Konstigt beteende, snäcka.
Hej! Min ena snäcka (achatina immaculata) beter sig lite konstigt tror jag. Han ligger i en konstig ställning. Skalet ligger åt sidan så att man ser andningshålet. Han ligger helt stilla och ansiktet är typ infällt, men hela kroppen är ändå utanför skalet. När de sover brukar de väl ta in kroppen i skalet? Jag har inte sett honom äta varken idag eller igår heller. Är detta normalt eller är något fel? Jag bifogar en bild på hur det ser ut.

e den död? tänkte på om skalet ligger på sidan så kroppen kasar ut när den blir avslappnad? Kan inte mycket om snäckor men det var nog det första jag skulle kollat när den ligger sådär..
Nej, den reagerar om jag petar på den, men annars liger den helt still och har gjort det i flera timmar. Så den verkar ju inte må så bra iaf. :/

Den kanske är kall?
Fast det är ca 25 grader i terrariet (det är det alltid på dagarna, och ca 22-23 på nätterna). Borde jag höja värmen?

Då kanske den svettas? XD
Jag bara spekulerar x)
Är skitdålig på snäcksjukdomar, men kom att tänka på mantelkollaps… Sitter manteln fast eller har den börjat lossna typ?
Jag hittade en A. marginata sådär nämnligen, då var den dock redan död. Manteln hade lossnat från skalet och snäckan var stenhård, med huvudet indraget men resten av kroppen utanför. Bifogar bild (varning för inälvor).
Om manteln sitter löst så får du stoppa snäckan i ett lågt kar så den inte kan klättra upp så pass mycket att skalet inte når botten hela tiden, just för att snäckan kvävs om skalet lossnar.
Därmed inte sagt att det är mantelkollaps det gäller, bara en liten tanke som dök upp. Jag hade frågat på petsnails om jag vore du, de är nästan för kunniga där :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Manteln sitter kvar. Han åt lite sallad inatt och sen kröp han iväg en bit och grävde ner sig. Så han kanske bara var trött eller nåt. Men jag får se ikväll om han äter mer då.