Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 2689 ggr
gulzebra
0

Olagliga husdjur?

Har fått pm från en norsk på youtube, som gärna vill skaffa GP-råtta och är beredd att bryta mot lagen för att få ha GP.

Hur ser ni på sånt? Tycker ni att folk ska skaffa djur de vill ha trots att det inte är lagligt? Varför/varför inte?

Skulle ni själva kunna skaffa djur som är olagliga att ha här i Sverige?

Ni som föder upp exotiska djur, skulle ni kunna tänka er att sälja djur till någon som bor i ett land där man inte får ha såna djur?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

nä jag tycker att det är fruktansvärt fel att ha ett djur som inte är tillåtet. man kan inte ta hand om det på bästa sätt i så fall. hur gör man om djuret blir sjukt? Att inte behandla ett sjukt djur är rent av elakt och väldigt oansvarigt. Skulle aldrig sälja djur som hamnar i en sådan situation..

gulzebra
0

Ska väl svara själv också kanske.

Jag kan säga som så att jag har viss förståelse för att man kan bli villig att bryta mot lagar för att få skaffa ett djur man vill ha. Däremot tycker jag inte att man ska göra det. Att man själv bryter mot lagar osv får stå för en själv, men i såna här fall så slutar det så pass lätt med att det är djuren som far illa av det. Lycka till med att åka till veterinär utan risk att myndigheterna kommer och avlivar djuret liksom.

Jag skulle inte kunna skaffa olagliga husdjur, mycket för att jag vill kunna åka till veterinären och gå ut osv utan att behöva oroa mig över att myndigheterna ska få reda på husdjuret. Däremot har jag haft ett olagligt husdjur tidigare, när jag var 12 år - var inte med flit utan jag fick hem en gråsparvsunge som trillat ur boet, jag tog hand om den och den blev tam vilket fick till följd att den levde som ett husdjur tills den dog av nån sjukdom 2 månader senare. Det skulle jag lätt kunna göra om om jag skulle få hem en fågel igen och den råkar bli tam (såhär 10 år senare har man ju iaf vettet att inte tämja den…) och jag inte får tag på viltrehab, då finns ju inte så mycket annat att göra. Men när det gäller att skaffa husdjur så icke.
(Däremot har jag fått hem och sålt lagliga djur på olagliga sätt, men att skicka snäckor på posten är inte riktigt samma sak antar jag… :P)

Nu föder inte jag upp men om jag gjorde det så skulle jag definitivt inte sälja till folk som inte lagligt kan ha de djuren.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ladyinred
0

Jag plockade själv in diversedjur från naturen när jag var liten, så som kopparödlor, igelkottar, fåglar och en esping och ett gäng olika småkryp. Sällan hade jag något särskilt länge utan bara nån dag så man kunde titta lite närmre på det. Anledningen till att jag släppte va att de inte ville äta..

gulzebra
0

Esping? Vad är det? Generad

Ladyinred
0

Huggormsunge :D

gulzebra
0

Oh ok ^^

Ladyinred
0

kan lova att mamma blev stormförtjust när jag kom hem med den.. hehe

zickan
0

hum.. jag vet ju en hel del personer i sv som har olagliga djur som tex näsbjörn mm.. Så länge djuren skötts efter konstens alla regler så ser jag ingen större anledning varför man inte kan ha en elefant på tomten ;-)
I norge är närintill allt olagligt. Myndigheten är även så dåligt utbildad att jag kunde gå rakt igenom tullen och säga att min gp var en tamråtta och de gick dom på.
De problem jag kan se är att djuren inte skötts ordentligt eller inte får den uppmärksamhet som de behöver samt att om de rymmer så kan de föröka sig om man har otur. Men norge är lite fel klimat för gp.
Vi har ju redan tvättbjörn som lever i svenska skogen och förökar sig. Sköldpaddorna som folk släpper ut överlever.
Naturen klarar av att acceptera en viss del men man ska inte rubba naturens gång om man kan låta bli.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zsarorna
0

Håller med 1# och tycker att det finns en anledning till att vissa arter är olagliga/inte tillåtet, klokt att följa dessa regler som djurvän och tänka på djurets bästa (tex vem tar hand om djuret om något händer ägaren?)

Om vi inte kan följa reglerna så kanske det betyder att man måste strama åt regelrna, det handlar ju oftast om rädsla och försiktighet inför tex rabies och andra sjukdomar.
Om man så gärna vill ha ett djur som inte är lagligt i sitt land så kan man väl flytta? särskilt i det här fallet, han kan väl flytta till Sverige om han kan uppoffra så mycket för att ha en GP?

gulzebra
0

#8: Ja det håller jag med om… Me samtidigt kan man ju inte sköta om ett olagligt husdjur om det blir sjukt eftersom man inte ens kan åka till veterinären. Om man nu inte råkar vara veterinär själv eller har nån kompis eller nåt, men hur troligt är det liksom… >.>

W00t, finns det tvättbjörnar här? :O Det var nytt, har jag inte hört om förut. Hoppas de inte förökar sig alltför mycket, men det är väl att hoppas på för mycket antar jag… :(

#9: Fast ibland finns det ju inget vett bakom ett förbud heller. Som Norge tex, där får man förutom GPs inte ha reptiler heller. Norge har inte rätt klimat för en reptil säger de. Sen om det faktiskt är därför vete fasen, inte ens norrmän kan väl vara så dumma att de inte ens vet vad ett terrarium är…

zickan
0

I norge är många djur arter förbjudna. Samma sak som i amsterdam. Om en hund går okopplad och lydig bredvid sin matte är den tillåten att avliva.
Vissa regler är mysko. Men vissa är ju till för att skydda djur och natur med.

#10 Ja precis. Har man inte kontakter med en djurpark som kan göra alla veterinär behov åt en så är det givetvis svårt att ha djuret.
Om det är sjukdomar vi är oroliga över så borde tamråttan genast bli olaglig i sv. Där har det ju kommit tillbaka ett virus som just nu finns i finland om jag inte mins fel. Stor varning att importera nya avles djur från viss länder och reglerna på utställningarna ska troligen ses över.
Finns fruktansvärt många utav de djur vi har i hemmet som enkelt kan föra in sjukdomar även om det inte smugglas.
Länder har rätt dålig koll på detta ändå tyvärr.

Ja det finns tvättbörn här. Troligen privat personer som släppt ut och de har lyckats överleva. Tror dock inte de kommer kunna att föröka sig i denna fel miljö.
Kan jag bara komma på vem det var jag nu pratade med ang tvättbjörnen så kan jag ringa upp och få mer info.
Men jag snackar så mycket så jag har sällan koll på vem som säger vad :-/

zickan
0

Jag känner till två privat personer som haft tvättbjörn hemma nu nyligen. Ena lämnade sin i en kartong på en tåg perong har jag för mig och andra som är mycket vettigare person gav bort sin till en djur park.

Känner även till vissa djurparks arbetare som tar med sig jobben hem ;-)
Finns även ett 10 tal privat personer som man inte vet vad dom har men rätt hundra på att de har massa olagliga djur. Många gissar troligen på samma när man tänker efter. Men de flesta av dessa personer är väldigt vettiga och tar hand om sina djur ordentligt.

gulzebra
0

Jag fick svar från norsken, bodde visst i nåt litet samhälle och kände en vet som kunde hjälpa om det händer nåt. Då kan iaf jag tycka att det är desto mer ok. Jag skulle personligen inte sälja olagliga djur ändå dock, mest för att jag är så jäkla nojig över att djuret upptäcks och avlivas…

#11: Varför skulle tamråttor bli olagliga för sjukdomar? De går ju att ta till veterinären helt öppet, utan att de beslagtas och avlivas hur som helst, sålänge de inte missköts (om ens då). Isf kan man lika gärna förbjuda djur öht och göra hela Sverige till en drös vegetarianer - alla har väl hört talas om galna kosjukan och fågelinfluensan ;P

Gaah, vad fan… Så jävla typiskt att jubelidioter ska dras till ovanliga djur, och reptiler för den delen. Finns ju visserligen idioter bland alla djur men många verkar föredra udda och "coola" djur… Det suger rätt hårt >.<
Kan inte påstå att jag är förvånad dock, har visserligen bara slöläst lite om tvättbjörnar men det är inget djur jag någonsin skulle få för mig att skaffa själv, om man säger så. Jämför man så är ju tom GP skitenkla djur som innebär noll problem typ.
Fast miljön lär väl inte vara så fel för tvättbjörnar? De har ju liknande miljö borta i USA. Fast jag kan minnas helt åt helvete också, men har för mig att tvättbjörnar lever i sån här miljö där också och inte bara i de varmare länderna? Hur som helst lär de väl iaf inte vara så många att de hittar varann på noltid, antar och hoppas jag…

Mikaela_B
0

Har fått många kontakter ifrån norge där dom vill köpa igelkott, dock ej lagligt som husdjur där så har aldrig sålt ditt, tycker de är fel och de kan slå tillbaka ordenkligt om man väljer att göra de.

Jag kommer aldrig sälja eller köpa otilåtna djur iallafall.

www.blueberryhedgehogs.com

Achatina
0

#13 det är nog inte så att idioterna dras till ovanliga djur. De dras nog till vanliga djur med men där försvinner de i mängden av människor. Och deras felanden och misstag (och idioti) leder aldrig till något som uppmärksammas, i media. Men nog förekommer det, det måste det göra.

gulzebra
0

Mjo, sant iofs…

HannaM
0

Spännande.. norrmän får ha minkar som husdjur men inte GP råttor..

gulzebra
0

#17: Varför skulle de inte få ha minkar? Varför får man inte det i Sverige förresten?

(ska väl nämnas att det absolut enda jag vet om minkar är att de misstas för illrar och används i pälsindustri…)

zickan
0

ja det är verkligen en bra fråga att man får ha mink som sällskap och inte de andra djuren. sedan avrför sv får ha alla djur som sällskap som inte norge får men får inte ha mink.

Ladyinred
0

Nu är det ett tag sen men jag är säker på att jag sett en mink till salu på blocket. Det lät som den var till sälskap då. Kommer ihåg att jag funderade över om de gick att få såna tama?

HannaM
0

Minkar får man inte ha som sällskapsdjur i sverige… det är bara "företag", farmare som får äga dom, dock räknas dom inte eller som vilda djur #18 vad jag tyckte var spännande är att det är olika bestämmelser för oliak djur och länder, vi går ha gpråtta i sverige men inte mink och i norge är det tvärtom, tycker det är spännande eftersom det inte lär vara så stor skillnad på djuren länder emellan

gulzebra
0

#21: Ja det vet jag, men varför får man inte ha de som sällskapsdjur här?
Har de bara inte kommit med bland rovdjuren, är de olämpliga som sällskapsdjur, nåt annat? Jag har verkligen noll koll på minkar och sånt men nu blev jag lite nyfiken ^^

HannaM
0

#22 dom kräver mycket och blir inte tama på det sättet. Dom ska ha vatten att bada i och klättrar i stort sett på väggarna så dom är väl inte lämpliga antar jag… jag skulle inte ha någon även om det var tillåtet, skulle aldrig kunan ge dom den stimulans dom behöver men varför man itne får vetjag inte.. kanske för att dom inte ses som tillräckligt tämjningsbara

gulzebra
0

Oh ok, då förstår jag ^^

Mymlan
0

Varför får man ej ha GP i Norge?

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

FunkyShrimp
0

Man får inte ha illrar i Norge heller.
Men jag vet inte varför dock^^

FunkyShrimp
0

Får man ha kottar btw?

HannaM
0

#26 då är det många som bryter mot lagen, det anordnas varje år ett flertal illerutställningar i norge och dom importerar illrar och säljer i djuraffärer så olagligt är det nog inte

FunkyShrimp
0

#28 jasså. jag har hört av nån här på iFokus att det var olagligt därborta. hm^^
men jag vet ju inte helt säkert själv, bara det jag hört.

HannaM
0

#29 det är lagligt=) har kollat upp det med flera nu