HJÄLP Ekorr bebis!!!
hej hej på er alla jag hoppas ni kan hjälpa mig.
det är så att när jag satt på bron idag så trillade en ekorrbebis ner på mig från våran husvägg.(dom har bo på vinden)
nu är det så att den lille bebisen som ramlade ner har legat på samma ställe sedan kl 17 idag och den är väldigt slö och hoppar lite konstigt om man kan säga klumpigt kanske.
vad kan jag göra? funderade på att fixa en provosorisk bur och ha den i över natten och få i den mat och vatten för ligger den kvar där kommer alla lantkatter här även vår egen att döda den. har redan jagat iväg dom ett antal gånger=(
hjälp vad äter en ekorr bebis som man kanske har hemma?
tack på förhand
jag kan bara jordekorrar. mödrar är väldigt känsliga. blir de störda är det enkelt att de lämnar sina ungar.
ta in ungen i en mindre låda. doppad bomulstuss i vatten utan att krama ur är lite enklare för små djur att suga på. troligen vill den inte ha vatten utan mjölk. men inte ofta man har katt eller hundmjölks ersättning hemma. finns att köpa i vilken matbutik som hellst, på apotek och zoo affär.
viktigaste är att få i den vätska ganska omgående
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#1 ja jag vet ju inte om det är en bebis som är redo för att flytta hemifrån eftersom den va ut och klättrade… och hur hårt bitts dom små tuffsarna? måste ju ta tag i den och då lär stackarn bli rädd. jag tänkte ta min stora transportbur jag har och sätta mindre nät på gallret och lägga in lite filtar och låta den vara kvar ute så den blir lugnare men att jag kikar till den
använd absolut inte vanlig mjölk. ;-)
vill den inte suga på papper/bomulstussen. doppa fingret och låt några droppar komma på dess mun.
förhoppningsvis så kommer den att försöka dricka lite. går även att testa med spruta. men inte alltid man har det hemma heller.
vatten, minimal stress, mindre låda med kanske lite papper eller tyg i som känns lite trångt, sedan kanske försöka sätta tillbaka ungen i morgon och se om någon av föräldrarna vågar ta med sig ungen hem. bäst vore om man kunde sätta tillbaka den i själva boet men det är svårt.
vilden du visade innan var på en inte så liten ekorre så den har chans att klara sig.
Man kan även kontakta viltvårdare för mer tips och ev möjlighet att lämna in djuret.

#3 öhh jag har inte visat någon bild ens??? men jag kan ta den mindre transport buren och he tyg i med mera och ställa den där bebisen är nu. för om den ligger där kan inte latterna ta den och den kan krypa ut om föräldrarna kommer.
hur hårt bits dina kottar?
sko kartong. ta den hellst med en handduk eller lakan. de kan bitas rejält. hade den kunnat klara sig själv så hade den inte varit kvar.
ju mindre man tar på den med händerna destu bättre.
troligen har den ännu nån vecka kvar i boet innan den bör flytta om man tänker på vilken månad det är.
kan även ha hänt föräldrarna något så den blev tvungen att söka mat själv.
jaha.. såg nämligen en bild i ett annat forum på en ekorre som ramlade ned i någons huvud i dag. trode det var samma :-D
Farligaste just nu är uttorkning och rovdjur.
Mina ekorrar bits ej. En slö unge gör nog inte så stor skada. Kanske kan jämföras med en mellan råtta eller något. kommer kanske gå hål men inte så mycket mer. beror helt på hur mycket ork den har.
En vuxen svensk är ju större än mina så kanske som en råtta.
enklaste och snabbaste är att kontakta viltvårdare i morgon. enkelt att söka fram på google vilken som är närmast.
förrlåt det var visst någon annan som lagt in en bild. var inne på iller iFokus som jag läste igenom lite snabbt tidigare i dag.
var inte samma ekorre. förlåt.
enklast att ta in den innan nått äter upp den.
Lägg en handdukk eller liknande över hela ungen så att du kan ta den som i en påse. ser den inge så kommer den att hålla sig lite lugnare. sedan kan du låsa in den tills i morgon. försöka få den att dricka lite vatten.
har du några fröer, illerfoder, fruktbit så kan du erbjuda en mindre mängd på ett lock och hoppas att den äter något.
kan bli att den piggnar till, tills i morgon och kan släppas men som sagt. viltvårdare är bra att kontakta. de tar emot vissa ungar. Ekorrar är rätt känsliga.
http://www.s-info.se/association/show_press_g.asp?id=426&news=2538&navi=35
tror det är rätt?.. sökte på viltvårdare i ånge.
hur har det gått?

det har gått bra tror jag iaf. jag fick i den mat och vatten så den blev lite piggare. och den sov och myste i filtarna i transportburen och jag kände mig säker att lämna den för att sova några timmar. och för säkerhets skull fick våran katta sova inne inatt annars är hon ute nästan dygnet runt. och imorse då jag kom ut så var det slut på mat och bara lite vatten kvar. så troligt vis har den laddat på med energie och klättrat upp i boet igen då allt lugnat sig runt om.
ah.. toppen :-D
#7 hur kunde du rekommendera henne att ge illerfoder till ekorren? Illrar är uteslutande köttätare och det är just det som deras foder innehåller…
ekorrar äter kött också och jag visste att hon var iller ägare så jag gav förslag på vad som hon ev kanske hade hemma.
jag ger mina ekorrar illerfoder ibland. oftast använder alla ekorr ägare hund eller katt mat i fodret. även rekomenderat att ge hundkex till ekorrar.
en ekorre kan inte lagra fett i kroppen. så oftast är det vatten och fett som behövs när de inte mår bra. illerfoder innehåller väldigt mycket nyttiga saker.
förutom detta så kunde jag ha bett henne gå ut och gräva efter mask. också en bra föda men innehåller inte lika mycket nyttiga ting.
ekorrar är allätare. men på vinterhalvåret är det svårt att hitta insekter och grönt så de har oftast gömt undan ett lager utav nötter under marken eller i träd hålor.
alla tror att ekorrar endast ska ha fröer och nötter men detta är tyvärr fel. de behöver också kött. jag ger mina mest levande insekter samt kyckling, lever ect

Våra vilda ekorrar plundrar gärna fågelbon på både ägg och ungar. Något många inte vet. De är söta, men rätt brutala ändå!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Såhär står det om den röda ekorrens föda på wikipedia: "Huvudfödan är barrträdsfrön och -blommor, framförallt granens hanblommor. Även ollon och nötter är omtyckta och göms ofta undan i hålor. Tallbark, svampar, bär, bladlöss och fågelägg står också på menyn. Tvärtemot vad som normalt antas kan inte den röda ekorren effektivt smälta ekollon (vilket däremot den grå ekorren kan)."
Såhär står det på:http://www.jagareforbundet.se/viltvetande/kortaartfakta/ekorrekortom.asp "Föda: Viktigast är blomknoppar och frön, särskilt från gran. Äter även ollon av ek och bok, hasselnötter, svamp, fågelägg, mm. Samlar under hösten ett förråd av nötter eller ollon."
Den här infon hittade jag på skansens hemsida: "Ekorren tillhör familjen gnagare. Den är allätare, men födan består framför allt av frön från tall och gran samt nötter och ekollon men den äter också många olika växtdelar, insekter, ägg och även fågelungar."
Så vad jag förstår så är det längst den sträcker sig i köttväg att är att äta små fågelungar?

kan berätta att den fick mest av royal canin kitten 34. alltså katt fodret
äter även insekter, fågelungar, ägg ect..
de är köttätare hur du än vänder och vridet på det.
men i det stora hela. den blev tillräckligt bra så att den kunde gå iväg eller hur.
#14 precis.. väldigt mycket köttätare! kanske svårt att få tag i men de äter det.
Ekorrar klättrar mer än gärna in i fågelholkar och kollar om det finns nåt i dom, lättfångade byten… Har sett det själv vid ett tillfälle. De stackars fågelföräldrarna var så hjälplösa när plundraren tog för sig och den sprang systematiskt och kollade alla holkarna.
Kontakta en viltvårdare i din kommun du kanske måste gå via polisen jag vet ej.
Enligt lag får du bara ta hand om den i 48 timmar..
Men om du tar hand om den *ej läst alla inlägg* så vad ska du göra med den då den är vuxen? den kan ej släppas ut i naturen igen, den är tam och kommer söka sig till människan.
Skansen kanske kan hjälpa?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#20.. hon hade den bara över natten utomhus i en öppen bur. Ekorren blev tillräckligt stark för att kunna ta sig hemmåt.

#20 snälla jag tycker inte du ska skriva ett sådant inlägg utan att ens läsa vad det handlar om.

Mit ex jobbade med en grupp kompisar med att röja sjukskog här på Gotland.När de fällde ett träd så fanns där tre ekorrungar i det.Killarna som jobbade där i skogen kontaktade viltvårdare här på ön.De tre ekorrungarna hamnade till slut på djurens ö i Skärrgården!
Läs gärna denna länk där de skrev om det på helagotland.se:
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=3638706

kan berätta att ekorr bebisen lever träffade honom precis ute nu. vi busade lite i ett av illrarnas lek rör ute. han sprang fram och tillbaka i det och studsadde över det som ett en tok hihi. blev så glad att se den igen=)
ah.. vad roligt :-D.. då var det troligen att den hade slut på energi. haft det med mina korrar också. alltid hjälpt med vatten och lite fet mat :-).
förhoppningsvis stannar den kvar i området.

#25 ja det tro jag den gör=)