Gråsparvar, olagligt?
Jag har för mig att det är olagligt att ha gråsparvar som husdjur, men hur ligger det till egentligen om man skulle få tag på nån som är uppfödd i fångenskap? Lagligt eller olagligt?
Hade en tam hona när jag var typ 12, räddade henne som fågelunge när hon ramlat ur boet. Skitmysiga djur, tyvärr dog min tös efter några dagars sjukdom när jag haft henne i 2 månader.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Förbjudet att ha viltfångade djur.
Men om du kan bevisa att du köppt den som tamdjur är det ok… ?
Man kan även få dispans, vi hade en skata när jag va liten , även han en klassiker som fallit ut ur boet, blivit skada räv ?
Bodde hos oss tills han skulle klara av att vara självständig, åter attakerad av räv, påkörd av bil. Då fick vi dispans att ha han i fri voljär på vår gård, alltså han kom på natten till oss , fick mat av oss och kärlek. Men han va fri att välja när han ville lämna oss. Vilket han oxå gjorde en dag när han träffade en hona och bildade familj en bit ifrån vår gård, men han kom och hälsade på ofta och lika så hans ungar och fru :-)
Ok. Då får jag hoppas på att det går att hitta nån uppfödare då… Nån gång :) Det lär väl vara rätt enkelt att bevisa med stamtavla och ringmärkning antar jag..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
hur sätter man in bilder i själva inlägget?^^
#3: Är du säker? Läste att de minskat men att det ändå fanns en jäkla massa kvar, nån miljon eller vad det nu var…
#4: Lägg upp bilden, öppna den, högerklicka ---> kopiera, gå tillbaka till inlägget och klicka på hantera inlägg, redigera inlägg, och så klistrar du in den helt enkelt.
Jag har hört från flera håll att ser du en flock med små "gråsparvar" så är det till ungefär 80% av gångerna pilfinkar istället.
Ok.
Ja här är det då gott om gråsparvar iaf. Däremot ser man ytterst sällan pilfinkar… Hoppas de inte kommer hit också, det vore sjukt trist att bli av med gråsparvarna.
(Fö så förstår jag inte hur man kan blanda ihop gråsparvar och pilfinkar, de är ju inte ens lika ^^ Fast det beror väl på hur man kollar iofs, ser man bara en brun fågel så…)
på avstånd har till o med jag svårt att se skillnad. men det har hänt att jag sett blandade flockar.

Gråsparven heter ju Passer domesticus då borde den vara eller ha varit en domesticerad art innan x)
Det är helt olagligt att ha viltfångade djur. Finns tillstånd när man har hittat skadad som man hjälper och ska släppa ut igen.
Kan du hitta en uppfödare med riktigt uppfödarbevis är de tillåtna som sällskap också.
Gotland har gott om gråsparv, men i sthlm såg jag inte många.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Prima. Bara att leta uppfödare då… Wish me luck x)
Och läsa på då förstås men det finns inte så mycket att hitta annat än hur de lever i det vilda och att de äter frön, ingenting om mer exakt hur de ska utfodras, utrymme, flockuppbyggnad (en hane med flera honor, lika många hanar som honor osv) osv. Får höra med uppfödaren om jag kan tänkas hitta nån.
Har för mig att det finns uppfödare i tyskland iaf… Nån som vet nåt ord jag kan googla på? :P Ännu hellre danmark då förstås, blir lite närmare så xD

googla på det vetenskapliga namnet, kommer alltid upp fler träffar då x)
lite nyfiken. Varför just gråsparvar, finns ju så många mer färgglada och praktfulla fåglar om man bara vill ha nåt att titta på. Antar att de inte är några keldjur du e ute efter. Många skaffar ju oxå för deras läten, personlligen vill jag inte ha nåt hemma som gapar så zebrafinkar är helt i min smak och de låter så kul "myp myp"

Jag har inte fåglar som lever vilt i landet, men paddor. Jag har 2 grönfläckiga paddor, de har ett intyg från uppfödaren. Föräldradjuren är importerade lagligt från Tyskland. Torde kunna gå att handla fåhgel så oxå, om det bara finns lagliga med papper att avla på.
Alla vill inte ha färglada fåglar. Letar själv kanariefågel. Vill ha en hane får sången, kanske nån hona för att avla lite. Hatar dock gula, orangea och röda. Vill att det ska se ut som "riktiga" fåglar, göärna stuk av gråsparv!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#12: Har testat men icke >.<
#13: Gråsparvar blir tama ^^ Du skulle ha träffat lilla Mini jag hade förut :D Har varit helt överförtjust i gråsparvar sen jag hade henne när jag var typ 12 år gammal ^^
Dessutom är de så sjukt söta :D Djur behöver inte ha en massa färger hit och dit, de kan vara söta ändå :P Gillar att kolla på beteenden och sånt dessutom, tycker det är sjukt intressant ^^
#14: Jikes, vilken läckerbit! :D
Fick precis svar på ett mail jag skickade till SJV innan jag la ut tråden…
_"Hej,
Enligt Artskyddsförordningen (2007:845) 23 * får du hålla varken
vildfångade eller uppfödda exemplar av gråsparv i fångenskap.
Hälsningar
***** *******"
_

Va trist :(
Mjo. Blir till att fortsätta sitta och glo på vilda istället för att ha en liten tam skrutt på axeln :(

Du kan väl försöka tämja en som bor i det vilda? x)
#19.. problemet är feta böter om jordbruksverket får nys om det. även risk att fågeln avlivas om den inte kan släppas ut i det vilda.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#19: Näver :P Skulle jag få tag på en bebbe så är det sjukt svårt att få de att överleva… Min Mini var typ ett sånt där undantag helt enkelt, men levde ändå bara 2 månader innan hon blev sjuk och dog ett par dagar senare. Och jag kan ju inte lära de flyga eller så heller. Och så är de ju flockdjur så det ska också lösas isf…
Och vuxen, näver O.o Den dör ju av stress direkt >.> Går inte att ha vilda gråsparvar i fångenskap och samtidigt ha de välmående helt enkelt…