Sniglar
Det finns ju en del snäckor som man kan ha i fångenskap, men finns det inga sniglar (förutom svenska arter) som folk har i fångenskap? Vilka arter i så fall? Och vart köper man det? Eller gäller det bara att gå ut och plocka egna om man vill ha sniglar?

Pankakeslug aka Pankakssnigel finns. Zebran köpte sådana från england tror jag. Det bör finnas fler arter av sniglar som man kan göra husdjur av men det är den enda jag känner till x)
Okej. Jag googlade på det, men tyckte inte att de var så fina. :P Fast det lär ju blir ganska dyrt att beställa från utlandet? Så då håller jag mig nog till svenska arter istället. Pantersnigeln är ju väldigt fin tycker jag.
men jag vill gärna ha tips på hur man ska ha dem. Temperatur och luftfuktighet mm.
Finns en massa sniglar man kan ha. Som kornet skrev har jag haft pannkakssniglar, skitsöta små platta klistergrejer som gick att lyfta genom att peta på ryggen ^^ Tyvärr dog de ganska snabbt, det visade sig vara alldeles för svårt att hålla luftfuktigheten tillräckligt hög
På petsnails.co.uks forum är (eller var, jag har inte varit in där på evigheter) det nån som hade en jäkla massa sniglar. "Bananaslug" är väl det jag kan komma på nu, fanns en massa mer också. Kika in där vetja ^^
F. Häljesgård (får man nämna hela namnet?) höll på med sniglar ett tag också. Vet inte om han håller på med sniglar fortfarande men det skadar ju inte att fråga. Han håller till på zoonen, minns inte vad han heter där dock, kan ta en kik och se om jag hittar.
Hur som helst var iaf pannkakssniglarna inte så dyra vad jag minns. Köpte 5 om jag inte minns fel, landade väl på lite drygt en hundring eller två med frakt och allt. Sniglar i sig är ju inte riktigt lika eftertraktade som diverse snäckor heller så de är nog för svårsålda för att ha höga priser skulle jag tro. Inte helt säker men jag antar det iaf.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
En snabb googling fick iaf fram F. Häljesgårds mail… Pmar den :)
Kevin på forumet på petsnails.co.uk har några sniglar, du kan testa honom också.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Okej, jag trodde att frakten skulle vara dyrare än så. Men då ska jag kolla upp det lite. :) Tack så mkt för svaret. :)

Man skickar dem inte som levande djur utan som leksaker, prydnader eller what ever 
Och så beror det ju på hur man skickar också - Mossa är ju inte lika tungt som jord tex, små snäckor tar inte lika stor plats, osv.
Billigaste snäckorna jag fått hem från England har gått på 30-40 kr i frakt :P Tror pannkakssniglarna låg där nånstans också. Mossa+sniglar i en sån där tub man har filmrullar till kameran i, och så ner i vadderat kuvert eller nån liten kartong ihop med tidningpapper - voilá! Billigt! :D
Okej, smart. :)
Fast jag gick ut och plockade några pantersniglar i trädgården nyss. Så nu har jag fyra st i ett akvarie som jag har fixat till. ^^
Sådär får man absolut inte säga utan att visa bilder! ;)
Här är bilder. De två sista på den dagen. http://my.lifestory.se/jennieabramsson/2008-07-15/
Min son på 4 år plockade med sig 2 vinbergssnäckor hem i förra veckan när vi va ute på en promenad. Eftersom han är storm förtjust i Simpsons så fick dom heta Homer & Marge. Så nu lever dom i en petbox med en sten, mossa, jord och mat. Dom tycks gilla morötter.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

Fast nu får man väl egentligen inte plocka in vilda djur och domesticera. Inte något som jag skulle våga göra i längden heller, jag vill inte få någon aggressiv form av hjärnhinneinflammation :P
Oj då, då är det bäst att släppa ut dom igen då i naturen.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Vinbergssnäckor vill jag också ha. :) De är fina.
#12 och #13 Jag mailade jordbruksverket om det för ett tag sedan och fick svaret att deras regler och lagar bara gäller ryggradsdjur. Ryggradslösa djur får man plocka in och ha i fångenskap, men man får inte ta överdrivet många djur (så att det kan påverka den naturliga stammen) eller ta hotade eller skyddade arter.
Får man hjärnhinneinflammation av vilda snäckor och sniglar?
#10: Gosh, vilka läckerbitar <3
#14: Mjo, har de råttlungmask så kan det hoppa över till människor matvägen och ge hjärnhinneinflammation. Vet inte hur det är med svenska sniglar/snäckor, är ovanligt bland de afrikanska iaf. Desto vanligare är det med ofarlig mask som är så vidrig att den kryper in i huden på en :P
AndreasS: Vill du få tag på fångenskapsuppfödda istället så kan jag tipsa om Birte Rancka (Tyskland), vet inte om hon har kvar men henne har jag köpt vinbergsnäckor av förut iaf :)
http://www.petsnails.co.uk/species_owned_list.html
#15 Ang ditt inlägg till #14 så är man noga med hygienen och spritar händerna så är det ingen fara. Kan nämnas att jag håller på med reptiler och där spritar jag händerna med 85% handdesifiktion varje gång jag hållt på någon av de två olika reptiler jag har. Samma gäller min sambo som sysslar med musuppfödning i mindre skala, där spritas det händer mellan varje bur och detta för att säkerhetsställa att inga smittor skall förekomma. Om inte annat så jobbar jag som kock och vet hur lätt det är att sprida smitta via mat och livsmedel. Så jag är till 100% noga med hygienen.
#16 Känns lite onödigt dyrt att ta hem ifrån tyskland.
Jag har bara tvättat händerna med tvål och vatten när jag har rört snäckorna/sniglarna, men jag ska börja sprita händerna nu då. Tack för informationen.
Inga problem.
jag har haft och fött upp vinbärssnäckor för foder. har för mig det är full tillåtet. så mycket som barn leker snäck race eller kladdar på snäckor så tycker jag mig inte se någon större problem med hjärnhinne inflamation.
de går ju även att äta när man kokt dom ett tag så jag tror inte det är någon fara.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vinbergssnäckorna (det heter alltså inte vinbär, utan vinberg) är hittagna av munkar på medeltiden, har jag fått lära mig. De togs hit och "odlades" som föda. Snäckorna fick man nämligen äta under fastan, då det och fisk inte räknas till kött.
Ska man laga till dem, så samlar man ihop lagom mängd, och sen ska de fastas, för att få tarmarna tömda. Då håller man dem enklast på finkornig fuktig sand minst ett dygn, helt utan mat. Minns jag rätt ska de sedan kokas ca en timme, de läggs i det kokande vattndet levande en och en, så att vattnet hålls tillräckligt hett. Lika läbbigt som att koka kräftor med andra ord.
Sen ska man ta ur dem från skelt, rensa (minns inte vad man skulle ta bort, kokas i vitlök och vin, sen serveras med vitlökssmör.
Läste på och tänkte servera ett stort fat vinbergssnäckor på ett lajv förra sommaren. Samlade ihop massor, fastade dem och tog med dem till lajvet. Sen bangade jag. Inte kunde jag döda alla dem, bara för att folk skulle få äta en ovanlig maträtt!
Jag släppte ut allaihopa bums!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#20 Escargot - Vitlöksgratinerade sniglar. Delikatess under 80- början på 90-talet i krogbranschen.
Förlåt att jag bröt lite på tråden. 
#17: Ok.
Tja, risken att smittas är väl rätt extremt liten, det är väldigt ovanligt. Vet inte hur det är med svenska snäckor heller men antar att de har andra parasiter än de afrikanska, och det är de afrikanska som har råttlungmask vad jag vet. Sen om just råttlungmask finns bland svenska också vete sjutton.
För att få hjärnhinneinflammation gäller det dessutom att masken vandrar upp i hjärnan också om jag inte minns helt fel. Sen om det var vad de oftast gjorde när man väl fått de eller om de vandrar någon annanstans vete sjutton.
Det finns info om det på petsnails.co.uk:s forum iaf, bara att söka på ratlungworm ^^
Dyrt och dyrt, beror på var man drar gränsen för vad som är dyrt. Jag fick mina gratis, behövde bara betala frakt - 80 kr landade det på och då skickades de i ett väldigt stort paket.