Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 1518 ggr
zickan
0

vem ska stå för det?

Denn gång kan inte personen skälla ut mig för att jag skriver något. Två personer vet om vems det är så jag kan inte peka ut någon. Jag vill bara veta..

Om du skulle transportera en t.ex. gp- råtta. Du får råttan 4 dagar innan du ska resa för att minimera strul på resdagen. Råttan har befunnit sig i ett foder hem.  Pga strul med ägaren som inte kan ta råttan på plats vid resans slut så får man ta med den hem igen. Påvägen har den tuggat sig ut ur transport buren så man måste lägga sina egna pengar på en ny. När man är hemma igen så är den transport buren också trasig.
Man försöker men fodervärden vägrar ta hem gp råttan igen och du sitter där med ett djur du inte vill ha hemma.

Om djuret har sönder följande vem ska stå för detta:
*ägarens transport bur
*Transport buren jag tvunget fick köpa 249:- (hål rakt igenom)
*1 voljär botten
*2 stora fågelburar som galler och botten är förstörd på.
*1 mindre fågelbur som är total demolerad.
*buren han kom i ifrån fodervärden. Slet av gallerpinnarna.
*Tapeterna i djur rummet lika så ett stort hål i gips väggen.
*Tapeten i vardagsrummet och lika så ett stort hål i gips väggen.

*Värsta av allt!.. rymningen i natt som jag vaknade av så hade gp råtta tagit sig in bakom värmepannan ocg tugat sönder ström kabeln.  Så nu finns det ingen värme att få till min lght.
*förutom detta så början gp råttan låta varje natt runt 4-5 så man inte får sova.
*Ätit en hel del mängd mat.
*Och jag har endast haft honom 14 dagar.

Nu är frågan är ägaren skyldig att betala skadegörelserna?
Är jag skyldig att sitta här med gp råttan jag INTE gått med på att ha mer än till min resa för 10 dagar sedan. då jag skulle ha lämnat av han till ägaren.
Får jag avliva eller skänka bort djuret lagligt om ägaren inte kan hämta det försen i slutet av månaden, då ägaren vägrar betala ett öre?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Molle08
0

Hej!

Jag tycker att om man tar hand om tillfälligt en GP råttan som Eftersom det kanske inte finns avtal om fodervärd eller annat dyl och så… Så ska ägaren till råttan stå för skadorna den har orsakat..

Eftersom man har tanke på att "låtsas" Jag har  en hus och jag inte har någon värme och så  ska djurets Ägare försäkringsbolag ersätta skadeståndet för dessa saker. Eftersom det kostar massor att åtgärda saker och pengar kommer att "kastas i sjön".

Om ägaren inte hämtar sitt djur  den angivet dag som jag och h*n har kommit överens och inte vill/vägrar att betala skadeståndet och så skulle jag avliva GP- råttan eftersom den funkar inte att ha kvar.. den är lixom bara problemdjur för mig som jag den som tar hand om den riskerar  få värre  skador och det kostar massor om den förstör fler saker.

zickan
0

Vad som skrivs i tråden på råttforumet med samma text:

Babbett

2008-09-10
14:28

Hantera inlägg

Ägaren bör stå för alla skador!

(När jag läser detta så undrar jag om man bör hjälpa andra med transport överhuvudtaget…jag har gjort det tidigare dock utan strul, fast jag har läst om andra incidenter också senaste tiden)

Sen tycker jag det är konstigt att man transporterar Gp-råttor i burar som kan tuggas sönder om de är så duktiga på att ta sönder saker. Det finns ju stålburar…inte för att det har med frågan från TS att göra dock.

#3 Bild på Allamej

Allamej

2008-09-10
14:30

Hantera inlägg

Om det är ägaren som strulat så är det givetvis denne som ska stå för Alla eventuella extra kostnader.

Du ska ha ersättning för allt.

#4 Bild på hus-musen

hus-musen

2008-09-10
14:38

Hantera inlägg

det är ägaren som ska stå för alla omkostnader naturligtvis.

du kan dock inte sälja gp eller skänka bort den utan du måste väl lämna in den till polisen eller nån djurvårdsförening. om inte råttan hämtas inom en månad eller vad det är så kan du antingen välja att ta tillbaka den eller så blir den avlivad.

Musiken
0

Rent moraliskt sett borde du fa allt ersatt, dock kan det nog vara svart att fa igenom rattsligt om agaren promt vagrar att betala..

Men ja, har situationen inte lost sig om sag en vecka skulle jag ha lamnat den till en djurvardsforening. Kanske be dem att ta ut en kostnad for att hamta rattan av agaren, som sedan gar till dig? Jag vet inte. Men javlas agaren sa tycker jag gott att du kan javlas tillbaka. Skulle jag sjalv inte kunna hamta ett djur som det var bestamt att jag skulle sa ar det ju sjalvklart att jag star for alla extrakostnader. Jag betalar min illervakt for mat och husrum nar hon vaktar mina illrar, aven om det bara handlar om nagra dagar.

gulzebra
0

Klart ägaren ska stå för allting O.o
Frågan är väl mest om det går att bevisa så det håller rent juridiskt..?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

Jag betalar om personen som tar hand om nått av mina djur vill ha betalt. Eller om vi kommer överens om något innan.  Hade en iller hane hos en kompis men denne hade fått djur och sånt gratis av mig så jag frågade inte om ersättning för 2 veckor i matväg. Han sa inget heller så jag har inte brytt mig. Hunden har jag flera gratis hundvakter som inte heller tar betalt för att ta hand om honom ett dygn. Men då skickar jag med mat osv.  Men däremot så har jag fått ersatt rätt mycket som han haft sönder hos dom. Senast var en dörr matat hos mitt X. Erbjöd att ersätta den men han brydde sig inte. Ska ge han en rejält bra födelsedags present istället.
Sedan har han haft söder ett par hundleksaker för Rat think. Men vi är så bra kompisar att jag inte tänkte mer på det. Kanske borde fråga henne :-)

Största problemet är att jag är för snäll. Samt att denne person är någon jag känner och jag vet att det är problem i hemmet. Men man kan inte uppföra sig så här illa ändå. Men vill inte strula till det mer för personen.
Men får jag inget val så måste jag ju. Han kan inte vara här. Inne på femte och siste buren jag har. Finns inget ställe att ha han efter den går sönder så han kan verkligen inte stanna. Har inte heller råd att ersätta det han har sönder. Han är värre än både mina ihop.

RThink
0

Juridiskt

Det finns inga bevis att de skulle just vara den utpekade djuret som orsakat skadorna om då låt oss säga Kickan har flera djur i sitt hem.  Då står frågan ord mot ord.

Finns det inte heller nått avtal mellan ägaren och husdjursvakten alltså äger  hon sitt djur om de finns kvitto eller bevis för det? MEN då bär ju inte husdjursvakten nått ansvar för djurets hälsa eller välbefinnande, tex maten eller tillbehör.

Muntliga avtal är ej giltiga om de inte tex finns bandade eller ev trovärdiga vittnen ?

Det är en jätte knepig sitvation. Det här uppstår jätte ofta när folk missköter sina katter och jourhemmen tar emot katten och bekostar veterinär, mat , vård ect, men de kan ej omplacera eller avliva djuret förrens den rättfärdiga ägaren låtit jourhemmet överta ägade rätten .

I slutändan är det alltid djuren som far illa…