Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettquiz-lek-tävlingar
Läst 1802 ggr
Achatina
0

Sysselsättnings tips för smådjur

Har problem med min ganska oexotiska gnagare, en guldhamster. Som biter på sin vattenflaska trots att han har flera leksaker att sysselsätta sig med. Nu är jag allvarligt trött på hans flaskbitande och vill ha tips på andra leksaker som han kan få hålla på med. Om någon nu har ett bra förslag på leksaker.

Ladyinred
0

det kan ju vara så att han har fasnat i det beteendet, prova att ha vattenskål ett tag o se om det försvinner. Ställ gärna skålen på nån liten hylla så att du inte får den full med spån eller vad du nu har för bottenströ.

zickan
0

ge rejält med bit saker annars är tipset ovan väldigt bra

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RThink
0

Byt bur ett par dagar , eller sätt in hamstern i en "straff" bur en mindre bur när han gnagaer, när du flyttar över hamstern igen ger du han godsaker …

Skaffa en en liten hage eller låt de lilla monstret springa på golvet ett par h.

Toarullar uppskattas…

Achatina
0

Monstret får springa av sig några timmar i en petbox med ett större spring hjul i. Men så fort han är tillbaka i sin egen bur så börjar bitandet igen -.-

Det roliga med det hela verkar ju vara att flaskan ska åka upp ur sin hållare och sen åka dunkandes ner och släppa några droppar vatten. Funderade lite igår på om man skulle sätta fast världshistoriens största vattenflaska typ på 1.5L petflaska, det borde ju vara tillräckligt för honom att inte kunna lyfta upp med tänderna xD

Ladyinred
0

men han behöver ju mer stimulans än en petbox med ett hjul. Låt den ränna på golvet eller skaffa en VÄLDIGT stor bur.

RThink
0

Om man inte ska ha eller ska ha hjul till sällskaps djur är väldigt hett debaterat ämne.

De kan få fysiska skador och psykiska

Testa att ta bort hjulet under några dagar efetrsom de kan bli ett maniskt beteende för många djur ?

Mina Zebramöss hade hjul under en period, de gick som vilda bestar, men när jag läst på och tog bort hjulet så började det åter att funka som möss ska ..

Achatina
0

Han har inte hjulet hos sig hela tiden. Bara några timmar på kvällen. Är fullt medveten om den diskussionen men som sagt är det ett tillräckligt stort hjul och så är det tyg runt så att de inte springer på några metallstänger.

RThink
0

Mm precis , de e ju de bästa…

Du kan även testa med att seta in citron saft eller ättika på gallret…

Jag köppte ganska nyligen en akiverings leksak till mina lämmlar, de va en låda, med plexiglas på en av sidorna, som man kan fylla med, jord, hö, papper, spån what ever och från golvet går de en stege upp så djuret kan hoppa ner i lådan o gräva runt och komma ut längst ner.

Brukar gömma godbitar de får gräva erfer där inne .

Achatina
0

Är på gång att köpa en annan förvarings burk för honom om man ska vara så grovt uttalande xD Där kommer han förhoppningsvis att få kanske 40cm jord att gräva runt i.

Oh en sådan låda skulle vara perfekt. Om han nu inte får något liknande nu x)

RThink
0

ska se om jag inte kan få upp en bild på grävlådan , tyckte den va värt vart enda öre så kul som lämmlarna har den :-)

Achatina
0

Nu idag kommer monstret att få en ny bur aka akvarium. Om han inte blir nöjd med det så är det något allvarligt fel på honom xD

Ladyinred
0

oh va kul. jag har själv ett stort akvarie till mössen. 100*40*40 om jag minns rätt. Jätte roligt att inreda:)

Mioo
0

Hum…. jag köpte den största modellen av hamsetboll… En stor bamseboll att lägga hamstern i…. sen fick hon springa runt i den så mycket hon ville…. vilket blev flera timmar om dagen….. Jag kan ju säga att hon alltid klev in frivilligt i bollen och att hon stannade bollen utanför buren när hon ville in efter ett par timmar….. hon hade inget hjul i buren och jag tror att det blir lättare att kontrollera den psykiska statusen… alltså att inte fastna i att göra en sak hela tiden. Vattenflaskan är ju mer problematisk förståss…. den kan man ju inte ta bort. Om det inte är möjligt att använda en skål några veckor framöver….??

Achatina
0

Nu har jag fått tag i två gigantiska akvarium, 100L resp. 140L. Det största fick monster nummer 1 :P Och han älskar det. Dock ska jag bygga lock på akvariumen och fylla på med jord så att de ska få gräva runt en massa.