Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettallmänt
Läst 224 ggr
[I_love_iller1]
0

Husdjurs tips!!

1. Igelkott
  2. grävling
  3. jordekorre ( Ej sibirisk)
  4. Eremitkräfta
  5. skratt - duva
  6. löpanka
  7. Räv ( är inte helt hundra)
  8. Kapybara ( man får ha dem i usa men är inte helt hundra på att man får ha dem i Sverige)
Pilspets
0

Varför tipsar du om djur som du inte ens vet om man kan ha?

Pilspets
0

Vad jag fann har ingen privatperson i svergie kapybara så nej.
Rekomenderar inte inte räv heller.

• Redigerat 2022-08-12 18:45 av Pilspets
[I_love_iller1]
0

Döpte inlägget lite fel😅😅 jag skulle göra en lista över exodjur

UlrikaD
0

Man får inte ha rovdjur som husdjur i Sverige så räv är olagligt.

Pilspets
0

#4: Men katt,hund mm är oxå rovdjur.😉

Förstår ju hur du menar.

[I_love_iller1]
0

4165145C-A4C2-4B4C-9DAE-89DB2B0AF45E.png

[I_love_iller1]
0

AF22AF14-6698-440A-8946-A3BA165E3C87.jpeg

UlrikaD
2

#7 Det finns inga rävuppfödare i Sverige. Så just nu kan det inte födas några i fångenskap. Som tur är.

[Goldie2010]
1

Tipsa inte om husdjur som du inte vet om man får ha.

[I_love_iller1]
0

Men man får

[Goldie2010]
0

Ta då bort texten där det står att du inte är helt hundra.

[I_love_iller1]
0

Såhär var det : jag skulle göra en lista över exodjur och då råkade jag skriva husdjur tips ist för att skriva lista över exodjur kan man ändra rubriken?

[Goldie2010]
0

Jaha..

[Elina07]
0

#0: kapybara får du inte ha.
Det finns endast på djurparker i Sverige.
Lever inte ens i Sverige.

Räv ska man absolut inte ha.
Anledningen kan man räkna ut själv.
Det närmsta du kan komma ett räv liknande djur är en Corgi.

Calcifer
3

Vad har du för syfte kring att göra en lista med "tips" på exotiska djur man kan ha som husdjur? Föder du upp något av djuren och därför vill lista dem? Annars förstår jag verkligen inte vad tråden har för syfte. Många djur, även om de är lagliga och exotiska, ska man ha EXTREM kunskap om innan man skaffar dem. Tycker det vore hemskt trist om någon såg din lista och skaffade ett djur utifrån det utan att kunna ta hand om det på rätt sätt.

Varför finns listan?

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Goldie2010]
1

#15: Håller med!

zickan
4

#14 om du skall rätta någon så försök se till så du har rätt själv.

** .
Svar till trådskaparen och komma med lite mer information just om de listade djuren samt lägga till lite mer man bör tänka på.

Igelkott - Alla arter utom svensk får hållas som sällskapsdjur

grävling - Endast lagligt hålla om de har papper som bevisar vara efter
fågenskaptfödda föräldrar mm.

jordekorre ( Ej sibirisk) - än så länge tror jag alla arter utom svensk ekorre och sibirisk jordekorre är lagligt.

Eremitkräfta -om man nu anser det exotiskt över huvud taget så ja det är lagligt hålla men ett av de mer svåra djuren att hålla som jag förstått det. Och passar mer till akvarie/reptil djur än exotiska djur.

skratt - duva … Laglig och extremt vanlig, inte exotiskt djur och burfågel.ifokus.se är mer passande sida.

löpanka - extremt vanligt lant djur och inte exotiskt. funnits sedan 1800 talet i europa.

Räv - Teoretiskt sett olaglig. Inte lagligt hålla rovdjur med få undantag. Inte lagligt hålla viltfångad räv eller svensk räv.

Kapybara - Fullt laglig. Kapybara är en stor gnagare. Troligen inte många som äger i sverige då den är så pass stor och kräver en hel del. Folk verkar istället ha valt hålla sig till Kapybarans närmaste släkting. Klippmarsvinet. Rätt lika i utseende men mindre och finns hos en del människor i sverige. Jag var så nära på att köpa när jag hade ytan för dom. Men för osäkert på hur länge man skulle bo kvar där. Så tur man inte köpte nu när man hamnade i lägenhet.
Men det sitter på önskelista om jag nån gång skulle ha förutsättningarna till att hålla. Då kommer jag hänga på låset till iFokus medlem Fireant tills han har bebisar igen.

Förtydliga en hel del. Hel/halvapor, flesta rovdjur inklusuve rovfåglar och viltfångande djur får man inte ägas som privatperson i sverige.

Undantag från regeln och ett sätt att lagligt äga blandannat räv som privatperson är att ansöka om djurparkstillstånd. Får man det tillståndet får man äga även annars olagliga arter utan att behöva ha en djurpark.

Sedan skall man alltid kolla listan för invasiva Europa arter. Nu har de listat ett par arter till. Bland annat är en art av kungssnoken listan som numer förbjuden att köpa, sälja och föda upp i sverige.

Man skall kolla om arten man vill ha är Cites listad. Isåfall krävs lite koll på märkningar och papper.
Som mina papegojor är utrotningshotad art, samma med grå jako har numer hamnat på samma lista.
För att de inte skall utrotas från det vilda så försöker man bromsa svartamarknaden med att sätta krav om intyg för att få sälja.
Lagligt skänka bort men inte tjäna pengar på om man saknar rätt intyg mm.
För min art, gulhuvad amazon krävs fotring och intyg från jordbruksverket att mina är uppfödda i fångenskap från föräldrar födda i fångenskap.
Jag får inte ens ta med dom på expo, husdjursdag eller nån form av uppvisning utan att kunna visa deras papper/intyg.

Mesta står på jordbruksverkets hemsida om regler kring hur djuren skall bo, skötas mm. Vad för krav de har.
Vanligare arterna som ses mer ofta i privata hem har de gjort egna regler för som ligger under lagen L80.

De djur som är mer ovanliga och inte hunnit göras om till mer lämpade krav för privat hem mm. Ligger ännu under djurparkslagen men mycket där är ändå lagligt för privatpersoner. L108 på jordbruksverkets hemsida.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-08-12 23:38 av zickan
[Elina07]
0

#17:
Du behöver inte hugga på mig.

Sen behövde du inte lista alla djuren som man får och inte får ha. Bara onödigt när du skulle "rätta" mig.

Varför skulle du ha kapybaras bara för att du har utrymmet?
Det är inte så lämpligt att ha dem med tanke på Sveriges kyla och vintrar.

Calcifer
6

#18: Det där är värden för sajten, så visa lite respekt.

zickan
4

#18: Första meningen var bara riktad till dig. Resten var svar till trådskaparen.

Vi har jätte många arter som inte är skapta för svenskt väder. Hålla hundar som fryser röv på vintern och behöver kläder är okej men inte kapybara 🤔
Sedan skrev jag inte att jag ville ha kapybara heller 😉 Utan Klippmarsvin.

Men jag ska ändra texten så man inte misstolkar att jag skrev allt till dig 🙂

[Elina07]
0

#19: Jag visar respekt.
Jag var inte otrevlig, jag skrev att hon inte behövde hugga på mig. Det räcker att skriva att jag inte har rätt och förklara.

zickan
1

#19: Snällt hoppa in🙂. Men diskussions forum, rätt till åsikter bara man tänker lite på formuleringen och jag såg efter hon kommenterade att det var lätt misstolka att det var menat till henne och inte trådskaparen. Så jag förtydligade det lite efter.

• Redigerat 2022-08-12 23:41 av zickan
Calcifer
3

#20: Jag förstår vad du menade, ingen fara här!

Anonymanvändare
0

Okej. Bara så alla vet hon som gjorde tråden är bara 8år. Tänk på de innan ni skriver!

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

[Goldie2010]
1

#24: Det spelar väl ingen roll? Man får ändå tänka sig för innan man skriver.

Anonymanvändare
1

Såklart! Menar bara att hon är yngre, och det kan vara bra och tänka en extra gång då.
Håller helt med att det blev lite tokigt inlägg, men man kan ändå ha en baktanke om att hon är liten.

Sajtvärld på "ödehus ifokus".

[I_love_iller1]
0

Radera bara inlägget asså orka

zickan
4

#27: Varför det 😊. Jag tycker det är kul att du skriver. Du skapar diskussion på ett halvdött forum. Det är bara positivt.

Skriva på internet är alltid svårt med formuleringen och lite språkfel, dålig formulering kan fort låta som hugg/påhopp utan att behöva vara det.
Ibland låter det väldigt illa att bara skriva rakt på sak. Men ibland är det även att man skriver det man menar. Svårt med internet.
Jag själv kan ha lite svårt men blivit lite bättre. Jobbar med det hela tiden att försöka tänka hur jag skriver. Typiskt med bokstavsproblem som adhd och annat typ dyslexi😆. (skrivet lite till alla som läser)

#27: Sedan kan alla inte veta allt. Tack vare ditt inlägg som bara har lite avig rubrik, så har du skapat en liten diskussion. Lite information kommit fram om vilka arter som går hålla, vad som krävs mm.

Allt du skrev går att ha som husdjur i Sverige. Men några arter kräver ansökan om djurparkstillstånd. Så helt fel är det inte heller.

• Redigerat 2022-08-24 20:28 av zickan