Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikettdjur-lagen
Läst 166 ggr
[I_love_iller1]
0

Vallaby?

Får man verkligen ha en liten hoppande mini känguru?(vallaby)

[Lilium]
0

Det är lagligt Under vissa förhållanden, tror det var minst 15000 kvm utrymme.

• Redigerat 2022-08-11 19:29 av [Lilium]
[Elina07]
0

Det är lagligt men läs denna
Krävs inte så mycket mer än att du uppfyller utrymmeskraven så är den laglig, kanske dock inte så lämplig då dem rymmer enkelt.

Skrev i ett inlägg här på Exotiska att de behöver 15000 kvm i utrymme, men kommer tyvärr inte ihåg vart jag hittade länken. Infon var iaf från sida om exotiska djur.

Vi har tidigare berättat om kängurun eller vallabyn som arten heter, som var på rymmen i Dänningelanda. Den har rymt från sin ägare, som också polisanmält ...
[Lilium]
2

#2 det är så synd att det "bara" är utrymmet Som är kravet..

[Elina07]
2

#3: Inte för att vara otrevlig, men på vilket sätt tycker du det är synd att det är utrymmet som ställer till det?

Tycker själv att det är bra. Det är en känguru som behöver stort utrymme för att må som bäst. Vilket jag tycker att många inte har - stort utrymme till dem. Innan man köper en borde Jbv åka ut och godkänna köparen/ägaren.

Sen anser jag att Vallabys är heller inga djur för "vanliga" människor. De borde bara vara till personer med utbildning. Inte för att sk "vanliga människor inte kan ta hand om de, utan att de ska få den bästa omvårdnaden som finns.
Med "vanliga" menar jag personer utan tidigare erfarenhet och utbildning, som t.ex personal på djurpark.

[Lilium]
5

#4 ah.. jag var otydlig, jag vill att det ska vara mycket mer krav som är för att man ska kunna ha dem, tex utbildning som du nämner. Förlåt för otydligheten :)

[Elina07]
1

#5: Okej, nu förstår jag😅

det är så synd att det "bara" är utrymmet Som är kravet

Att det är bara synd att det utrymmet som spelar någon roll och inte att man måste t.ex ha en utbildning.

Precis så du menar?

[Lilium]
4

#6 ja, jag vill att man ska ha mer kunskap innan man skaffar ett sådant djur. :)

[Elina07]
1

#7: Helst utbildning av jordbruksverket och tillstånd.

[Lilium]
1

#8 ja det vore bra.

Pilspets
0

Tyvärr,ja.

[I_love_iller1]
0

Oj vem har tillgång till 15000 km?

UlrikaD
0

Det är inte 15000 kvm som gäller. Dom delas in i viktkategorier och jag tror måtten låg mellan 500kvm till 1500 som högst.

[Elina07]
0

#12: skrev i ett tidigare inlägg att jag hittade det på en pålitlig sida om exotiska djur.

Möjligtvis är det 15000 kvm om vallabyn ska må som bäst

UlrikaD
1

#13 Alla djur mår väl bra att ha det större. Men jag skrev om lagliga mått enligt jordbruksverket.

zickan
1

Guldhamster mår också bättre på 100 kvm än i en hamsterbur 🤔 Flesta djur mår bättre av att bo mycket större än de gör och vad lagen säger.
Men Sverige har ändå lite av de bättre djurlagarna. Och bra komma med vad lagen säger. Det är den vi alltid måste börja med att hålla oss till. Sedan är det oftast bättre med större än mindre. Men så länge det är lagligt kan man inte säga så mycket.
Då får man ge sig på jordbruksverket och de som sitter på sveriges djurskydd.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Elina07]
0

#15:
Nämnde inget om guldhamstern och endå tar du den som exempel. Vem syftar du på egentligen?

zickan
2

#16: Att alla arter trivs oftast bättre på större ytor och hur vi än vänder, vrider på det så kan vi aldrig tillgodose våra husdjurs natirliga behov. Jag har läst att guldhamster i det vilda rör sig långa sträckor varje dag som vi människor inte tillgodoser.
Betyder det då att de inte trivs som husdjur för vi kan inte stimulera dom på andra sätt och vi då borde sluta äga dom?. Samma gäller vallaby.
Bättre komma med lagliga mått än att man läst en art inte trivs på mindre yta fast lagen tillåter de hålls på mindre yta än det som skrivs.
De vi har att leva efter är just svensk lag som är bättre än flesta länders lagar om de ens har djurlagar. Alltid bättre med större än mindre. Att hävda de behöver 15000 kvm för att må bäst. Det kan inte ens flesta djurparker leva upp till.
Det blir mer än 2 stycken enorma professionell fotbollsplaner. En stor fotbollsplan i högre ligorna är ca 7000kvm.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[I_love_iller1]
0

Men zickan kan väl ta villket exempel zickan vill?