giftig mat..
Det pratas mycket om vad djur bör och kan äta. Men hur ser den andra sidan ut?
Jag har påbörjat en artikel om en lista på dålig mat och varför. Men det är svårt att hitta. Oftast står det att ett visst djur inte bör äta en viss sak, men sällan varför och vad som kan hända ifall att de äter lite.
Kan du något?.. dela med dig ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
advokado kärna sägs vara farlig för GP och råtter / gnagare ?

advokado är direkt dödligt för alla fåglar! Å en vidrig sak i största allmänhet! :)
du får nästa dela upp de för olika djur arter ..
tex. sjusovare kan inte äta hö, gräs eftersom de inte kan bryta ner cellulosa = växtfibrer
Men både möss, kaniner och råtter vill ha hö ( rätta mig om jag har fel ? )
Till GP bör man vara vaksam på att inte ge "vasst" hö , eftersom de gärna stoppar in maten i kindpåsarna och de finns risk att de kan "punktera" kinderna med vassa hö strån ?
ja det kommer delas upp i flera delar. men det är svårt att hitta information om allt.
avokado är dödligt för vissa och kärnan är dödligt för annat. om man som människa äter för mycket lägger det sig runt magen.. men sjukt gott är det ;-)
samma sak som citrus frukter. också en sak som vissa djur inte tål.
Men advokado för homosapiens e bra för att de e rätt fett ;-)
råttor ska inte heller ha hö för att de inte kan bryta ner det.
kärnor i pärsikor och nektariner e inte heller bra, men vet inte varför.
Mycket baljväxter till råttor ger juvertumörer på honor.
linfrön innehåller blåsyra om jag inte minns fel.
Råttor+hö=ohyra, kan ju vara värt att nämnas.
Ang avokado så är det blåsyran i kärnan och skalet som är giftigt. Köttet däremot är fritt från blåsyra men däremot väldigt fett, har för mig att det för vissa djurarter blir alldeles för fett och sabbar njurarna… Eller om det var levern, jag har en tendens att blanda ihop de :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#5 för mycket rätt fett blir även fel fett ;-)
#7 fåglar, suga gliders kan dö av att äta avokado.
Avokado även känt som alligator päron
för er som inte visste det.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek