Präriehundar
Så hur gick detta till?? Jo, jag satt vid TVn en dag och kikade på en trist pratshow, men denna gån handlade det om husdjur. De patade om alla möjliga husdjur i denna amerikanska show. Mitt bland kaniner, kattungar och marsvin, ödler och gojjor satt det mest bedorande lilla djur jag någonsin sett… vad var detta för djur?? Nog kände jag igen det men inte som ett husdjur. Tyvärr så kopplade jag inte då vad det var för djur och jag kom in mitt i programmet så jag fick inte en chans att höra vad de sa om djuret. Nu har jag hittat det på nytt, Präriehunden!! Jag vill bara ha……. Visst är de söta?? Någon som vet lite mer om dessa små djur. Wikipedia har jag förståss redan läst…. en ekorrsläkting….
Jätte söta är dom helt klart!.
Bygert på zoonen.com är uppfödare utav dessa. Jag vet även ett fåtal som är rejält sugna på att imp.
Det svåra med dessa är utrymmet och deras behov utav att gräva. Behöve en gård som är in nätad en bit ned i marken. Eller kanske en stor hästbox som man fyller med jord?
finns även en liknande men som egentligen är en ekorre. Jag kommer aldrig ihåg hur den stavas. men typ jacksoni ekorre eller liknande. Väldigt lik, lite mindre och enklare att få tag på. De kan man beställa genom zoo affär som tar hem från imazoo.
Finns även lite böcker som endast handlar om dessa djur. Rat think är en av dom som köpt denna bok så vi kanske kan flörta med henne om en artikel eller lite mer info ;-) ?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Intressant, värt att kolla upp lite närmre…. Idag är det bara Frassarna som gräver stora hål i trädgården….!!

När jag bodde i USA så fanns det Präriehund i djuraffärerna.De var ganska så dyra.De såldes med ett tillhörande långt akvarium med sand i.Akvariet som såldes med var ungefär 3meter.Tycker att det var ganska så liten yta för en Präriehund.De var väldigt söta att se på men jag ansåg att jag själv var för okunnig för att köpa hem ett sådant djur.Detta var i början på 90-talet och jag hadde inte någon dator att gå hem till och läsa på om Präriehunden.Jag tyckte inte att djuraffären som sålde den var särskillt kunniga.