mat utifrån?
Många djur kan ju äta en hel del mat utifrån
Har du tips på mat div recept åt djuren som man kan ta de flesta ingridienser utifrån?
Egen nyponsoppa kan jag tänka mig att mina ekorrar skulle tycka var jätte gott.
Ska ut och plocka mer bränn nässlor snart och koka. Testade till råttorna i går och det var en stor hitt.
Snart är det även dags för äppel och vildhallonen här ute.
För nått år sedan så jagade jag gräshoppor till mina ödlor när ekonomin var lite dålig. Finns ju mask, flugor och annat diverse kryp.
Vilka träd kan man ta grenar utav och ha till djuren förutom fruktträd?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Har tagit pilgrenar till marsvinen men på hamster i fokus står det att det innehåller något. Men vettesjutton vad det skulle vara, det var ju något man matade djuren med för flera hundra år sedan.
För övrigt kan jag väl tipsa om att plocka ax eller vad det heter från olika gräser som alltid finns ute, ni vet sådana man brukar destruktivt dra av allt eftersom man går :P Eller sådana som man trär smultronen på.
:-).. så pilgren funkar det med. det visste jag inte men det är ju bra att veta :-)
Björk lär ju funka iaf. Innehåller garvsyra som ger magont men det är vid tidig sommar för att skydda knopparna så det lär ju vara lugnt nu :)
Rönn får inte glömmas heller förstås (hur är det med bären på de förresten?), precis som klassikerna maskrosor, klöver, grodblad och sånt. Går alldeles utmärkt att göra nån sallad på om man känner för det. Kanske ihop med lingon eller blåbär, om de har kommit än? Hallon finns ju förresten också… Och smultron! <3
Diverse rötter har jag för mig ska vara nyttigt också, hur är det med det egentligen? Minnet är inte det bästa…
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Stensöta e en rot man kan äta och hassel kvistar kan man plocka in.
Sen är det långt ifrån alla fruktträd som e ätliga. Akta er för körsbär och plommon.
så körsbär är inte ätligt?.. hur kommer det sig?.. det är ju jätte bra att veta!
Körsbär i sig är väl ätligt, men det är ju en stenfrukt som innehåller blåsyra i kärnan och skalet :)
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
ahhh.. så all stenfrukt träd förutom då frukten själv är dåligt?
Det visste jag inte alls. :-)

Frukten är dålig den också x) Eller i alla fall fröna. Hallon tillhör stenfruktsfamiljen har jag för mig.
W00t, är hallon stenfrukt? :O Men hur kan det vara så oskadligt då? Eller det kanske brukar bli för små mängder för att vara skadligt? Det får ju inte plats med några groteska mängder blåsyra i ett hallon liksom :P

Är garvsyra så oerhört giftigt på det stora taget ändå?
http://www.shenet.se/ravaror/garvsyra.html längst ner står det lite om hur giftigt det är…
Mina illrar äter mördarsniglar, fjärilar, och flugor ;)
Hur är det med socker till diverse exotiskadjur? För illrar är det extremt nono! Hur är det med era djur?
jag har jätte svårt att hålla socker borta från min gp. Han älskar det så jag låter honom smaka nån slick på en glass eller en klunk fanta nån gång. Här hemma e de halstabletterna som ligger risigt till, vet inte hur många gånger som han har varit i mina byxor eller väska och hittat nån ask. Han luktar i och försig jätte gott sen 
socker är svårt. mina ekorrar är ju socker tokiga, lika så mina gp.
Mindre mängd är ju helt okej men för mycket socker ger mer energi och det orkar jag själv inte med. Men för stor mängd per vikt på djuret är ju i det stora hela skadligt. Men som godis, javisst.
Iller är ju känslig mot det mesta som inte är kött eller kat/illerfoder. Iof går det med att smaka vissa skaker men vad jag uppfattat så är en iller mage extremt känslig.

Antar att de som är sockersugna gärna stjäl godis om de kommer åt. Tän på att xilitol är giftigt för hundar och troligen för andra djur oxå. Har en hund som gärna snor mina V6, så jag får gömma dem bra!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
mh jag vet det. spelar ingen roll var jag gömmer tuggumi, godis ect. hunden kan öppna skåp. kommer ltt upp på köksbort och käksbängen. även högst upp i bokhyllan är inte säkert. min hund har satt i sig väldigt mycket onyttigt. eftersom han öppnar dörrar så är det svårt. allt måste vara lås på annar får han ta i det.
Men han har blivit så mycket bättre. var en katastrof som valp.

Som ni redan påpekat ska man avhålla sig från körsbärsträd, plommonträd (inte frukten, bara grenarna och självklart kärnorna från frukten/bären)
Dessutom är inte barrträd särskilt bra då det innehåller terpentin.
För att få bukt med eventuell ohyra som kan följa med in om man plockar utifrån , är det bra att frysa pinnarna/grenarna i en månad.