Info om zebramus? Köpes var?
Hej!
Jag har råkat tinga två zebramöss, men hittar inte mycket info om skötsel..
Jag har bett om två honor (men de är nyfödda så de kommer inte ännu) men det kanske inte var smart? Den info jag hittar säger att de ska vara hane+hona om de inte ska bråka? Och att om man har honor ensamma går de aldrig att para pga att de slåss med hannen? (dessa är ju dessutom syskon så hons+hane känns lite ofräsch)
Nu är det ju inte främst för att ta kull jag vill ha dem, men tanken har slagit mig. Särskilt som de verkar svåra att få tag på, om jag vill fortsätta ha en grupp..
Samtidigt.. Om man har dem hane+hona är de såna att de får kull konstant eller får de ett par kullar och sen gör uppehåll själva? Slitsamt för damen ju.
Kan man ha dem i en hanflock och en honflock och bara ta ett par kullar för att inte slita på honan?
Går det öht att introducera nykomlingar till flocken när de är vuxna? När jag hade råttor var det bra att ha generationsblandning, men zebrorna låter super aggressiva på det lilla jag läser.. Bör jag skaffa 3 honor direkt så de är en flock? Hade tänkt utöka med ett nytt par yngre lite senare (som råttorna), men vill inte överbefolka terrariet..
Jag ser hur korkade frågorna låter, men infon jag hittar är bristfällig och förvirrande. Normalt sett hade jag hittat svar på detta själv.
Finns det någon i skåne som har zebramöss och kan tänkas ha en hane (eller två om de ska bo med sällskap) till avel senare någon gång långt fram när jag kan mer? Kanske obesläktad hona också? Om det nu ens går att introducera.. Jag vet ju inget om de jag köper nu, är det fel att öht överväga kull på dem om de visar sig friska och trevliga?
- Redigerat 2022-02-14 02:27 av zickan
https://exotiskadjur.ifokus.se/discussion/1111593/zebramus
Titta in där så får du nog svar 😊
Vem tingade du dem hos, skulle också villa ha några
Zebramöss har varit populära i omgångar. Inte det roligaste djuret. Rätt energiska och inte så mycket för att bli hanterade. Och man får aldrig ta tag i deras svansar då de är mycket känsliga.
Fungerar bra att ha samma kön ihop från ung ålder. Så två systrar eller fler honor ska inte va problem.
Även två bröder och ibland fler fungerar det med. Problemet kan däremot snabbt uppstå om det blir för många hanar jämnfört med honor och burstorlek.
Större ytor och inte behöva bo för tätt minskar risken för slagsmål och stress.
Mins inte hur det var att sätta ihop dessa med nya av samma kön eller sätta in motsatt kön i vuxen ålder.
För mig man fick va lite försiktig och ha koll. Städa ur utrymmet de bodde och möblera om. Få bort lite av reviret.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.