Gp råttor!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hallå, jag har kikat runt lite och läst era artiklar och jag måste säga att Gpråttorna ser väldigt "häftiga" ut. Missförstå mig rätt :) Jag tycker att dem har ett charmigt utseende!
Finns dem i olika färger?
Kan någon bjuda på lite bilder där man kan hur stor den egentligen är. Jag läste att dem kunde väga upp till 4,5kg?
Häftig att man använder dem till att röja minor med, undrar hur dem kom på det?
Här är en rätt bra bild på skillnaden mellan tamråtta och gp. Taget av mig hemma hos rat_think. Gpn, är en av hennes gamla ungar som var på bilden flyttklar. Sitter bredvid en naken och en dumbo fullvuxna tamråttor. Denna gp är ändå hälften så stor som de kan var ai vuxen ålder ;-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Oj :) Tack för alla bilder. Nu förstår jag lite mer hur dem ser ut.
Hur många Gps beräknas finnas i sverige?
Färger? kostar?
det är jätte svårt att veta. finns en linje i skåne som vägrar vara med och "regga" sina ungar till gp listan. ville inte ens vara med anonymt. Har ju gått bort några gp på sista tiden. Förre året räknades det till ca 120. Skulle gissa att det kan vara uppe i 150-200 snart. men som sagt svårt när man inte vet hur många gp som lever.
#6 Jag har en Gp flicka som väger över 3 kg =) Gp råttor kostar olika beroende på hur hanterade de är osv. men det billigaste jag sett är nog 500 tror jag och jag betalade 2000 kr för min första Gp råtta. De finns inte i olika färger, utan bara i den viltfärgade (bruna) färg de har. Marie som jag köpta min första Gp av har haft en svart, men de finns i stort sett inte. Färgen på svansen kan ju variera. Den är svart och vit och det är rätt individuellt hur mkt svart respektive vitt det finns på dem.
Jag har även avlat fram vita tecken i pannan på mina linjer. Så det kommer nog att komma fram mer färg variationer inom årens lopp om de fortsätter vara husdjur.
Jag har mellan 3vita strån till ca 30 vita strån mitt i pannan på mina ungar. Väldigt kul. Alva har 3 vita strån men Engla har ca 20-30 strån som syns rejält.
Vikt är rejält olika. Jag var semester hem åt tre gp. Där var ena hanen en rejäl biff. säkert över 3kg. Men mina tjejer har varit rätt små. Men denna tjuvparnings kull verkar ungarna iaf växa om sin mamma i storlek.