Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettgambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 1937 ggr
zickan
0

Hur är din/dina gp?

Just nu tar jag hand om lollos 3 gp råttor. Tomtom är verkligen stoor. Lite läskig då det förste jag såg var en rädd gp som bet till sin ägare när han kom hit. Men han är ju verkligen underbar gosegris. Alla tre är det.
Kan inte låta bli att plocka upp och säga hej till dom tre. Tjocka mys pys djur är verkligen nått jag inte kan motstå att peta på.
Tomtom har ingen svans alls nästan. Och en av tjejerna har inget öra.

Hur är och hur ser din gp råtta ut?.. mest av allt. har du fått en smidig, vältränad muskelbit eller en stor mysig soffpotatis?
Min alva blev ju tjuvparad så hon är inte så stor. Troligen slutade hon att växa lite pga ungarna. Men hon är rejält fast och väldigt smidig.
Just nu en hopplös tonåring som verkligen försöker göra allt jag sagt nej till.
Hon har även 8 vita strån i pannan.
Hennes dotter har en rejäl vit prick i pannan men svansen är halv.

Hur är era?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Erry
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Shokora (Air ;) ) är faktiskt ganska smäcker men hon har fått en riktigt rund ölmage XD Känner mig lite skyldig till detta då jag tyvärr inte har kunnat aktivera henne så mycket bordes den senaste tiden då jag har bott "hemma" Men det blir det änding på f.o.m. i morgon då råttisarna får flytta med mig :)

Hon är också smidig men samtidigt väldigt klantig. Hon kläddrar glatt upp på hyllor och annat, men har det svårare att ta sig ner… Hon är ett riktigt busfrö :D Tyvärr är hon lite enmans-råtta och är inte så jätteförtjust i andra personer än mig.. Men jag tycker att hon är väldigt trevlig även fast hon inte är så jättetam. Hon tar gärna ur handen och jag kan lyfta upp henne och hålla i henne en stund när hon är trött :P Från andra personer kan hon ta ur handen om det är nåt extra gott. Hon kommer upp i mitt knä, eller klättrar upp på axeln, frivilligt när hon är lös men det går inte att hålla fast henne (i alla fall inte en längre tid) Jag har inte tränat så jättemycket med henne än, men jag kommer få större möjlighet med det nu :) Hon är fortfarande i trottsåldern dock och om man säger åt henne blir hon arg gör hon alltid om det 3ggr värre :P

Hon har några lite roliga beteenden för sig ibland. Till exempel pratar hon väldigt väldigt mycket (finns film på youtube XD) och har någon slags stump-fetish. Hon brukar smyga fram till fötter och nypa en i tåna och kutar sedan skuttandes iväg. Om man går eller springer brukar hon springa efter och försöka nypa en i foten/hälen. Dock inte särskillt hårt så det verkar som det är på lek :O Hon har fått en bomullstoppad stumpa som hon brukar ta ut sina aggresioner på ibland. (Ser riktigt roligt ut. Hon brukar sitta gränsle över stumpan och med ett tag med tänderna brukar hon studsa upp och ned ca 2 dm i höjd XD) Jag vet faktiskt inte vad hon har fått detta ifrån.

Till utseende är hon faktiskt väldigt fin. Har jämn fin päls och teckning och ganska fin form förutom ölmagen :P Hon är ganska liten, 1,4-1,5 kg sist jag vägde henne. Jättesöt (förutom när hon gnager sig ut genom buren eller gör stora hål i väggar ;) )

Erry
0

Är tvungen att lägga upp en mysbild också :P

zickan
0

Alla med ungar ifrån mig. Typ Air. Jätte kul att läsa om och se bilder på.. KOm igen nu ni andra ;-)..

Är kul att veta hur andras gp råttor är.

RThink
0

Vemling är ganska liten ( ca 1,8kg )

Smidig, fin tät päls, atletisk, ljus mage och ganska stora öron :-)

Hennes humör pratsam, tillgiven, tam, nyfiken , orädd….

Vemling är en ganska typisk "genomsnitts Gp"

zickan
0

Haha.. om nu vemling är på bra humör och inte slänger saker efter dig eller jagar killen ur sängen ;-).. hihi..

Ladyinred
0

Zambezi, oftast lätt att ha med att göra. Håller på att gå ur trotsåldern så han har fortfarande sina stunder när han e överjävlig och aldrig ger sig med saker han inte får göra. Lyssnar inte för fem öre då.

Väldigt mysig och tycker om att ligga under täcket och sova mellan mina ben. Slickas även enormt mycket (nästan konstant vid hudkontakt). har bara bitit en gång och det var i början när han blev könsmogen, antar att det var lite mitt fel som inte kunde läsa av honom ordentligt än. Sen är han väldigt lekfull, älskar att brottas och leka jage. Får ofta tokryck och kutar runt som en liten galning. Även väldigt pratig. På kvällarna när man kommer in till buren och han är vaken så brummar han mörkt åt mig. Blir han fyad så brukar han gnissla gällt. när han har riktigt ont så kvittrar han. Har hört det vid två tillfällen. Båda ledde till akut veterinärbesök. Är han riktigt dum så man måste ta tag i honom så skriker han högt.

Nu är han 9 mån om ett par veckor och väger 1,7 kg. Vet inte hur mycket större han blir. Kan kanske fetta på sig lite med tiden i o med att han e kastrerad. Han är inte så slank utan mer en liten muskelknutte. väldigt kompakt och stenhård. Tål allt typ… Tyvär är han trasig. han har halv svans:(

Musiken
0

Har ingen massa bilder pa dem? Oskyldig

RThink
0

# 5

Slänger saker  på mig ?

Har hon aldrig gjort utan de jag berättade till dig här om dagen är att hon leker våldsamt med sina leksaker och kastar gärna omkring sig  tex. petflaskor…  Sen kan hon så klart ha en dålig dag och bli sur och tex. kasta ut morötterna ut ur matskålen eller ta dem ur handen på mig och visa sitt missnöje och kasta dem ner på golvet hos mig. Men inte på mig!

Och händelserna att hon jagade min sambo skedde några år sen när hon va tonåring och skulle testa gränser och hade en svartsjuka mot han. Nu hanterar min sambo och andra henne helt utan problem ( Men man måste respektera att hon kanske inte alltid vill bli uppplockad, som den gången Zickan skulle ta henne ut ur hennes bur)

zickan
0

jag vet det. var mycket med glimten i ögat när jag skrev det ;-).. Är bara en så rolig sak att lyssna på när du berättade om gp och killen. ja det är verkligen länge sedan nu. då bodde du väl ännu kvar där feni föddes?

okej då har jag missförstått. var nån gång i huset när du hade varit borta och vemling var lite sur och ville ha uppmärksamhet. var nått gult hon hade slängt mot dig. fast du kanske skämtade också eller så läste jag inte ordentligt.

jag har ju inte så roliga gp som gör sådana saker som "borsta tänderna" jaga killen, är mammig etc.

Alva är väldigt självständig och trivs att vara för sig själv. Kommer och kollar om jag ännu sitter kvar i soffan när hon är ute. Klättrar på mig och sedan iväg igen. Förutom att hon är vägg ätare och hatar sitta i buren så är hon väldigt lugn. Går ju och vickar extra mycket med baken och har inte alls brottom när en iller smyger i baken på henne.

Engla vill vara med lite mer som tur var. Hon har mest varit lös i djur rummet efter min räddsla om mina väggar. När hon är med i vardags rummet så ska hon hellst hålla sig runt mig. När det kommer plötsliga ljud kommer hon och söker skydd hos mig. ska även vara med över allt. Hellst mitt på tagentbordet.

RThink
0

#9 Men du har ju en speciell rellation till Engla eftersom du har nappat henne från lille bebiiis ;-)

zickan
0

ja gjorde med alva också. hon napp matades helt sista veckorna. tog ju med henne till gotland som bebis.