Skadat vandrande blad
Mitt ena vandrande blad (phyllium giganteum) har problem att ömsa. Hon började ömsa inatt, men ömset har fastnat och det ser även ut som att ett ben har lossnat från kroppen. Hon ligger bara på marken och kan knappt röra sig alls, så jag tvivlar på att hon ens kommer överleva.
Men vad borde jag göra?
Borde jag bara vänta och se om hon kanske klarar det ändå?
Eller borde jag avliva henne?
Vissa säger ju att insekter inte kan känna smärta, men jag vet inte om jag tror på det. Och det känns hemskt att bara låta henne ligga där.
Det känns ju inte som att det är någon idé att ringa veterinär, för de lär ju inte veta så mkt om insekter och kan nog inte göra något heller.
jo visst kan insekter känna smärta, de måste de kunna för att kunna överleva. Visst har de inte samma avanserade nervsystem, men endå. Men reptiler när de ska ömsa så höjer man luftfuktigheten så att skinnet blir mjukt. Vet inte om det fungerar på samma sätt med spindlar och insekter..
Jag har alltid hög luftfuktighet i terrariet och ännu högre nu när den har svårt att ömsa, men det verkar inte som att det hjälper. Jag har känns på skinnet och det är mjukt, men det lossnar ändå inte.
har du försökt att hjälpa till lite försiktigt?. ibland kan det bli problem vid ömset även om man har allt som de behöver.
hur gammal är ditt blad?. kanske gammalt?
väldigt svårt med så små djur. jag tror absolut de kan känna nån form av smärta. varför fol inte trro insekter känner nått kan vara pga att de inte gör några ljud när de har ont.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jag har försökt lite, men det känns som att det sitter fast och jag vågar inte dra så mkt ifall jag skulle skada bladet. Den har 2 ömsningar kvar innan den är fullvuxen (om man räknar med denna ömsningen), så den är inte så gammal.
Ja, jag tror också att de kan känna smärta. Och därför känns det så dumt att bara låta henne ligga där. Jag har funderat på att man kanske borde avliva, men samtidigt så vill man ju helst att hon ska överleva så man vill ju inte avliva i "onödan".
vänta lite. djur brukar alltid klara sig på nått sätt. sitter skinnet och hänger så kanske du försiktigt kan klippa av och minska tyngden. även om den skulle förlora benet så kan den ju klara sig :-)
Fast det sitter fast på fyra av benen. Det har lossnat på bakkroppen men den är helt ihopskrynklad. Frambenen är böjda uppåt så den kan inte gå. Så det verkar ha blivit helt missbildad. :/ Men jag väntar ett tag till iaf och ser om det blir bättre.
hum.. jag har lite svårt att ge bättre råd tyvärr. mina vandrande löv klarade sig inte så länge.
Fick de också problem med ömsningen eller vad hände med dem?
ena dog straxt efter den kommit till mig. andra gav jag bort till grannen. hon tänkte sig inte för och satte in dom till sina tusenfotingar. men när hon väl kom på att tusenfotingar utsöndrar gift så var det för sent.
jag skulle väldigt gärna vilja ha igen men de är svårta att hitta till humana priser
hur har det gått med stackarn?
Den dog tyvärr igår.
oh, va trist :( Beklagar..
Idag ömsade det andra bladet. Hon fick av sig allt öms, men såg också helt missbildad ut och kan knappt röra sig. Så det verkar väldigt konstigt och jag undrar verkligen vad som gick fel. Jag har ju hållt temperatur, luftfuktighet mm precis som jag har läst att man ska göra så jag förstår verkligen inte varför det blev såhär. :/