Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 4973 ggr
dreamiz
0

Sugerglider/Flygpungekorre

Var kan jag hitta mer information om de här djuren? Eller kanske någon här som kan svara?

Får vem som helst ha dom som sällskapsdjur, jag menar alltså, krävs något tillstånd för att ha dom?
Vilka regler gäller: utrymme, bur osv?
Vad äter de?
Hur sköts de i övrigt, boende mm mm?

zickan
0

hej

det krävs inget tillstånd. jag vet inte mini måttet som de ska ha men ju större destu bättre. jag hade 2m*1½m' 80cm och jag tyckte det var för lite höjd.
De vill gärna ha lite utrymme för att röra sig på med mycket inredning att klättra samt flera utrymmen. sugisar vill gärna byta bostad lite då och då så flera små hus/bon av nått slag behövs.

de vill gärna ha 40-70% grönsaker och frukt samt ca 40-70% animaliskt i form utav pinkis, div mask, syrsor, en kyckling/köttbit, ägg ect.
Får ej äta torrfoder, hund/kattmat, advokado, citrusfrukt.
bra att lägga i lite kalk/vitaminer utan fosfor i maten ibland. gärna 4 ggr veckan.

MÅSTE ha en kompis. Blir väldigt deprimerade utav att vara ensam djur eller små utrymmen. Kan då sluta äta och dö. Även tappa kroppsdelar.
Älskar att få vara utanför buren och väldigt sällskapliga när de är tama. En tam sugis är lugn och enkel att hantera.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Marina
0

Det är superroliga djur att ha, de blir väldigt tillgivna och är nyfikna på allt hela tiden. De gillar att leka och de vill gärna klättra på dig :)

Vi letade efter många alternativ att ge våra, men fastnade mest för en diet som finns i USA som kallas BML. Den verkade vara mest testad och jättemånga gillar den och anser att den är bra. Våra sugars mår jättebra av den och den innehåller kalcium som är livsnödvändigt för dem. Vi hade tyvärr en hona som dog av kalciumbrist innan vi började med denna dieten. Det är två pulver som är i blandningen som vi beställer hem från usa, men de varar jättelänge och är inte dyra alls. Resten finns att köpa i de flesta affärer. Vi har våra i en stor voljär gjord för fåglar, har tyvärr inte måtten i huvudet. Som zickan skrev så måste de ha en kompis, det är väldigt viktigt. Du får gärna adda mig på msn om du vill prata mer om sugargliders, lite enklare så :) min msn är: augustitjej_85@hotmail.com

Glömde säga, de är lagliga i Sverige och vem som helst får äga dem utan tillstånd.

Svansar
0

Jag är väldigt sugen på att skaffa sugargliders, men har några frågor.

Hur högljutt är deras skällande? Kan grannarna (lägenhet) störas av det eller är det bara den egna nattsömnen som är i riskzoonen?

Och hur mycket smutsar de ner när de är ute fritt? Vill alltid att mina djur ska kunna vara ute största delen om dagen, men med vissa djurarter blir det för geggigt så att säga :) Lite kan man ju alltid leva med, bara det är hanterbart.

Hur mycket luktar de? förutsatt att man städar buren regelbundet såklart.

Hur mycket Sugar Gliders finns det i Sverige, vart importerades de från, och när, och hur många föder upp dom?

zickan
0

jag tyckte att de jag hade inte lät så mycket. men jag hade grå jako samtidigt så jag stängde av mina egna öron rätt bra ;-)
Tror inte grannarna kommer störas om man inte har pappersväggar och väldigt lyhört. men de låter inte så högt.

när jag hade dom ute så gick de in i buren med jämna mellan rum. men skulle nog tro att de kommer pluppa lite utanför buren tyvärr. men de är små så det blir inte så mycket.

folk har klagad på att de lukat iaf hanar. men jag har inte märkt något. rätt bottenmatrial, ta ut gammal mat, och städa 1-2 ggr veckan som med alla djur så skulle jag säga inget alls. men andra har sagt anorlunda.

det är tyvärr ett djur som vandrar runt en massa. finns några uppfödare som har haft dom länge. men även en hel del som köper in får någon kull och säljer alla.
personer jag känner till som haft länge och är bra är redrum i sthlm och fireant i skåne. sök dessa namn på zoonen. eller redrum under länkar här inne.

Finns även uppfödare i Skåne, sthlm, örebro, kristianstad, västmanland, gbg som jag känner till.
Finns annons ute nu på en person i örebro som har ungar till salu.

repti.net
blocket.se
zoonen.com
Där har jag sett annonser utav dessa.

flesta är importerade från danmar och tyskland som jag känner till. men även ifrån usa och finland tror jag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Marina
0

Jag har två hanar till salu som kommer från just fireant på zoonen. De trivs väldigt bra ihop.

Jag tycker deras skällande är ganska högt om man är i samma rum men stänger man en dörr så hörs det inte så mycket så jag tror inte grannarna kommer höra. Dessutom skäller de bara när de  tror det är fara i närheten så det är inte alls ofta.

De brukar kissa o bajsa när de är nyvakna. Deras bajs är kladdigt så det skitar ju ner en del förstås, men å andra sidan bajsar de inte sådär mycket åt gången.

Jag tycker inte de luktar illa. De har en liten mysklukt men inte alls stark. Bästa är ävl att hälsa på nån som har sugars så får du se. De är väl importerade från lite olika ställen men en del komemr från danmark och annars är det tyskland tror jag, men jag är inte så insatt. Min äldsta hane kommer från skansen, jag vet inte var de fått honom ifrån. Han hade en hona med sig därifrån som tyvärr dog hos fireant.

dreamiz
0

Tack för all info! Jag har inga planer på att skaffa några nu men man vill ju veta mer om de djur som intresserar en.

Marina
0

putt