Värme och historik
Och en ganska onödig tråd förmodligen. Men värmen som vi har nu verkar ha fått alla, inklusive mig själv att börja slinta på tangentbordet till datorn. Värmen kan också bidra till endel skumma konversationer. Som när mamma kom in och sa att grannarna skaffat en lekstuga, varpå jag genast frågar om det är till deras unge. (Vem ska annars leka i lekstugan?! XD)
Exotiska djur som detta forum nu handlar om… För bara kanske 50år sedan var många av de djur vi idag ser som vanliga jätte exotiska. Och går man ännu längre tillbaka i tiden så sitter nästan alla här hemma med något dåtidligt (nytt ord?!) exotiskt djur.
Hade man gått in i en by i medeltidssverige och sagt att man hade en guldhamster hade de ju undrat vad sjutton det var för människa. Eftersom det då var väldigt exotiskt att ha huskatt, och huskatterna kostade kanske 1års lön att köpa. Annat är det ju nu när folk nästan betalar en för att ta deras oönskade kattungar.
Men tänk hur det blir om 50år från våran tid? Då kanske alla sitter där med en gp råtta på axeln och en näsbjörn ligger ringlad i en kringla runt fötterna när man sitter och blippar på sin super moderna framtidsdator. För det har ju trots att skett väldigt mycket på 50år rent industiallistiskt. Fast det förutsätter förstås att isarna inte har smält vid det tillfället och dränkt hela jorden i vatten. Och om några hundratals miljoner år frammåt i tiden sjunker vattnet undan igen och evulutionen kan börja om på nytt igen.
Och nu ska jag inte trötta ut mer mer tankar som värmen har givit mig eftersom det säkert bara ger er huvudvärk x)
Haha.. ja precis. Så rätt i ditt tänkande. frågan i sig kan man mer säga kort fattat; Var går gränsen, vilka djur kan vi kalla exotiska i dag?.
Är det alla djur som är exotiska typ hamstern och annat som ursprungligen kommer från ett annat land och importerade eller är exotiska djur det som är udda/ovanligt just nu?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.