jag får panik.. han är aldrig tyst
jag orkar snart inte mer, jag måste få sova. Först fick jag bara dåligt samvete när min gp gnagde i gallret. Han trivs inte och vill ut. hu blir jag bara förbannad på honom och spänner hela kroppen. jag har bitit ihop käkarna så hårt att min hörntand gick sönder i förrgår. då hade jag varit uppe och fyat honom 7 ggr.
jag blir skräckslagen över tanken att han kommer hålla på såhär i kanske 6 år till och ännumer skräckslagen över att jag kanske inte kommer orka i 6 år till för jag tycker ju så förskräckligt mycket om honom. Blir gråtfärdig när tankarna börjar fara runt och det stundvis går upp för mig att detta antagligen inte kommer funka.
Jo visst gör det de just nu när jag är arbetslös och kan vara vaken halva nätterna. men sen då? Jag kommer ju förhoppningsvis inte alltid vara arbetslös… vad händer då?
Och jag tycker att jag har provar allt. jag har blåst, jag har fyat och skrikit. jag har skvätt vatten, ibland blandat med ättika. jag har haft ättika på buren. jag har haft hårwax på gallret (funkar med att han inte gnager, men gallret har börjat rosta istället). jag har knäppt honom på nosen, jag har daskat till honom. Det är dom två sista som faktiskt är mest effektivt. om jag lyfter upp och daskar till honom samtidigt som jag skäller så brukar han vara lugn ett tag sen. men jag kan ju inte hålla på så varje natt. känner mig ju grymt elak. Jag behöver hjälp!

Du tycks ha missuppfattat det här med att ha ansvar för ett djur!
Du ska se till att djuret mår så bra som möjligt, om du håller det i fångenskap.
Däri ingår inte att bestraffa det för ett beteende som definitivt inte görs för att jävlas med dig… Comprende?
Ditt ansvar är att se till att han mår så bra och får det utlopp som han behöver dagligen/nattligen för att inte gnaga på gallret.
han får stimulans, vi går på långa promenader när vädret tillåter. vi har varit nere vid sjön och plaskat lite. eller bara en kort sväng runt huset. jag tränar klicker och han kan "dansa" och gå en sträcka på bakbenen och sitta. belöningen är ärtor och bus. vi brottas mm. och han är lös mellan 3-8 timmar om dagen. han har grävlåda med jord i som jag gömmer godis i. jag gör vad jag kan för att han ska vara trött på kvällen….
därtill så gömmer jag hans mat i toarullar, han får hårda nötter att öppna. jag har en boll som man hänger upp o har mat i och en som man rullar för att godis ska trilla ut. jag gömmer även torrfoder i lägenheten så han får söka efter det…. så kom inte o säg att jag inte gör vad jag kan. jag har försökt ignorera beteendet men han tar sönder buren då. pluss att varken jag, min sambo eller katterna kan sova. han bor i separat rum och har dubbla stängda dörrar mellan honom och mej. även om jag har öronproppar så vaknar jag av att det ekar i hela huset!
Du är ju ute med honom ofta och han aktiveras mer än vad mina troligen gör.
vet inte vart problemet ligger. har själv aldrig haft en tam hane tillräkligt länge för att lära mig om det kan vara anorlunda på honor och hanar.
Alva har ju börjat igen med att demolera buren och vara förbannad på nätterna om hon inte får vara löst. Lös kan hon inte vara för hon äter på väggarna. Sista gångerna har jag satt in henne i en stor labb bur och in på toaletten. När jag gör det så fort hon börjar bråka så har jag märkt en förändring i hennes beteende. labb buren kan hon inte gnaga sönder inifrån. Får inga tag så där blir hon lugn igen så man kan sätta in henne i vanliga buren.
MIn hund är lika dan. Lyssnar inte alls. trycker jag ned honom på rygg en gång så verkar öronvaxet ha försvunnit och han lyssnar igen. Jag måste bli rejält arg innan han ska lyssna. En rejäl trottsålder. Värre nu när han blivit två år och påväg att bli vuxen.
Tina kommer hit i morgon till gotland. Ska höra med henne om hon har tips. Vemling var ju också ett monster som tom jagade hennes kille ur sängen mitt i natten.
Det jag såg när du var på besök så kan jag inte hitta några fel i hur du sköter honom, Han får motion och underhållning. Bra mycket mer än vad jag ger mina som jag inte ens kan ta ut.
Funderade lite på att har du försökt att ignorera honom i ett par nätter?.. Hålla dig med öron proppar och INTE gå in till honom när han håller på.
Funderade lite på om han kanske bara håller på för att få din uppmärksamhet som han tydligen får?
Kanske inte vill vara ensam och märker att ju mer han låter ju fortare får han sällskap.
Sedan blir han paff eller sur när du fyar ordentligt.
Plocka upp och "daska" till är inte alltid en negativ sak. Det låter illa men hur månag gånger har jag inte knäppt till min hund på nosen när den kommit över bords kanten eller bitit tillbaka en tamråtta i svansen.
Daska behöver inte betyda att man slår hårt. En gp slår ju varandra när de fått nog så varför skulle det inte funka med att knäppa till lite själv.
Och då menar jag inte hårt! ;-) inge misshandel :-P
På iller så ska man plocka upp dom och skälla. höga toner fungerar bra.
varför jag drar upp flera andra exempel på andra djur är för att det finns för lite information i hur man egentligen ska göra med gp. finns mycket att testa. Fungerar något så är det värt att fortsätta så länge djuren inte tar mer skada än självförtroendet och kaxigheten kan få en törn.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
ska testa det där med att inte säga till alls nu till helgen då min sambo är ledig. för nu i veckan vill jag inte hålla honom vaken…

Det där som zickan tog upp kan nog vara bra! Att totalt ignorera honom när han gör detta. Har inga kunskaper om gp, men vet att de flesta gapiga papegojor, just har blivit gapiga för att dom fått uppmärksamhet (visserligen negativ sådan) men det gör dom ingen skillnad på. Problemet är att det kan ta ett BRA tag, mååånga nätter i detta fallet för att vända den trenden, kanske veckor.. Så funkar det med gojor i alla fall.
Lycka till!!!
hoppas bara jag har en hel bur vid det laget
men men, jag har ett galler till buren som jag kan sätta för i värsta fall om han får av några pinnar… undrar om det går att köpa riservdelar på djuraffären jag köpte buren? ska nog ringa o fråga, problemet är bara att jag inte vet exakt vilken bur det är jag har.
Två bra tips för natt störande Gp råtter
Fyspray - Spray ljudet och doften gör att vemling ( GP ) drar sig undan och slutar att skrika eller gnaga
D.A.P - För hundar finns som spray och som elektrik doftspridare
Ha en DU STÖR MIG LEKSAK Jag har ibland använt en aktiverings ersättning varje gång hon stör under natten , när hon för oväsende så får hon en speciell leksak som hon kan leka med ist … Men de kan leda till att de utnyttjar sitvationen och väsnas för att få just den leksaken …
Funkar jätte bra på Vemling , hon lungnar ner sig och blir lite groggy under första dygnet men andra natten e hon lungn och helt annorlund amot hennes ( Jävliga beteende)
Jag och min sambo e väldigt känsliga för ljud under natten och nu när vi bor i lgh är de viktigt att de e lungt o tyst eftersom hundarna och vi ska få sova så jag jobbar på att vända vemlings dygn så hon ska vara mer vaken under dagtiden och trötta ut sig inför natten när alla andra vill sova .
menar du att man ska spraya D.A.P på nån sak så att den blir mer begärlig eller hur man nu ska uttycka det? och vart sprayar du fysprayen?
Man ska aldrig spraya dirrekt mot djuret ..
Fy sprayen låter som en klassisk spray ,ett brus och doftar ganska starkt så de kan man spraya i närheten av djuret, det är dresserings spray till hundar / hundvalpar så oftast går de ganska snabbt att lära djuren att bara visa upp flaskan så slutar de med ovanan.
D.A.P
Finns som spray , det kan man spraya tex på snutte filten , i buren , på leksaken …
D.A.P som är elektrisk sätter man i vägguttaget och sen låter man hela rummet påverkas av doften
D.A.P ÄR INTE en definitiv lösning men ett tränings hjälpmedel
Tex. Jag har en hund som har svårt att möta andra hundar, men med D.A.P som hjälpmedel så är han lungn inför tränigen och ger därför bättre resultat.
Lika med Vemling, när man inte orkar mer kan de va skönt att använda D.A.P så både djuret och ägaren kan få ro, energi till att orka träna till ett possitivare beteende..
OBS. Alla djur påverkas olika av D.A.P en del reagerar inte alls , andra blir lite groggy i början, en del funkar de klockrent dirrekt …
Men efter mina egna erfarenheter har de visat mycket gott resultat på alla djur jag använt de med.
DOck är D.A.P Ganska dyrt … säljes av apoteket
jag har en dap nästan oanvänd. köpte åt hunden. sådan man pluggar in i väggen. säljes billigare då jag inte kan använda den ordentligt.
Räcker till ca 70kvm. men jag har inge dörrar och den verkar inte ordentligt till 86 kvm. håller ca 1-2 månader.
täntke inte alls på dapen. hört att det ska vara jätte bra :-).. men är nog samma sak där att den funkar inte på alla. men värd att testa.
#6. ja precis. har också haft papegoja och den grå jakon var precis lika dan. hon skrek för att få uppmärksamhet men var jag tyst så tröttnade hon också.
men de flesta djur jag har är mest jobbiga för att få uppmärksamhet. men det skiljer sig mycket på fall till fall.
men zambezi är ju en rejält mammagris så det gan vara en anledning till att han håller på.
du kan ju kontakta mig på msn om du vill ha dapen. borta i en vecka till men om du vill testa så kan du få den för 250. ligger på 4-500 på apotetket. mins inte helt. nästan allt kvar i.
# 12
Sen kan man köpa refill till vägguttagsmodellen :-)
Förvara i kylen så kan man ta fram den då o då när djuren drygar sig ..
# 12
Sen kan man köpa refill till vägguttagsmodellen :-)
Förvara i kylen så kan man ta fram den då o då när djuren drygar sig ..
ja precis. refillen är billigare. det som kostar mest är ju själva adaptern.

Nu låter jag kanske dum för att jag inte kan något om just GP råttor.
men om man sätter en Gp i typ ett större terrarium där den inte får tag i galler kanter.Skulle det funka?
#16: Kan funka.
Hade samma problem själv förut och testade dock aldrig terrarie. Så stort terrarie är inget som jag hade råd att testa hur som helst och Anders skulle bara göra illa sig för att han skulle tugga på glaset istället, blir ju lite omlott där vid öppningen som går att få tag på… Om han inte skulle lyckas få av ventilationen före… Så det var inte värt varken risken eller pengarna i hans fall, han hade redan tuggat sönder ett hörn på ett akvarie han fått tag på när han sprungit löst och således ingen risk jag ville ta.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja absolut de kan funka, jag har haft vemling i en bur med mindre öglor oxå så hon inte fick ut sin stora nos emellan och kunde juinte därför gnaga heller på gallret…
ett stort terrarium ( som leguan terrarium) kan va mer lämpligt som boende för gp på många sätt…
Men GP för ju oväsend på flera olika sätt …
de ropar ofta på sina ägare, och de kan betee sig som små barn skriker tills matte kommer ..
och de leker ganska hårt med sina leksaker, ett stort kaninhus kan snabbt flyga över hela vardagsrummet om de känner för o va på de humöret ..
Och sen gnagandet inte ovanligt att just natte tid förvandlas alla söta gp til bävrar ? och gnager på allt..
inatt har han faktiskt varit helt tyst, det har känts väldigt märkligt. var så länge sen nu. jag vaknade till vid 3 och hörde honom prassla lite. Jag låg vaken i över en timma för att jag väntade på att han skulle sätta igång snart. men det gjorde han inte.
Endå var vi inte så aktiva igår, han föredrog att ligga i knät och busa lite eller bara mysa och knastra tänder.
Men jag tror jag ska prova det där D.A.P. undrar hur det påverkar reptiler, för dom bor inte så långt där ifrån.
D.A.P
Är ett fermon preparat som lungnar hund och katt
så jag tror inte de har nån påverkan på reptiler.
O mina katter som redan e lugna, de kommer ju hamna i koma…
ja gör det :)
fick detta som svar på reptiler iFokus.
det lär inte vara nåt problem då det bara e däggdjur som utsöndrar fermoner. tror inte ormar kan läsa av det.
ja precis :-D
#1 Haha, kan inte annat än skratta åt ditt svar! Du har säkert aldrig haft en Gp råtta när du svarar som du gjort! Du kanske inte ska svara i en tråd där du inte har någon som helst kunskap om djuret och låta de som har kunskap om Gp råttor svara istället, Comprende? Du skulle prova på att sova i samma rum som en Gp råtta någon gång, så får du se hur lätt det är! Inte alltid så roligt kan jag ju säga ;) De kan hålla på all night long om de känner för det :P
då har jag tur, oftast hållar han bara på i drygt tre timmar…
#28 Ja, ibland kan Lava hålla på mer än halva natten. Tur att jag har henne i ett annat rum, för annars skulle inte jag heller kunna sova. Hon är verkligen livlig den damen, om hon känner för det. Och ibland sover hon hela nätterna! Så olika, allt beror på vilket humör hon är på. Dock tyckte jag att Pugsley var värre än vad Lava är. Pugsley kunde ju verkligen reta gallfeber på en! Han slutade ALDRIG nästan iaf. Hanars kanske är värre med sånt där än honor? Jag vet inte riktigt.
jag har aldrig haft så stora problem med mina tjejer så det kan hänga på könet. men kanske fler kan vara med i diskurionen och säga hur deras hanar och honor har varit. om det finns en skillnad eller det är upp till djuret.
Mina honor var det iaf inga problem med alls på nätterna. Visst levde de om men det var bara den vanliga leken osv, sånt som iaf jag klarar av att sova med… Medan Anders var förjävlig på nätterna :/
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Ja, det kanske är det Lava gör, klättrar och sånt, för hon gnagar nog inte på gallret, utan det är mer att hon lever om. Men Puggan gnagde iaf galler och gjorde en massa annat som levde om :P
mina tjejer klättrar mycket. men alva skakar galler som en dåre. hon hatar att sitta i buren. brukade gå löst fram tills hon gick på väggarna så det kan vara därför men engla och bäbis klättrar mest och släpar runt på saker. inget som stör mig när jag sover.
flyttat till nya tråden *gp säkra ett rum*
*Flyttat till gps hopp/klätter förmåga*
<*Flyttat till gps hopp/klätter förmåga*