Exotiska Djur iFokus

Exotiska Djur

Etikett: allmänt
Läst 163 ggr
Smolt
2

sibirisk jordekorre

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vet någon om man kan få tillstånd att avyttra en sibirisk ekorre? Eller är det bara alternativet avlivning ( vilket jag inte vill ) som gäller? När jag köpte henne visste varken jag el säljaren att de blivit olagliga nyligen. Tacksam för svar, annars får jag kontakta LS direkt såklart. =)

Grodan
1

Det ser inte så ljust ut

Den sibiriska jordekorren är listad på EU:s förteckning över invasiva främmande arter, vilket innebär att den är förbjuden att ha, importera, sälja, odla, transportera, använda, byta och sätta ut i naturen. Arten är potentiellt invasiv i hela EU.

Från Naturvårdsverkets sida.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

• Redigerat 2022-05-15 15:23 av Grodan
zickan
0

Du får inte handla med jordekorre längre. Men för ett par år sedan när lagen kom att man inte får föda upp eller sälja, så pratade jag med jbv angående just detta att om man inte kan behålla eller måste av någon orsak göra sig av med en sibirisk jordekorre. Så får man som sagt inte sälja. Men fick då skänka till privatperson eller djurpark. Dock föredrog dom att man valde avliva.

Hur lagen än är satt så sker mycket i det dolda. Är djuret friskt och du inte kan behålla. Ge bort den till någon annan som ser till att bara hålla för sällskap så länge den lever och ingen uppfödning. Hade jag haft stort nog och kunnat erbjuda rätt boende hade jag lätt erbjudit ta den. Saknar verkligen jordekorrarna. Men vet en som kan va intresserad jag kan höra med.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TccT
0

#2 Kanske borde ändra lite i nåt inlägg… Ser ju inte så bra ut öppet och då kan man ta bort det här oxå.

zickan
0

#3: Som sagt förr fick man ge bort men inte sälja och absolut inte använda i avel. Kasst behöva avliva friska djur bara för att man själv inte kan behålla den livet ut. Bättre kontakta någon som kan ta över. Även djurparker gör lite gråzoon hantering av djur. Och då kommer de även till någon som troligen kan lite mer och har bra säkerhet så de inte riskerar komma lösa i naturen. Svårt bevisa att personen som har den vid ev kontroll inte haft den senaste 6 åren.
Kan troligen få det på papper med eller muntligt med att ringa till jbv. Bara ringa under olika tider och olika dagar så får man ofta lite olika informationer och tillåtelse från dom.

• Redigerat 2022-05-17 17:15 av zickan
TccT
0

Jag tycker oxå det är synd att avliva friska djur och det finns ju andra som t ex sköldpaddor. Hur skulle man kunna få ett tillstånd av jbv om en invasiv art? Muntligt tillstånd ska man aldrig nöja sig med vad det än gäller.

zickan
0

#5: Bara kontakta dom och höra. Säga som det är. Har en jordekorre och nu inte möjligt behålla denna. Känns elakt avliva och vill hellre låta den få leva sista tiden ut.
Vet de numer är olagliga att sälja, importera och föda upp. Men får jag skänka denna till en djurpark/privatperson där den kan få leva sista tiden i livet.

Vet några som ännu äger jordekorre de köpte innan lagen kom in för typ 5 år sedan. Så det finns ännu ett par fullt lagliga där ute. De får som sagt inte säljas eller avlas på. Men sist jag kollade får man skänka bort eller avliva om man inte kan ha kvar.