Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: gambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 1903 ggr
Daydreams
0

GP råtta skickas vidare

http://www.blocket.se/vi/16863699.htm?ca=15_s src="http://rattor.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

Denna stackars tjej ska nu säljas för 4de gången. Jag blir så ledsen, hur ska denna tjejen någonsin kunna bli stabil när hon skickas runt så här.

Ni som föder upp dom, tar ni inte hellre tillbaks dom än att dom skickas runt mellan massa olika ägare?

Vore det inte bättre att avliva än att dom omplaceras ideligen?

Hur ser ni uppfödare på problemet med att era köpare inte kan hantera GPråttorna? Som råttuppfödare har jag stränga regler om att mina råttor ska tillbaka hit om man av ngn anledning inte kan ha kvar dom. Har ni inga sådana avtal med era köpare?

geiputaus
0

Bra sagt!

zickan
0

Jag har avlivat två gp för att jag tyckte det räckte med runt flyttandet.
Jag tar tillbaka alla djur som jag sålt. Kan inte köpa tillbaka någon just nu pga att jag inte hittat jobb. Men väljer folk att vilja bli av med djuren utan betalning så är de välkomna hem. Brukar köpa tillbaka mina råttor som jag hittar på annons. Köpt tillbaka en gp unge innan.

Jag hoppas verkligen inte det där är san som kommer från mig för då blir jag arg. Det där är ju en kille som har lagt ut annonsen. Ägaren innan var ju en tjej som pratade så väl om san och skulle aldrig kunna sälja henne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Girlie
0

http://rattor.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=cad7a879-5c5c-4e84-8d36-4bca104a815c

Citat från tråden angående vem som ska köpa San: "En Thommy från Jämtland"

Säljare på Blocket: Thommy från Berg och gissa var Berg ligger? Jämtland.

Så du kan nog vara ganska säker på att det är San som kommer från dig.

Girlie
0

Kanske dags att inse att det inte finns tillräckligt stor efterfrågan (av bra kunniga människor) för att möta den tillgång på GP-råttor som finns idag och dra ner på eventuell uppfödning tills man löser problemet med de stackars GP-råttor som åker från hem till hem som vandringpokaler.

Om man tar San som exempel så blir det hennes 5:e hem på de 1½ år som hon levt. Det betyder att i genomsnitt har hon bytt hem snabbare än var 4:e månad.

Stj3rnfallet
0

#2 Det är San från dig… Hon heter Water i stamtavlan, så jag antar att hon är från dig?

zickan
0

hum…synd att kontrakt inte är lagligt bindande de man skriver själv.

jag lade ner min avel förre året. Ville inte alls ha hanar hemma ens. En bekant fick tillbaka sin ena unge som jag lånade för avel på en sista kull på nemi innan jul och min flytt. Alva skulle inte ens gå i avel. Jobbiga var att den personen inte ville ha hem den hanen senare så han fick ju stanna tills jag hade mod nog att avliva honom.
Tyvärr så åt han sig igenom en kanin bur när alva var lös sedan under en vecka när jag var på gotland så kom de både ut. Personen som tog hand om djuren kunde inte ens hitta dom.
Jag hittade både bakom min klädhylla där de ätit sig igenom halva väggen och börjat bädda med mina kläder.
Troligen bott där ett par dagar med sedan gav jag upp med att försöka sära på dom.
Jag ville inte skicka iväg honom på nytt hem och uppfödaren ville inte ha tillbaka honom så han åkte in till veterinären kort därefter och avlivades.
Jag har fått jätte många svar på gp ungarna. Blev 4st och endast en är såld till en redan gp ägare sedan innan.
Men resten lät inte vettiga på mailen så jag nekade dom. Jag sitter hellre med 3 för mycket än 3 för mycket på blocket.
En av tjejerna sålde jag till vad jag då trode var ett bra hem. Men 3 dagar senare hämtades hon hem igen för hemmet kändes så fel.

Men såhär är det med nya djur. Ser samma sak på suga glidern. De djuren har också gått upp och ner. Under ett halv år var det ingen som fick sina ungar sålda. Lades ut samma annonser månad ut och månad in. Nu börjar det ta sig lite igen med sugisarna. Men priset har ju sjunkit drastiskt.
Dom seriösa som verkligen vill ha gp finns ännu kvar en hel del utav men de är smarta och sitter och läser.
En gp kull kan man ta om man har 3 st seriöst intresserade och bra hem innan man parar.
Precis som råttor. Men tyvärr så avlas gp för pengarna skull. Jag Kan nämna 4 hem i dagsläget som hade/har gp för att få pengar men insåg att de inte tjänade så mycket på dom och sålde eller funderar på att sälja sina gp.

Daydreams
0

Ska du försöka ta hem San så hon slipper hamna i sitt 5e hem?

Daydreams
0

Handlar det bara om pengar så kan vi väl starta en insamling, jag bidrar hemskt gärna för jag tycker otroligt synd om henne och jag tror fler än jag som följt San på RiF kan tänka sig att hjälpa till med en slant.

zickan
0

jag har redan mailat innan ni skrev så vi får se om han svara.

zickan
0

Står ju att bra hem är viktigare än pengar så jag skulle gissa att transporten som kan bli det största hindret. Men snällt tänkt dd.

Daydreams
0

Jag har en regel med mina köpare att om man av ngn anledning inte kan ha kvar djuret så ska köparen lämna tillbaka det till mig, utan ngra pengar tillbaks eller ersättning för transport.

Nu funkar ju inte det i det här fallet eftersom det inte är originalägaren som säljer henne.

Men jag tycker ni ska ställa det som krav på era köpare, kanske är svårt iom att en Gp kostar en del i inköp, men kan köparna inte gå med på en sån deal är dom ju ändå inte seriösa.

Sen tror jag också problemet kan avhjälpas genom att man har massvis med kontakt med köparna innan köpet, verkligen försöker lära känna dom och skapa en riktigt bra relation.

Nu kan jag ju bara "vanlig" råttuppfödning, men jag tycker ändå att en del av det här borde kunna fungera med GP avel också.

Men visst vill en köpare bryta mot avtalet står man maktlös och kan inte göra så mkt.

RThink
0

När jag fick mina första GP , ( Tommy och Lady Brooklyn ) Va jag helt kär i detta djur, Det är d eklokaste och vackraste djuret jag sett !

Så de blev ju "uppfödning" , men ganska snabbt visade det sig som i denna tråd att folk är IDIOTER och saknar helt respekt för detta underbara djur.

Klart de finns några få ( kan räkna på mina fingrar ) som tar hand om sin / sina GPn som man ska och bryr sig om sitt djur. Men de flesta harinte aning vad det går ut på att vara GP ägare!

Även om jag lade ner 100% tid på mina Gp ungar så de skulle vara så tama vid leverans som möjligt så innebär de ju inte att köparen får ett färdigt packet utan de hänger lika mycket på köparen som säljaren att få en tam GP!

Men eftersom de folk inte helt enkelt klarar av att hantera dett unika  djur valde jag att sälja mitt avelspar till en kille som ville kastrera hanen.

Jag kommer återupp ta uppfödningen med nytt par  om många år, men de hänger helt på vilken attetyd folk har mot GP.  Nu finns de så många ändå som "föder" upp Gp så jag känner att marknaden är mättad och kanske lite över full?

Men de är inte bara GP som råkar illa ut på detta viss utan även hundar, råtter . hamstrar ect. Fiskar e ju bra "barn djur" - för de kan föräldrarna i smyg spola ner i toa…. :-(

Wassago
0

Tyvärr e ju detta ett stort problem även bland många andra djurgrupper, ta bara alla stackars gojor som vandrar runt tills dom blir fjäderplockande psykfall å sen avliva el hamnar i en djurpark då dom inte längre är hanterbara. Tyvärr e det nog svårt att finna en bra lösning på det problemet.

En annan sak jag undrar, e ju själv intresserad i framtiden av en Gp, men en sak som lite får en att fundera är ju deras förmågor att "gnaga sej igenom väggar ody".. Har man testat hur dessa djur blir efter en kastrering? Dom kanske passar bättre som sällskapsdjur då?? Både katt och Iller mår ju bäst av sådana ingrepp när dom endast skall hållas som sällskapsdjur. Då kommer man ju åxå ifrån tjyvparningar. Vad säger ni som kan dessa djur?

zickan
0

#13 ladyinred var här under midsommar med en unge ur min siste kull som var planerad. Zambezi är kastrerad sedan ett tag tillbaka.

Jag tycker att han är lite lugnare men  hon är ju extremt duktig på att underhålla honom. Men skaka galler och tugga på saker händer ju ändå men kanske inte lika mycket. Han har ju varit på en vägg hemma hos henne, så jag tror det beteendet endast försvinner med rejäl aktivering.
Men om man jämför gpn idag och den som vi började att imp så ser man en stor skillnad på temprament, hanterlighet och en stor anpassnings förmåga.
I takt med informationen ökar och man avlar på hanterbara djur så tror jag att de har en framtid.
Men det har gått för fort på för kort tid.

zickan
0

#11 jag började med att skriva kontrakt lika så rat think med köpare. Men folk skiter i sånt. De vill sälja dyrt för att tjäna pengar på gp. Där är största felet som finns.
Jag vill inte föda upp gp alls sedan jag flyttade. Ska inte säga aldrig men jag tror inte att jag kommer att lägga det på is och föda upp senare om intresset blir stort igen. Ende fallet vore om jag ville spara just en unge innan alva blev för gammal men då kan man kulla bort alla utom en.
Jag har redan erbjudit att san ska få flytta hem tidigare men folk vill ha pris.
Samma sak med råttungar. Jag vill gärna ha tillbaka de djur jag sålt om de ska byta ägare, men att köpa tillbaka en 2årig råtta och åka en längre sträcka för att hämta har man inte råd till. Jag kan betala lite men det finns en gräns. Jag tycker att 3 ägare medräknat uppfödare är det som räcker per djur. Sedan bör man fundera på om nån utav de tre kan ha den livet ut eller det kanske är dags för avlivning.
När jag tänker 3 så tänker jag. Uppfödaren, köpare 1 vid ung ålder, köpare 2 som vet hur den är som äldre och när djuret är i en ålder som den inte kommer att förändras så mycket i.
Köpare 2 kan ju enkelt låna djuret en tid för att se om den passar ihop med resten utav djuren eller familjen. Men förste köparen har lite svårare med att ungar alltid är söta och man vet sällan deras beteende när de växt upp.

anaprincess
0

zickan: är det du som fött upp San? Köpte hon som sålde San till killen i jämtland(vet vem hon är men nämner inga namn) henne av dig som unge? För isf så blir det ju inte hennes 4:e hem inte 5:e vilket inte är nå bättre på nått sett. Hoppas hon får ett fast hem denna gång.

Daydreams
0

Nej Dorkey köpte San av en person i Gävletrakten har jag för mig.

Mioo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ojoj, denna Sun är syster till min Nima. Jag har haft lite kontakt med tjejjen som haft henne. Det verkar som Nima och Sun har varit ganska lika i sitt temperament. Efter att ha läst denna tråd så hoppas jag innerligt att det inte blir så många ungar i kommande kull här. Jag planerar ju att behålla en hona och sälja resten… dock är pengarna oviktigt… det som talar för att man skall ta en ordentlig slat är ju att man på ett sätt försäkrar sig om att personen i fråga är intresserad… sen blir det ju iallafall en ordentlig funderare… Om jag inte hittar några köpare som är seriösa så får det bli många GPs här hemma…….bättre det än att låta någon flytta runt…. 

Ja, man funderar ju på vad man har givit sig in på…. men saken är den att jag är fullkomligt förälskad i dessa djur och Nima är ett av de bästa husdjur jag haft… så jag hoppas verkligen att vi som har GPs kan få till fina och mer lätthanterliga djur framöver….De är nämligen helt fantastiska som husdjur om man ger tiden och utrymmet…. och man är beredd på att ta ett par ordentliga hugg och ändå inte backa. Hoppas nu att det går bra för Sun…..

Jag får en knäpp tanke om att bygga stora volonjerer på tomten, som de på Skansen som Anders och Smilla bor i……. och sedan ta emot övergivna GP….. ojoj, jag vet att jag är en visionär med svagt hjärta för djur som får lida….Det får nog stanna vid en dröm, men visst vore det coolt!

zickan
0

Mh det vore en skön idee om man har pengar och tid. Men gp kan ju inte bo ute året runt. Bästa vore en stuga på gårdet eller liknande som man bygger till en utehage på sedan ha dom inne på kallare tiden.

zickan
0

#16 ja det är jag som är hennes uppfödare. Element kullen 5jan 07. Döpt till Water men förste ägaren bytte namn till san.
Var en rätt ung tjej som köpte henne, sedan kom nästa person in. Där hamnade hon på annons igen och då kunde hon ha fått flyttat hit men jag hade inte råd att betala det som den ägaren ville ha.
Tror det var innan julen eller flytten.
Tragiskt att hon hamnar på annons igen.
Två av ungarna från den kullen vet jag fick byta hem. Earth hade iaf lite mer tur än syrran. Hon är numer Nima. Men den förste ägaren på henne vet jag inte ens varför jag sålde till. Allt lät bra då men jag visste ju hur hon var :-/ Så den kunde jag ha stoppat men som tur var så blev det bra.
Jag har inte fått svar på annonsen ännu :-/

Stj3rnfallet
0

Zickan: Om killen som har Sun nu kan komma till Ånge (tror det är närmast för honom) så kan jag ju ta med San när jag ska hämta Casper!=) Inga problem alls! Jag kan ju lika gärna ta med henne när möjligheten finns, om det fungerar för killen som har henne nu då.

zickan
0

mh om han tänker svara

gulzebra
0

#18: Fast de bor inte ute året runt. De är inne på vinterhalvåret osv, tom när vädret på sommaren är dåligt får de bo inomhus.

Själv skulle jag inte tacka nej till ett stall i typ betong eller sten eller nåt sånt. Tänk vilka möjligheter man skulle ha att göra om boxarna till GP-burar… :D

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Achatina
0

Till gp råttor verkar det som om man skulle behöva ha järnväggar, tak och golv xD I alla fall om det är ohanterade gp råttor som ska bo där.

zickan
0

Bra konstant aktivering kan funka rätt bra det med.
mina blev lite halv lugna efter jag skördat halva skogen och släpat in en massa grenar, gräs ect.. Men det varar ju inte så länge. Ska släpa in nya grenar i morrn.

Mioo
0

ja, aktivering är a och o. Nima har gnagt sönder ett par burar men nu har jag hittat en som fungerar…  På Fäboden kan man köpa specialbeställda burar och dessutom allt som behövs för att tillverka dessa.. vi har byggt ihop flera burar och gjort "slussar" emellan. Allt skoj som går att tugga på och leta i passerar Nimas tänder innan det slängs i

Jag har nu drömt om en stor utevolonjär med möjlighet att gå in under kallare dagar.. jag kommer fortsätta att fila på min idé. Nog har jag stort men som ni skriver …. Hur sjutton håller man ihop det utan att huset tuggas ner??

Hoppas att lilla Sun får det bra och att hon får ro någon gång…..