Ang utrymmeskrav för GP
"**Övriga marklevande gnagare 1-5 kg
14§** Utrymmeskrav enligt följande:
Inomhusutrymme med visning: 2 kvm/individ, dock minst 20 kvm
Utrymmets utformning: Grävmöjligheter för ekorrbäver, bisamråtta, hamsterråttor, rotråttor, springhare och Lagostomus. Bassäng 5 kvm, djup 0,3 m för bisamråtta.
Stall/nattkvarter: 2 kvm/individ, dock minst 6 kvm.
Utrymmets utformning: Grävmöjligheter för arter som ovan. Bassäng 3 kvm, djup 0,3 m för bisamråtta.
Utomhusutrymme med visning: 20 kvm
Utrymmets utformning: Grävmöjligheter som ovan. Bassäng 5 kvm, djup 0,3 m för bisamråtta."
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001953/DFS_2004-19.pdf
Innebär det här att man lika gärna kan ha en bur på 6 kvm helt lagligt till GP-råtta sålänge de får springa löst på minst 20 kvm? Hur mycket ska de då få springa löst enligt lagen?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
De ska få sina naturliga behov tillfredställda, vilket är olika för olika arter och djur, men Gp behöver MINST få röra sig fritt 4 tim
Ja det vet jag. Fast lagar brukar det ju vara lite si och så med menar jag, så jag tänkte ifall det kanske finns nån specifik regel ang hur mycket de ska få springa löst/hur mycket tid som ska spenderas på minst 20 kvm.
Fast iofs… Djurparker med visning måste ju visa upp de flera timmar/dag för att tjäna något på de så någon sån regel ang tid kanske inte finns..?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Enligt när jag pratat med JBV så fick jag svaret om minst 4h på 20kvm / dygn och grävmöjligheten för just gp.
När det står så, så betyder det att buren/inhägnaden ska vara minst 20 kvm stor och att varje individ ska ha minst 2 kvm var. Även om du bara har en så ska ytan vara minst 20 kvm.
#3: Ok. Så, så jag inte missuppfattar nu - man kan alltså ha en GP i en bur på 6 kvm om man låter den springa på minst 20 kvm minst 4 h/dag och ändå vara helt laglig? ELler missuppfattar jag nu?
#4: Ja det vet jag :P
# ja precis, så jag uppfattat när jag talats vid med jbv och naturvårdsverket samt utlänska uppfödare ….
Som illrar, de får väl ha nattbur om de sen får springa fritt resten av dagen ?
Prima, då hänger jag med lite mer nu då ^^
Men ärligt, hur många här har burar på 6 kvm?
#8 har haft, ska jag va helt ärlig så bor vemling i mindre nu om nätterna men hon aktiveras mycket resten av dygnet efterosm jag är hemma så mycket och hon följer med mycket när jag e på resa
#8 eftersom alva har fått nått nytt bus streck med att bita på väggarna och äta sig igenom samt att det är så varmt så jag behöver ha fönstret öppet i djur rummet så kan jag numer inte ha henne lös hela tiden. Men annars så har hon gått lös där mestadels. Har en stor voljär som hon bor i just nu. Sedan låter jag henne vara lös på nätterna när det är lite svalare så fönstret kan vara stängt och jag är hrmma och hör när hon biter.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag har inte heller en bur på 6 kvm….
men Amber får springa lös minst 6 timmar per dag så jag tror ärligt inte att hon lider av det….
hum.. jag vet inte ens hur mycket 6kvm är.. så jag vet inte hur stor min bur är jämfört med mått.
6 kvm är väll en bur på ca 3,2 m
är det typ 1½ hög 1½ bred eller ska den vara 3,2m lång?
Matte var det ende ämnet jag verkligen hatade. Förträngt allt ;-)
jag tror att det är bottenytan, tex 4 meter lång och 2 meter djup. annars heter det väl kubikmeter?
en kvm2 är väl 1m*1m ?
Jag tror att buren du har till ekorrarna är 2 kvm2 zickan
En kvadratmeter kan skrivas som: 1 kvm eller som m2 (fast vanligtvis med upphöjd tvåa) och det är 1mx1m. (6 kvm kan alltså tex vara 2mx3m)
En kubikmeter är 1mx1mx1m och skrivs som m3 (egentligen upphöjd trea)
kvm2 har jag inte stött på förut, men det blir konstigt iom att det borde vara mått i fyra dimensioner då och det är jobbigt att tänka på… (Här är en kub i fyra dimensioner)
http://www.blocket.se/vi/15899139.htm?ca=18_s
här e ett exempel. huset är 5x3 meter, altså 15 kvm2. Det är med andra ord bottenytan som ska va 6 kvm2 för gp
# 19 japp de kräver i stort sett ett eget rum,
vilket jag haft till Vemling alltid, men nu delar hon rum på ca 20kvm med två små hundar .
hmmm jag har ca 3 kvadratmeter i buren och då har jag tre gpråttor i den. men dom får springa lösa flera timmar om dagen. borde jag skaffa flera burar och bygga på då?
jag tror inte burmåtten är så petnoga utan det viktiga e att man stimulerar dom ordentligt dagligen. Gör man det så sover de mest i buren. Där med inte sagt att en kaninbur duger..
#22 precis.
OM de skulle aktuellt med inspektion hos er från JBV så kommer de kontrollera djurets hälso tillstånd i första hand , dvs att den får mat och vatten och är en "lycklig " råtta ….
En den GP uppskattar ju höjd och andra mer mark yta så man måste ha lite suntförnyft .
okej bra! ja mina får springa ute massa per dag å leka av sig! men ibland så kan de bli skitsura när jag sätter in dem. då tittar de med en sån jobbig blick på mig så man får skitdåligt samvete ;S
de kommer dock få springa ute ännu mer nu (den 11e juni) när jag har fått lägenhet :D oj va dom kommer ha fullt upp med att roa sig bland alla mina saker :S
Men det borde väl inte bara vara bottenplanen som räknas med i ytan, utan även om man har flervåningsplan i buren? (frågan är dåligt ställd, men jag hoppas ni förstår vad jag menar ^^')
#25: Jepp, våningsplan räknas in det också. Dock måste det vara en viss takhöjd för att de ska få räknas med, vad som gäller för GP där vete sjutton…
jag har faktiskt bara bottenplan på min. sen har jga lite korgar som jag har satt upp också. men måste man ha våningsplan också? dom har en stor, tjock gren där inne också.
Det varierar väldigt mycket bland GP hur mycket de uppskattar höjd/ våningar eller bara mark och gräv yta.
Vemling gillar inte alls att klättra på höjder så till henne satsade jag på en bur med stor botten yta och mycket mark aktiviteter,
Tommy ( tidigare Gp i min ägo ) han va helt tossig i att klättra på allt han kom över , så han hade så klart en bur med höjden till godo.
viktigaste är att de har en stimulerande miljö med mycket lek möjligheter .
jag kan inte skapa en stimulerande miljö för han skiter i allt jag gör åt honom. det enda som roar är när han får våldta mina armar just nu. Och säger jag ifrån så blir han förbannad och skriker/gnisslar en stund.
Matte o Husse ju de bästa leksakerna
#29 hahaha :D
#31 Inte alls kul ju
och lite lätt frustrerande. Trodde faktiskt att sånna beteenden skulle försvinna när jag kastrerade honom.
Föresten. Vet ni om gp,s gillar och plaska i vatten. Jag bor intill en stor sjö och jag tänkte gå dit med honom idag och se vad han tycker om vattnet (naturligtvis i sele). hundar kan ju gilla att simma.
# 32
Bara ni säger i från så kommer han respektera de oxå, vemling kan ropa på mig på natten men de räcker oftast att hon ser mig sen e de lungt ,
Joo de gillar mycket att plaska o bada, varierar såklart från gp tlll gp :-)
testa , ta med cam ;-)
#33: Inte alla :P Anders juckade på mig under tonårsperioden han också… Kunde sitta i en halvtimme med en massa fyande men han bara försökte om och om igen tills han efter en halvtimme gav upp och tog saken i egna tassar… Vilket slutade med GP-sperma på mina byxor en gång x'D
ja nu kommer jag aldrig att få sperma på mig som tur e då han inte kan producera nån. Men försöka kan man tydligen :S
Haha skit, då får jag fortsätta vara ensam om det då ;P Trevligt var det inte, speciellt inte när jag kom på vad det var efter att ha petat på det… x'D
hahaha.. tacka vet jag tjejer;-)
ofin fråga , men för kunskaps intresset.
Hur stor är en Gp utlösning ?
Sån kunskap behöver inte jag *rynkar näsan ogillande*
Nä egentligen inte jag heller, men kul o veta om man skulle få chansen att jobba mer proffentionellt en vacker dag i Afrika med GP
#39: Hans la sig som en ca 2 cm lång rand iaf, dock med viss osäkerhet då mitt ögonmått suger ^^
Jag knäppte kort på den också x'D Ska leta upp bilden ^^
Hittat! x) Tyvärr ser man inte hur mycket det är…
Han spermade ner min fot en gång också. Synd att jag inte fotade, vore nog lättare att se mängden på en sån bild :P
haha man lär sig nått nytt varje dag 
varför, varför var jag tvungen att öppna o titta på den bilden X(
haaha sorry men jag sitter å skrattar här som f*n åt allt ni skriver :D tur att min tomme inte gör sånt ;D
# 46
Man blir som man umgås 
#44: Haha mjo x) Jag kan ju även säga att om en GP tvättar lilla snoppen, utdragen och allt, och man sen hittar nåt vitt på byxorna så ska man inte peta på det för att se vad det är innan hjärnan har kopplat… *host* x'D

# 48