Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettgambiansk-jättekindpåsråtta
Läst 864 ggr
Ladyinred
0

Antal gp?

Är det nån här som vet hur många gp råttor som finns i sverige? Naturligtvis är det nog omöjligt med en exakt siffra, men man kan väl göra en uppskattning..

zickan
0

Väldigt svårt.
Enklast är att kontakta alla gp uppfödare för koll om antalet ungar de har som ännu lever och ev kullar på dom samt kontakta alla gp ägare och updatera gp listan om vilka gp som änun leve. Sedan lägga till paret i kronoberg och några få tal andra man inte vet om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

RThink
0

ca 70st tror jag de va förra sommaren när vi räknade

zickan
0

Ah.. då är det bara att lägga på alla ungar som fötts och dra av från de som dött/avlivats/rymmt

Ambition
0

OJ! 70 stycken redan! för två år sen eller va de nu var fanns det bara Sessan ju :P

zickan
0

Sedan kanske man ska räkna minus de som dörr/avlidit ;-)

Nemi har dött, Scott är avlivad.

Ladyinred
0

men med alla tillkomna ungar så tror jag att antalet endå stigit

RThink
0

Tror de finns ca 4-7 aktiva uppfödare, som får ca 2-3 kullar / år med 2-7 st ungar …

och sen importeras de väl ett par st per år..

Så de blir massa många monster råtter ..

Ladyinred
0

jag har fött upp det mesta men gp kommer aldrig bli nåt jag vill satsa på. Man behöver ju räkna med att man kanske inte får ungarna sålda när man föder upp djur och 2-5 st extra kan bli lite väl många att roa och sysselsätta. Särskilt om man får en drös med hanar :S JOBBIGT!

RThink
0

# 8 tyvärr så sprakt GP marknade ganska rejält när de blev kända djur i sverige, de e ju små monster och kräver utrymme osv …

zickan
0

#9 det sprack när folk trodde att man bara kunde para två st och inte hantera ungarna och sedan få dom sålt utan tbh ohanterade för 2000. ännu folk som tror det. jag har alltid gått back på mina gp. skickat med massa tbh, försäkring, bra mat under uppväxten , massa tid ect. Endast tagit fullt pris på en enda kull och det var fösta. Zambesi såldes för 2000 Inkl agria försäkring 1 år och tbh. dessa jag har nu ligger ute för ca 700 till vettig hem. sedan läger jag troligen av. trött på att folk tycker det är tufft djur. läser inte på eller tycker det inte är kul med avel längre och säljer.
Förstördes av pengakåta och personer som ville ha tufft djur men inte kunde hantera eller läst på innan.

RThink
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#10 sant sant ..

Jag älskar verklingen GP men just nu funakr de inte i sveige som de borde…

Hoppas RÄTT folk får intresse , det är ett undrbart djur OM MAN VET VAD MAN GÖR !

Men de kräver en hel del förutsättningar för att funka som ett husdjur

Ladyinred
0

#10 så får du ju inte göra. Jag hade ju tänkt köpa min nästa gp av dej :(

zickan
0

mh det är lite trisst. men det är jätte jobbigt att stå där med en masa ungar. jag har ju ännu 3 tjejer kvar som jag inte hittar seriöst hem till. mest varit folk som vill avla och vilö köpa en av varje ect. jag säljer inte mina som endast avel alltid sällskap i första hand ås diskuterar vi mer senare.

Ladyinred
0

har inga egna pengar nu. Lever på min kille, men du kan ju alltid skicka ner en hit i värsta fall ;) En avbetalningsplan kanske skulle gå om du vågar lita på mig..

zickan
0

#14 hokta till när du är uppe på msn nästa gång.