Söker vallaby
Letar efter vallaby , om nån vet vart jag kan köpa eller vet nån som vet , maila mig är ni snälla på 77glider77@gmail.com
Mvh
- Redigerat 2022-02-14 02:26 av zickan
Varför vill du ha en Vallaby? De är vilda djur som ska leva i det vilda, inte i fångenskap.
#1: är inte alla exotiska djur från det vilda??
#2: En Vallaby ska inte vara i fångenskap
#3: Varför inte?
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
#4: de är vilda djur som behöver mycket stort utrymme.
#5: Ja, och hundar och katter behöver också stort utrymme, det borde väl vara okej om man har mycket plats?
Och vallaby som man har som husdjur är inte vildfångade (vad jag vet).
¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ
Life is not easy, who said it was?
#6: en Vallaby behöver 15000 kvm
Inget djur man har hemma.
Folk är dumma i huvudet om de har Vallabys. Jordbruksverket borde förbjuda sådana djur och sätta tillstånd om man ska ha dem som privat person!
Aldrig hört talas om att folk har vallabyer som husdjur, så googlade.
Hittade bland annat detta "Det kan hända att du behöver en speciell licens, som inte bara kommer att medföra kostnader, men kräver också en hög grad av exakt registrering och livsmiljökrav. Du behöver också en exotisk veterinär som är villig och kunna behandla en wallaby."
Och i GP nämns det att det inte finns veterinärer i Sverige som kan ta hand om vallabyer.
Personligen skulle jag ställa mig högst tveksam till detta.
Och med detta, menar jag att ha en vallaby.
Nog bättre med ett annat djur.
- Redigerat 2022-02-06 12:03 av [Moon AppleGrey]
#8: tack! Äntligen någon som förstår

Det finns flera i Sverige som har vallabys som husdjur. Dock krävs det en del för att ha dom som väldigt stor yta, isolerat hus osv. Det dyker upp ungar till salu emellanåt. Vet att en gård har ett fb konto. Googla så hittar man en hel del att söka vidare på.
#8 Skulle inte ge så mycket för den artikel som säger att ingen veterinär finns för vallabys i Sverige. Rätt säker på att veterinärer som har hand om djur på djurparker även har kunskap om och kan ta hand om vallabys…så…
Sen så skulle jag tro att det går fint att ha vallabys som husdjur, så länge man följer L108 och eventuellt andra relevanta regler, lagar osv.
Därmed naturligtvis inte sagt att det är ett lämpligt husdjur för speciellt många.
- Redigerat 2022-02-07 19:13 av Chinesecrestedlover
#11: Veterinärerna på djurparker är specialutbildade inom djuret/djuren
#11: den artikeln av Göteborgsposten är från 2018, så fullt möjligt att det har ändrats sedan dess.
Artikeln tog också upp jordbruksverkets syn på detta, men jag antar att du inte läste den?
Neråt skåne finns det flera som hållar vallaby. Verkar inte allt för svåra djur förutom att de kräver yta. Verkar även rätt nyfikna och smarta. Sett flera som varit på rymmen senaste åren. Är som med de flesta exotiskadjur. De kräver ytor och lite kunskap. Rätt djur till rätt ägare så lär de nog inte va värre än att ha en hund. Fel djur till fel ägare så kan vissa inte ens hantera en guldhamster korrekt.
Känner ingen som håller dessa så kan inte rekommendera något mer än det som ovanstående redan gett. Dvs googel. Kanske terrariedjur.se. Eller kolla med djurparker om de har några kontakter. Iom inte olagligt hålla som sällskapsdjur i Sverige och vad jag vet kräver inga speciella tillstånd.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.