Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Läst 264 ggr
Bianca Songcastle
1

Vakta djur

Jag skulle vilja vakta ett exotiskt djur i inl

✨Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid.✨

Bianca Songcastle
0

För i

Pilspets
1

Skulle du kunna berätta mer om dig själv?
Har du djurvana,hur bor du,har du djur,har du kunskap av exotiska djur med mera.

Bianca Songcastle2.0.
0

Jag bo

Bianca Songcastle2.0.
0

Jag bor i Stockholm

Bianca Songcastle2.0.
0

Och jag kan ganska så mycket om exotiska djur och jag har två kaniner

Pilspets
1

Det är två olika i tråden.

Vem är den andre?

Bianca Songcastle
0

Jag råkade logga ut och sedan logga in med ett

Pilspets
0

#7: Okej!
Men kan du berätta mer om dig själv,en kort presentation?

Bianca Songcastle
0

Ok

Bianca Songcastle
0

Jag bor i stoc

Bianca Songcastle
0

Stockholm*

Bianca Songcastle
0

Och jag har två kaniner och jag kan ganska så mycket om exotiska djur

Pilspets
1

Hur många exotiska djur har du haft?
Hur gammal är du?
Kommer någon hjälpa dig med dom?

[Lilium]
2

Vilka exotiska djur kan du något om?
Hur mycket kan du?
Vilka djur kan du vakta?

zickan
7

Främst av allt. Hur stor yta har du att erbjuda?
Flesta av de mer exotiska djur vi har till sällskap i Sverige kräver rätt stora ytor. Man bör räkna med att det gäller 2kvadratmeter och uppåt av bur/inhängnat beroende på art.
Samt har du körkort att kunna ta dig till personer om de tillåter att man passar djur i deras hem?
Är du myndig och laglig rätt att kunna ta över stor del av ansvaret som ligger att passa djur? speciellt exotiska som kan va värda väldigt mycket pengar och om något sker när du passar kan du va ersättningskyldig bereonde på vad som sker. Om du är minderårig, har du föräldrar som är beredda att skriva under att de har yttesta ansvaret om något händer och att djuret/djuren sköts på rätt sätt under tiden ägaren ger dig ansvaret?

Finns sedan en sjuhelskotta lång lista på exotiska djur. Allt från en liten exotisk gnagare till elefant. Bör nog specificera dig lite mer på vad du erbjuder för något. Vad du ens kan hålla för typ av djur. Enklast är att skriva en rad på hur stort utrymme du har tillgång till att kunna ändra om att passa den arten du kommer vakta.
Vissa djur kräver grävmöjligheter och andra kräver stor möjlighet att kunna klättra runt. Blir mycket kunskap runt annars simpla saker som bur, foder och liknande.
Sedan krävs kunskap om arten du passar så du kan sköta den/de på korrekt sätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2022-07-03 22:55 av zickan
zickan
5

Som t.ex har jag amazon papegojor jag skulle vilja hitta djurvakt till så man kan åka bort och slippa ta med dom. Vill inte lämna dom ensamma hemma hos mig för många timmar i sträck med bara tillsyn 1-2 ggr per dygn under en kort stund.
Varav de söker isf någon som kan passa dom i sitt hem. Men deras bur väger ca 150 kilo och är 2kvm stor. Inget lätt projekt att montera ner inredning, bur och bära med sig. Lagligt sett får de hållas lite mindre än de bor nu men det är ändå ungefär de måtten som krävs.
Så det skulle krävas att djurvakten har nån form av voljär/bur eller säkrat rum som inte gör om det tuggas sönder tapeter, trä lister. Samt att man skall va beredd på att de kan låta något hemskt mycket/högt, vill ha uppmärksamhet, skräpar ner. Deras art kan va lite tuffare med temperament mot andra fåglar och amazon arter. Även om mina oftast är snälla mot mig och jag har nästan aldrig blivit biten. Och de brukar inte bita folk. Så kan de även få för sig ogilla en person att de väljer bita rejält och hårt som de valt göra med min karl.
De är även cites listade pga utrotningshotad art och lite dyrare fågel. Den dagen jag vågar lämna mig ifrån till djurvakt så kommer jag vilja va helt säker på att djurvakten kan arten. Kan hantera dom och se till så de sköts på rätt sätt. Men även har full koll på att inga fönster är öppna att de kan försvinna, inga giftiga växter i hemmet de kan tugga på, inge tyflon som avger gifter ideras närhet så som stekpanna mm.
Sedan att man har möjlighet att kunna ta sig till veterinär vid behov och ha fullt ansvar över dom när jag inte är i närheten.

Ett exempel hur det ungefär skulle se ut av att passa mina 3 gulhuvade amazoner som både räknas och inte räknas till exotiska djur. Har inte andra djur kvar som är mer åt exotiska hållet. De fick bli mitt exempel.
Så enklare tänka igenom lite på vad för typ av djur du kan erbjuda att passa utefter din kunskap, plats, tid, hur du kan ta dig mm.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[Lilium]
3

Bra skrivet Zickan 😊

Draken
5

#0 Känns inte riktigt som att jag skulle vilja lämna över ansvaret för mina ormar i dina händer.

Du känns inte riktigt seriös om jag skall vara ärlig.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Bianca Songcastle
0

Jag kan

Bianca Songcastle
0

Erbjuda

Bianca Songcastle
0

6 kvadrat

Bianca Songcastle
0

Och jag kan mycket om ödlor och o

Bianca Songcastle
0

Ormar*

Bianca Songcastle
0

Och jag har läst på om

Bianca Songcastle
0

Reptiler i cirka två år

Pilspets
1

Har du haft eller passat exo djur?
Ledsen,men du känns oansvarig.

Bianca Songcastle
0

Men om jag är så oansvarig

Bianca Songcastle
0

Så hejdå

Bianca Songcastle
0

Men

Bianca Songcastle
0

Mennade it att vara otrevlig sorry

UlrikaD
4

Varför skriver du en mening i varje inlägg?
Det blir lite jobbigt att läsa.
En av dom viktigaste sakerna jag tycker med en djurvakt vare sig det gäller exotiska djur eller en hamster.
Att man har möjlighet till bil/skjuts till veterinär om nåt skulle hända. Oavsett tid på dygnet.

[Tismon]
5

Jag tror att du upplevs som oansvarlig eftersom du skriver så många inlägg och inte skriver allt i samma inlägg. Samt inte skriver jättemycket information. Skriver du från mobil? Råkar du trycka på posta kanske? Vissa tangentbord har också "enter" som "skicka". Du kanske kan ändra inställningarna i mobilen och fixa så att du inte hela tiden råkar skicka (om det är en mobil som du använder)

• Redigerat 2022-07-04 16:49 av [Tismon]
Bianca Songcastle
0

Det är för att min iPad är väldigt gammal och den trycker av sig själv på puplicera inlägg

Pilspets
0

#33: Okej,bra att veta!