat vatten finns, omvårdnad, städning av buren en gång i veckan

sen kanske är jag ute och gör något på kvällarna

antagligen filmtittande eller bokläsande

sovdags vid 12 på kvällen