Minröjande GP-råttor - frågor?
Jag håller för tillfället på att försöka få tag på nån som arbetar med minröjande GP-råttor - nån som röjer, tränar eller både och. Tänkte nämnligen göra en liten intervju till en liten artikel som nog hamnar här också :)
Så tja… Det här med frågor då. Jag har en hög uppskrivna men lite fler skulle inte skada. Är det nån som har någon fråga ni vill ha svar på? :)
Och så får ni gärna hålla tummarna för att jag får tag på nån som kan tänkas vilja agera intervju-offer också :P Har mailat APOPOs "kontor" i Mozambique och hoppas på att få napp där iaf… Annars vete sjutton vart man ska vända sig xD
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

O.O skickligt. Hoppas du får svar xD
"Hur kom de på idéen från första början" är väl en bra fråga, bara formulera om den först.
hur tränas dom.föder de upp själva eller fångar dom in en gp.
hur bor gpna, vad gör dom efter en råtta hittat en mina.
hur många djur brukar gå åt. vad ger dom sina gp för mat. ect
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

http://www.expressen.se/husdjur/1.1212872/rattor-med-luktsinne-for-landminor
Kanske läga att köpa in sig på ett ex av Illustrerad Vetenskap.
Det är jätteroligt att detta äntligen uppmärksammas. Jag såg ett program för något år sedan som handlade just om minletning…. tror att det vara på Animal Planet.
Skriver upp här nu så jag inte glömmer en jag kom på, pallar inte hämta pappret med frågorna just nu (A)
Vad händer med GP-råttorna som inte kan användas till varken avel eller minröjning mer, får de leva det ljuva pensionärslivet eller nåt annat?
#1: Skickligt och skickligt, det är bara att försöka sova så en idé poppar upp och så kolla lite på APOPOs hemsida så har man allt kirrat typ :P
Har fått svar från 2 pers :D Dels en "programme manager" för APOPO i Mozambique (vad betyder Programme manager?) och dels en som skrev "I connect you with Courtney Baggett, whom you can direct your questions to.". Fattar inte riktigt det sista menar hen att hen har skickat mitt mail till Courtney Baggett, att hen kommer skicka Courtney Baggetts mailadress till mig eller att jag ska skicka frågorna till hen så skickar hen frågorna vidare till Courtney Baggett? x'D
Oh well, får se hur det går. Lite fler frågor ska jag skrapa ihop först, och så översätta de. De jag kom på först är iaf redan på engelska, ibland är det bra att inte kunna sova… ^^
#3: Oja :D Fast det har ju uppmärksammats rätt länge egentligen, tidningarna verkar nästan spara den "nyheten" till de har nyhetstorka… ^^
Tror de har skrivit om det i Illustrerad Vetenskap förut iaf, är inte helt säker dock, jag kan ha drömt också…
Gillar Expressens artikel fö, det ser så kul ut med en vanlig råtta i en artikel om GP-råttor :P
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Frågorna som är uppskrivna hittills är dessa;
-Namn på den som intervjuas :P
-Vad krävs för jobbet?
-Hur ser en vanlig arbetsdag ut?
-Hur tränas GP-råttorna?
-Vad har du för relation till GP-råttorna?
-Fördelar med GP som minröjare?
-Nackdelar med GP som minröjare?
-Träningstips/andra tips till folk som har GP som husdjur?
-Används bara gambianus eller även emini?
Plus det som redan står i tråden då förstås x)

Har varje "soldat"/trupp lr whatever en egen råtta eller delar dem råttorna med varandra?
Oh smart :D
jag är lite nyfiken på hur gamla deras gp brukar bli. alltså av ålder.
kanske inte har med ämnet att göra, men intressan hur det ser ut på andra delar utav världen. Samt vilka sjukdomar är vanligast samt om de åker på monkeypox vad de då gör. om de har ett botemedel.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Klart det har med ämnet att göra - det är ju GPs det handlar om ;) Jag vill få fram lite allt möjligt om hur det är med GP-råttor där borta. Tanken först var mest hur det var att jobba med GPs men palla såna begränsningar, det finns ju massor man kan lära sig av de som jobbar med de så man får ta tillfället i akt helt enkelt :D