White-lipped Garden Snail
väldigt fin. liknar de sniglar vi har på tomten här på gotland. ska se om jag inte kan få rt ta bild på dom när hon är här. finns massa roliga sniglar på tomten :-).
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Oh, vilken läckerbit!
#1: Tja, Cepaea hortensis finns ju i Sverige så det är säkert samma art ;)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
nej vad snopet, man åker utomlands och tror sig hitta nåt "exotiskt" när det i själva verket förekommer hemma i trädgådren :(
haha.. ja kanske lite snopet men ändå kul att se djurliv när man är utomlands. alltid kul att få se exakt samma djur ändå fast ändå inte :-D
#3: Det beror på var man bor :P Här finns inga Cepaea hortensis, eller jag har då inte sett såna iaf. De enda snäckorna jag sett under mina snart 22 år i Borlänge är Arianta arbustorum och Succinea putris :) Har för mig att Cepaea hortensis bara finns söderut, men kan ha fel.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
finns gott om de sniglarna här på gotland. lika så en brun med svarta ränder och nästan helfärgade. jag har dålig koll på vad de heter.

Det kryllade av sånna där snäckor i trakterna kring uppsala när jag växte upp :) För mig är dessa vad jag ser framför mig när någon säger snigel! Älskade när jag hittade tomma skal från dem, samlade på dem ett tag, och höll levande individer i burkar med växter under nån dag ibland. Finns säkerligen fortrafande kvar i mina barndomstakter, men själv har jag vandrat norrut till gävle, och här har jag inte sett till dem tyvärr.